Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Flashback naar de London-Sydney Rally met de Mercedes 280E

Veertig jaar geleden werd een Mercedes 280E eerste én tweede in de Signapore Airlines London-Sydney Rally, de langste rallyrace in de geschiedenis. Een terugblik naar 1977.

Overzicht :

69 auto’s, 30 dagen, 3 continenten, 3 zeeën en 30.000 kilometer: dat zijn de cijfers van de rallly waarin Mercedes twee maal aan het langste eind trok. De Duitse ster stond op het hoogste en tweede hoogste schavotje en telde maar liefst vier auto’s in de top tien.

280E: de grote winnaar

Er stonden zes 280E-rijders aan de startlijn van de crosscontinentale race en maar liefst vier daarvan wisten een plaats in de top-10 te bemachtigen. Lag het aan de chauffeurs of toch eerder aan de auto’s?

De Mercedes 280E, bekend onder de noemer W123, ging in 1976 in productie en hield twaalf jaar stand. Naast een sedan (W123), was er ook een coupévariant (C123) en een break (S123). Voor de rallyrace onderging de sedan - de W123 dus - enkele wijzigingen. Zo werd de 280E uitgerust met 15-duimsvelgen, sportdempers en zogenaamde ‘tropical springs’ waardoor de auto 35 milimeter hoger van de grond kwam te staan. De rallybakken kwamen – anders dan bij de standaard 280E - met een manuele vierbak. De bumpers werden dan weer vervangen door robustere platen om de auto te beschermen tegen het opvliegende zand en gruis.

Van Opera House naar Opera House

In totaal startten 69 rallyauto’s op 14 augustus 1977 aan het Covent Garden Opera House in Londen om 30 dagen later voor het Sydney Opera House te finishen. Gedurende die maand legden de teams 30.000 kilometer af. De race werd dan ook niet voor niets de ‘de langste autorally in de geschiedenis’ gedoopt. Uiteindelijk was het Andrew Cowan die als eerste de finishlijn overreed, gevolgd door Anthony Fowkes. Beiden in een Mercedes 280 E, dus.

Stel je voor dat een Mercedes E-Klasse vandaag zou meedingen voor een podiumplaats in het WRC. Bumperplaten, opgekrikte ophanging en hup weg ermee. Voorlopig is dat hoofdstuk afgesloten, maar met deze terugblik kijken we toch even terug op een triomfantelijk rallyverleden van de Duitse driespaak. Mocht Mercedes zijn comeback plannen, dan gokken wij op deze extreme E All Terrain.

Nieuws
Mercedes-Benz

Aanbevolen nieuwsberichten

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken