Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MERCEDES CLS SHOOTING BRAKE 350 CDI

Is de gewone CLS een als schoonheidsspecialiste vermomde E-Klasse, dan is deze Shooting Brake een E-klasse Break na een bezoek aan de nagelstudio.

MERCEDES CLS SHOOTING BRAKE 350 CDI #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Is een shooting brake geen tweedeurs?

Normaliter wel, rakelen we de Aston Martin DB5 Shooting Brake of de Volvo P1800 nog eens op. Maar onbuigzaam zijn de regels allang niet meer voor een bepaalde wagencategorie en het is Mercedes vooral om zijn voortrekkersrol te doen. Toen het in 2004 met de gewone CLS kwam aandraven, wist de concurrentie meteen dat Stuttgart goud in handen had.

Een Audi A7 Sportback en een 6 Gran Coupé later probeert Mercedes zijn rivalen vooral een stapje voor blijven. Want een breakcoupé heeft natuurlijk niemand in de etalage staan. Al beginnen we doorheen al die coupégeïnspireerde niches het bos stilaan kwijt te geraken.

Mechanische nieuwigheden reikt de CLS Shooting Brake in ieder geval niet aan. Afgezien van de standaardluchtvering achteraan, met een iets stuggere set-up, en de net iets langere koets is hij een doorslag van de gewone CLS. Naast de hier gepresenteerde zescilinder-diesel is er ook nog een 2,1 liter-viercilinder van 204 paarden, wat allicht de populairste wordt. Onder de benzines tellen we een dik 300 pk sterke 350 met zes cilinders, een dik 400 pk krachtige 500 met acht cilinders, en als toetje een almachtige 63 AMG.

Die mokerhamer van dienst doet een beroep op de bekende 5.5 V8 met 525 paarden. Om ze te mennen gebruikt hij de MCT-sportautomaat, daar waar de andere versies de bekende 7G-Tronic bezigen. Vierwielaandrijving (4Matic) kan overigens ook, maar alleen op de krachtiger motoren.



 

De koffer ziet er wel wat bizar uit.

De snel zakkende achterste stijl weegt nogal op het ontwerp en hij belemmert ook fel het zicht driekwart achterwaarts. Maar in een natuurlijke setting, in plaats van artificiële foto's, werkt het concept beter. Loodrecht achteraan neemt de Shooting Brake een zeer zelfbewuste pose op het asfalt aan. Eentje die zelfs stoerder oogt dan bij de gewone vierdeurscoupé. Het is vooral schuinwaarts dat de vormgeving een gerokken indruk nalaat.

Op zich is de koffer natuurlijk bruikbaarder dan bij de gewone CLS. Je wint zo'n 1.000 liter aan bagageruim, maar voor een Handige Harry is de laaddrempel te hoog, het dak te laag en de kofferopening nogal krap. De breakversie van de E-Klasse doet een pak beter op dat vlak, en gooit er ook nog eens 500 liter extra laadvolume bovenop. Maar het spreekt voor zich dat beide broers elkaar niet naar de kroon willen steken met functionele kwaliteiten.

In die richting wijst ook de optielijst. Voor een luttele 5.000 euro extra kun je de koffer versieren met een bodemplank uit kersenhout. Geen volwaardig stuk, maar multiplex met daarop een fineerlaag. Het doet onverwijld denken aan het dek van een luxejacht, maar het materiaal is ook krasgevoelig, zodat Mercedes er een plaid bij levert. Esthetiek is duidelijk een dada van deze Shooting Brake, niet het opstropen van de mouwen.



Brengt het rijgedrag verschillen aan het licht?

Het valt vooral op hoe goed Mercedes zijn huiswerk heeft gemaakt. In samenspraak met de zeventrapsautomaat past de 350 CDI deze antilope als gegoten. Al klopt die vergelijking niet echt. Met bijna 2 ton op de weegschaal, kun je nog amper van een hinde spreken. Maar de ingenieurs zijn er wel in geslaagd om dat gevoel op te wekken.

Ga in een bocht op het gas staan en deze CLS Shooting Brake schudt de kilo's in een wip van zich af. De voorwielen luisteren met gespitste oren naar de commando's van de bestuurder en het elektromechanisch bekrachtigde stuur bouwt lineair zijn voeling op. Netjes gedaan, en een pluim op de hoed van Mercedes.

Achteraan voel je wel wat andere reacties van de ophanging. Zelfs in de comfortstand reageert de CLS nogal nukkig, en absorbeert hij niet zo gewillig als we dat van Mercedes gewoon zijn. Over oneffenheden slaat de vering sneller dicht dan we eigenlijk hadden verwacht. Wat strookt met de strakkere afstelling die Mercedes installeerde. Het is niks om dramatisch over te doen, maar het gewijzigde karaktertrekje is wel merkbaar.

Misschien dat niet iedereen zat te wachten op een zoveelste variatie van het allang uitgemolken coupéthema, maar wij hebben wel een boontje voor deze Shooting Brake. Ook al heeft hij zijn naam gestolen, ergens past hij wel in de bijzondere breaktraditie die Stuttgart rijk is.



En hoe rijk moeten we zelf zijn?

Naast een gewone CLS kost hij een kleine 2.000 euro meer,  vergeleken met een E break moet je 10.000 ruggen opleggen.

Motor: 2987 cc, V6 (turbodiesel), 265 pk bij 3800 opm, 620 Nm bij 1600-2400 opm  Transmissie: achterwielaandrijving, zeventrapsautomaat Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 6,7 sec. Normverbruik: 6,6 l/100 km CO2-uitstoot: 174 g/km Prijs: 69.696 euro

Eerste test in AutoWereld 316 van 25/10/12. 

Journalist AutoGids/ AutoWereld