Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MERCEDES CLS 220 BLUETEC SHOOTING BRAKE (2015)

Wie stijlvol wil blijven, moet mee met de geldende tendensen. En dus riep Mercedes zijn CLS en diens Shooting Brake-variant terug voor een make over. Hoe die dan meevalt? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Mercedes-Benz CLS 220 Bluetec Shooting Brake

Wat is er nieuw?

Zoals dat gaat met facelifts, zijn het esthetisch vooral details die worden getweakt. Een andere grille dus, eentje die meer aansluit bij de hedendaagse identiteit van Das Haus. En uiteraard kan ook de bumper niet gewoon overgenomen worden. Idem wat de achterlichtblokken en de velgen betreft: lichtjes gerestyled zodat je toch ergens het verschil zou zien.

Al zit er achter die bijzonder herkenbare façade toch ook een andere identiteit, een gezicht dat zich pas laat zien als het donker is. Deze generatie CLS komt af fabriek met een stel LED-koplampen, lichtunits die je mits opleg kan upgraden tot zogenaamde Multibeam LEDS. In essentie komt het erop neer dat dat nieuwe adaptieve systeem de intensiteit van de lichten nog meer aanpast aan je omgeving, snelheid en, vooral, de andere weggebruikers. Een nieuw hoofdstuk in de lichtevolutie noemt Mercedes het en het moet gezegd, we hebben zelden zo lang en zoveel met onze groot lichten aan gereden zonder dat we daar door het ons omringende verkeer op attent werden gemaakt.

Naar binnen dan, waar het onderscheid met de voorgaande editie een stuk groter is. Het acht duim grote, zwevende infotainmentscherm kennen we onderhand en doet nu dus ook zijn intrede in de meest zwierige der Benz-en. Het stuur onderging eenzelfde transformatie en koppelt nouveau chique aan een gezonde dosis sportiviteit, terwijl de centrale regelknop op de middentunnel zijn daarrond liggende functietoetsen verdubbelt zag worden (van twee naar vier).

Mercedes-Benz CLS 220 Bluetec Shooting Brake

Wat zit er onder de motorkap?

Met de 220 BlueTEC waagt de CLS zich ook voor het eerst aan een iets gematigder motorenpalet.  Een demarche die vooral vandoen heeft met CO2 en de daaruit voortvloeiende restricties. Nu, zelfs met zijn 170 pk en 400 Nm weet de instap-CLS Shooting Brake zich best staande te houden, al is het slechts nipt. Van een stijlvolle coupé-break verwachten we nu eenmaal een rush die past bij zijn uitgestraalde prestige. En net die tempoversnelling missen we wat.

Een euvel dat echter goed gemaakt wordt, eens je halt moet houden aan de pomp. 4,9 liter diesel elke 100 kilometer is immers een habbekrats voor een loebas als de CLS, een stelling die ook opgaat voor de 127 gram CO2 die per kilometer uit de uitlaat rollen. Het spreekt voor zich dat beide cijfers in praktijk een stuk hoger zijn uitgevallen, maar aangezien Vadertje Staat taxeert op wat er op papier staat...

Mercedes-Benz CLS 220 Bluetec Shooting Brake

Hoe prettig is het toeven binnenin?


Er is goed nieuws, maar ook slecht. Beginnen met het positieve. De CLS is nog een 'echte' Mercedes. Daarmee bedoelen we dat onder de ster comfort schuilt dat zijn naaste niet kent in dit wereldje. Je zakt dan ook heerlijk weg in de zachte fauteuils, onderwijl genieten van een milde aircobries terwijl de hifi-installatie je trommelvliezen masseert met een streepje klassiek. Al is dat in se niets nieuws onder de zon, het zijn eigenschappen waar de CLS eigenlijk al van in den beginne mee pronkt.

Het is dan ook vooral de verpakking die anders is. Naar analogie met de grotere S is het centrale infotainmentscherm nu ook eentje van de zwevende soort. Er staat eveneens extra ondersteunende elektronica aan je zijde, genre een actieve rijvakassistent of  het BAS Plus dat kruisend verkeer achter je kont detecteert en daar, indien nodig, voor stopt.

Onzichtbaar, maar daarom niet minder nieuw, is de 9G-Tronic, waarbij je, zoals de naam al doet vermoeden, via de gekende hendel achter het stuur nu negen gangen in werking laat treden in plaats van zeven. Het maakt de automaat er alleen maar romiger op, wat op zijn beurt dan weer ten goede komt aan het comfort.

Dit is genieten met alle letters van dat woord in kapitalen. Tenminste, als je kleiner bent dan 1m80, ergo de keerzijde van de medaille. De duikende stijl vreet aan de hoofdruimte en dat zowel voor- als achterin. Wie daar boven gaat, zal noodgedwongen moeten schipperen tussen de ligstand van de zetel en een licht getorste nek. Bezin dus eer je het schuifdak bijbestelt. Een optie die van de sowieso al krap bemeten plek nog wat extra centimeters afvijlt.

Mercedes-Benz CLS 220 Bluetec Shooting Brake

Hoe rijdt de CLS Shooting Brake?

Wollig met een dynamisch accent, zo laat het stuurgedrag zich nog het best omschrijven. Je voelt immers aan elke vezel van deze CLS dat hij vooral werd gebouwd om te genieten van de kilometers en niet zozeer ze zo snel mogelijk aan elkaar te rijven. Dat neemt niet weg dat Mercedes zich de nodige moeite heeft getroost het één en ander toch af te stellen met het oog op een versneld tempo.

Adaptieve dempers zijn bijvoorbeeld standaard. Zodoende kan, voor wie daar de behoefte toe voelt, de ophanging een streep straffer gezet worden. Daarmee wordt het wiegen van deze 1,8 ton wegende kolos enigszins getemperd. Al kan het beter. Veel beter zelfs, iets wat snel duidelijk zal worden als je ook de Airmatic-ophanging hebt aangekruist op je bestelbon. Met de luchtveren gemonteerd, komt het ambigue karakter van de CLS pas echt tot zijn recht. Snaarstrak en wollig zacht liggen dan slechts een druk van elkaar verwijderd. Jammer dat de wazige bekrachtiging niet dezelfde kameleon is. Al gebiedt de eerlijkheid te melden dat de 220 CDI, met zijn beperkte vermogen, daar eigenlijk nauwelijks last van ondervindt.

Wat moet dat kosten?

Een klein fortuin, of wat had je gedacht! Vanaf 57.596 euro parkeer je een CLS 220 BlueTEC Shooting brake voor je deur. Ter vergelijking: de E Break, de Mercedes waarmee de CLS al zijn DNA deelt (op z'n design na uiteraard), kost in basistrim dik 10.000 euro minder. Akkoord, de Shooting Brake komt rijkelijker uitgerust, maar desondanks blijft het prijsverschil aanzienlijk voor een louter esthetisch opgewaardeerd model. Onze (toegegeven, bijzonder volledig uitgeruste) testkar ronde zelfs de 77.000 euro-kaap. Je moet er met andere woorden wel wat poen voor over hebben om op Place m'as-tu-vu te kunnen parkeren.

Mercedes-Benz CLS 220 Bluetec Shooting Brake

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De CLS is zoals een Miss: mooi, maar je moet er wel wat compromissen voor sluiten (hoeveel uren kruipen er niet in die schminksessies?). Bij de Mercedes zijn dat er van praktische aard. De hoofdruimte is echt wel ontoereikend, zeker als je er een dergelijke smak geld voor moet neertellen. Een Shooting Brake koop je dus vooral uit een emotionele overweging, omdat je als een blok bent gevallen voor zijn looks en je er geen graten in ziet daar wat gemak voor op te offeren.

Net om die reden horen er ook minstens zes cilinders onder de kap te liggen. Een dergelijk design kan nu eenmaal niet zonder passende punch. De 220 BlueTEC is de keuze van het verstand en als dat het pad is dat je wil bewandelen, dan ben je eigenlijk beter af bij de E-Klasse.

Wie zijn de voornaamste concurrenten?

Geen en veel, het is maar hoe je het bekijkt. Is de Shooting Brake voor jou niet meer dan een ordinaire veelverplaatser, dan past hij perfect in het segment van de BMW 5, Audi A6 en Jaguar XF Sportbrake. Al zou het vorige punt duidelijk moeten gemaakt hebben dat de E in dat geval de te opteren Mercedes is, wegens én praktischer én prijselijker.

In deze zou je dus even goed kunnen stellen dat de CLS voorlopig de poel voor zich alleen heeft. Op z'n minst tot de Prologue Avant van Audi in productie gaat.

Mercedes-Benz CLS 220 Bluetec Shooting Brake

Motor: 2143 cc, L4 (turbodiesel), 125 kW/170 pk bij 3000-4200 opm, 400 Nm bij 1400-2800 opm Transmissie: achterwielaandrijving, negentrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4953/1881/1419 mm Prestaties: 220 km/u, 0-100 km/u in 8,6 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 4,9 l/100 km (127 g/km) Prijs: 57.596 euro

De concurrenten