Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MERCEDES CLS 350 CDI

Het is toeval, maar het komt Mercedes wel goed uit dat de tweede CLS-generatie klaar is op het moment dat Audi met de A7 Sportback komt.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De eerste was een zuivere beauty. Neemt de tweede generatie die genen onverdund over?

Beslis gerust zelf. Het ranke van de originele CLS is er wat uit, en dat ligt vooral aan de nieuwe stijl van das Haus. Het grote radiatorrooster is van SLS AMG overgenomen, terwijl ook de lichtblokken wat aan elegantie inboeten. Nochtans verschilt het zuivere profiel nauwelijks, met die banaanvormige gordellijn en compacte ruiten.

En het rijden?

Absoluut een stap vooruit. Voor een berline die bijna de 5 meter aantikt en dik 1,8 ton weegt, stuurt de CLS opvallend kwiek. Nooit heb je het gevoel met een kolos onderweg te zijn, deze Benz doet zelfs eerder aan een C-Klasse denken.

Een dikke pluim die de elektrische stuurbekrachtiging hebben afgesteld, een primeur voor grote Mercedessen. Zonder kunstmatig zwaarwichtig te zijn, bouwt het consistent gevoel op. De reacties zijn snel, maar ook weer niet nerveus. Zonder die typische gemoedsrust te verstoren, benadert Mercedes in deze BMW.

De 3 liter-diesel is recent vernieuwd en levert nu 265 pk en 620 Nm, goed voor een spurt van 0 naar 100 in 6,2 seconden. Het valt ook op dat de motor bij zeer lage toeren al oppikt, te danken aan een dempingsysteem in de zeventrapsautomaat dat dit toelaat zonder trillingen.

Anders dan bij de vorige komt er ook een viercilinder: de 250 CDI-biturbo met 204 pk en een puike CO2-waarde van 134 g/km. Deze konden we helaas nog niet testen, hij wordt pas vanaf volgend jaar gebouwd.

Maar Mercedes kennende zal het wel wat kosten zeker.

Daar wringt het schoentje. Er zijn de jongste jaren heel wat sportieve berlines in dit genre tevoorschijn gekomen, en die zijn doorgaans een pak goedkoper dan deze Stuttgarter. We denken dan een de Audi A7 of Jaguar XF, terwijl ook de technisch nauw verwante E-Klasse heel wat gunstiger geprijsd staat.

Het vermelden waard is nog een resem technische snufjes, zoals de adaptieve led-koplampen met actieve bundelregeling of de dito rijvakhulp, die via het ESP een kleine stuurbeweging uitvoert als je van je rijstrook afdwaalt. Vierwielaandrijving is binnen een jaar verkrijgbaar.

Motor: V6-diesel (variabele turbo), 2987 cc, 265 pk (3800 opm), 620 Nm (1600-2400 opm) Transmissie: RWD, 7A Prestaties: 250 km/u, 0-100 in 6,2 sec Normverbruik:6,0 l/100 km Prijs: 66.066 euro

Eerste test in AutoWereld 276 (21 oktober 2010)

Journalist AutoGids/AutoWereld