Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MERCEDES CLS 63 AMG (2011)

Voor een BMW M5 gaat het autowereldje nog altijd vlot uit zijn dak, Mercedes heeft het ogenschijnlijk meestal wat moeilijker om de spots op zijn AMG-geweld te laten schijnen.

MERCEDES CLS 63 AMG (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :



En of die 'ongelijkheid', in bijvoorbeeld het geval van de CLS 63 AMG, terecht is?

Nee, eigenlijk niet. Al geven ze bij Mercedes ook zelf wel toe dat hun AMG-modellen qua prestige misschien nog niet altijd en/of overal kunnen tippen aan de M's van concurrent BMW. Nochtans leggen de superwagens uit Stuttgart ons evengoed een heel  fraai paspoort voor. En dat geldt zeker voor deze CLS 63 AMG, voorzien van de direct ingespoten en door twee turbo's geassisteerde 5,5 liter-V8 met minstens 525 pk en 700 Nm. We zeggen minstens, omdat een Performance Pack (van 7.865 euro) dat vermogen en koppel verder opvoert naar 558 pk en 800 Nm.

De CLS zelf, door de Duitsers graag vierdeurscoupé genoemd, moet natuurlijk niet meer worden voorgesteld. Mercedes is al aan zijn tweede generatie toe en heeft voor dit sierlijke alternatief voor de E-Klasse duidelijk wel een publiek gevonden. Wij konden ook al heel goed leven met een CLS 500 en zelfs CLS 350, respectievelijk 408 en 306 pk sterk. Of met de diesels, die in België natuurlijk op de meeste belangstelling kunnen rekenen. Maar zo’n CLS 63 AMG, dat is toch nog een heel ander beest.

Details, graag.

Over de prestaties valt veel te zeggen, maar het laat zich eigenlijk ook makkelijk en bondig samenvatten: puur genieten! Zelfs zonder de extra pk’s van het Performance Pack, accelereert de 63 AMG in zo’n 4,5 seconden naar 100 km/u. Ogenschijnlijk zonder dat het de auto en zijn chauffeur enige moeite kost. De zeventrapsautomaat-Speedshift MCT met dubbele koppeling maakt, als hij of zij zich tenminste niet stoort aan het wat brutale kantje van de Race Start-functie, zelfs van een beginneling een heuse spurtkampioen. De motor brult dan wel als een beer met hevige tandpijn, maar voor liefhebbers van het genre is dat gewoon een mooie symfonie . Turbo’s durven dit soort motorgeluid wel eens stevig smoren, deze V8 klinkt echter alsof hij het zonder drukvoeding doet.



Of we daarmee dan al zijn uitverteld?

Zoals altijd bij dit soort auto’s, beperkten de ontwikkelaars zich natuurlijk niet tot het monteren van een krachtigere motor. Ook het onderstel is onder handen genomen en daardoor nog een pak efficiënter dan het standaard onder de CLS toch al is. Met het directere stuur en de AMG Ride Control, die stalen veren vooraan koppelt met een luchtvering met niveauregeling achteraan (en in de standen Comfort, Sport en Sport Plus voorziet), zou de auto zich zelfs tot circuitwerk lenen. Dat geloven we graag, al kan je met een leeggewicht van bijna 1,8 ton natuurlijk nooit toveren. Wat Mercedes zelf ook wel weet, vandaar dat de elektronische bewaarengels zelfs bij een echt sportieve rijstijl nog altijd vrij snel ingrijpen om gevaarlijke schuivers te vermijden. De afstelling blijft zelfs in de Comfort-stand behoorlijk sportief en dus 'hard', al laat de auto zich tegelijk wel altijd heel makkelijk rijden. Het veercomfort kan er nog net mee door, als het wegdek tenminste niet al te veel is toegetakeld.

Na een tijdje vindt de auto wellicht ook zowat automatisch zijn weg naar de tankstation in je buurt, al valt een normverbruik van net geen 10 liter per 100 kilometer eigenlijk best wel heel goed mee. Net als ons testverbruik, dat ondanks de toch regelmatig brullende beer onder de 14 liter bleef. Onder meer met dank aan het stop-startsysteem, dat werkt zonder dat je het echt merkt.



Nog iets?

Verder geniet zo’n 63 AMG van alle troeven van de andere CLS-modellen, als daar zijn de al vermelde uiterlijke schoonheid, het knappe en mits de juiste keuzes (en opties) ook sfeervolle interieur en bovenal een aanzienlijk groter prestige dan de bravere E-Klasse waarop hij is gebaseerd. Maar de AMG erft ook de nadelen van het originele concept, zoals het gebrek aan hoofdruimte en de voor lange passagiers nogal moeilijke instap achterin. Maar zou je daar als chauffeur van zo’n AMG-beest nu echt lang wakker van liggen?

Van de prijs doe je dat allicht wel. Het financiële verhaal start bij 122.210 euro, maar dan moet je er de ellenlange en van pijnlijk hoge tarieven voorziene optielijst nog bijnemen. Eén voorbeeldje, om de sfeer te schetsen: AMG-sierelementen in carbon en pianolak voor het interieur kosten een dikke 3.640 euro. Dat was het duurste extraatje dat we op onze testwagen hebben gevonden, maar je kan ook nog gaan voor een reeks (extra) uiterlijke versieringen in carbon van bijna 4.900 euro. Of keramische remmen, die kosten 11.848 euro. Schat, staat er nog iets op ons spaarboekje?



Eerste test in AutoWereld 301 (3 november 2011)



Motor V8 (biturbobenzine), 5461 cc, 525 pk (5250 opm), 700 Nm (1750-5000 opm) Transmissie: RWD, 7A Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 4,4 sec. Normverbruik: 9,9 l/100 km Prijs: 122.210 euro


 


 


 


Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

De concurrenten