Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ (2017)

De Mercedes-AMG E 63 S, de perfecte familiewagen voor ouders met een zware voet? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De Mercedes-AMG E 63 S vist in het water van de Audi RS6 en BMW M5, al doet de E dat wel met de dikste lijn.

Kort samengevat:

  • Zot veel vermogen
  • Desgewenst extreem veel grip
  • Variabel verdeelde vierwielaandrijving met 4MATIC+
  • Klinkt als muziek in de oren
  • Zelfde motor als de AMG-GT R

Waar zitten de verschillen?

De Mercedes pronkt met een gespierde esthetiek. Zo werd de grille versierd met verchroomde horizontale spijlen en de kofferklep verfraaid met een spoilertje. Daarnaast stoeft de E 63 S ook met 17 millimeter extra uitstulpende wielkasten vooraan.

De nieuwe E 63 S is dan ook 27 millimeter breder dan zijn voorganger. Toch zijn het vooral de vier trapeziumvormige uitlaten die van de Mercedes een rasechte sportbak maken.

De nieuwe E 63 S wordt getrokken door maar liefst 612 paarden, de vorige door ‘amper’ 585. Ook de vierwielaandrijving werd onder handen genomen. De vaste verhouding werd vervangen door het 4Matic+ dat het vermogen volledig variabel verdeelt over de voor-en achterwielen. In tegenstelling tot de vorige versie, is het lanceercontrolesysteem van deze E 63 S echt kinderspel. Selecteer Sport, Sport+ of Race, vervolgens Racetstart selecteren, linkervoet op het rempedaal terwijl de rechtervoet het linkerpedaal vloert. Wachten op bevestiging en vliegen maar!

Niet alleen de buitenkant, maar ook de binnenkant heeft een metamorfose ondergaan. De koets werd uitgedost met knap ogende materialen als nappaleer en carbon, zelfs de gordels komen in het Crystal Grey.

Binnen geen plaatsgebrek?

Met een lengte van bijna vijf en een breedte van net geen twee meter is de Mercedes groter dan zijn Duitse rivalen. De koffer van de sedan slikt 450 liter terwijl de break 640 liter bagage vreet. De achterbank kan 40/20/40 gesplitst worden, wat uiteraard allemaal elektrisch gebeurt.

Hoe rijdt de Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+?

Vermogen is de E 63 S niet vreemd. Met maar liefst 612 paarden onder de motorkap en een koppel van 850 Nm knipoog je naar de gefrustreerde AMG-GT R-chauffeur vanuit je achteruitkijkspiegel. De 5,5 liter-V8 werd vervangen door een 4 liter-V8-biturbo, die de E 63 S deelt met reeds genoemde AMG-GT R. De DCT-bak van de AMG-GT R verhuisde niet mee, net zoals daarvoor blijft de E vasthouden aan de AMG Speedshift MCT met negen versnellingen.

Het 4MATIC+ zorgt, in combinatie met het elektronisch gestuurde sper, voor een mooie balans in het rijwielgedeelte. Geen nood als je je achterkant eens graag laat dansen. Met een simpele druk op de knop tover je de integrale aandrijving om tot een 2Matic. De zogeheten Drift Modus bouwt deze gripgod om tot een zuivere donutdraaier.

Zodra je de Mercedes uit zijn kot lokt, kan je hem zonder problemen aan de leiband te houden. Het gewicht speelt deze E geen parten, de 1950 kg manifesteert zich enkel als je de remmen echt moet dichtknijpen.

Gelukkig valt de E 63 S ook rustig te cruisen. Dat komt meteen ook je saldo ten goede aangezien Stuttgart zijn V8 voorzag van een cilinderschakeling. Een snufje dat het gemiddelde verbruik doet dalen tot 8,9 liter per 100 kilometer.

Dankzij de ophangingsstructuur die de E AMG deelt met de klassieke E Klasse en een speciale op maat gemaakte luchtvering, voorziet de E 63 AMG S eveneens in een comfortabel antwoord op de vele uitdagingen van ons Belgisch asfalt.

Nog bijzonderheden?

Bovenop de standaardprijs van 118.822 euro, kan de E uitgedost worden met opties zo lang als het Nieuwe Testament. Als je niet vies bent van een dagje op circuit, vink dan zeker de keramische remmen aan. Bespaar evenmin op de sportuitlaat, het leeuwengebrul is de prijs meer dan waard.

Het AutoWereld-oordeel?

Met zijn prachtig geboetseerde smoel en zijn agressieve derrière gooit de E 63 AMG S alle remmen los. Hij beteugelt het monstervermogen zo voorbeeldig dat je ons enkel ziet uitstappen voor een tankbeurt. Kortom, de Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ is zijn ster meer dan waard.

 

Journalist AutoGids/AutoWereld