Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MERCEDES E 220 CDI COUPE (2013)

De facelift van de E-Klasse houdt niet op bij de berline. Ook zijn naamgenoten met 2 deuren gingen onder het mes. Werd de E Coupé 220 CDI daar pipser van?

MERCEDES E 220 CDI COUPE (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Mercedes-Benz E 500 Coupé mit AMG Sportpaket, (C 207), 2012

Ja, da's al meteen de startvraag.

Visueel alvast wel. Bij de klassieke E hebben we moeite om afscheid te nemen van de dubbele kijkers vooraan en de vlakgestreken bips aan de achterste wielkasten. Maar die nieuwe gladheid in combinatie met zeer agressieve led's vooraan vallen als een puzzel in elkaar op de E Coupé. Het ligt vooral aan de gedrongen proporties. En de aangekweekte spiermassa die uit de pijlvorm van de voorbumper en de opgeschoren achterste stoter voortkomt.

Is de nieuwe coupé aan de buitenkant meteen herkenbaar, dan is het binnenwerk minder fel veranderd. Vooral de verhuis van de schakelhendel van de middenconsole naar het stuur, valt op. Voor het overige komt het vooral neer op ditjes en datjes. Wat niet kan geopperd worden van de artificiële intelligentie, die er enkele IQ-punten op vooruit is gegaan.

Collision Prevention Assist (waarschuwende radar), Attention Assist (vermoeidheidssensor) zijn vanaf nu standaard. Optioneel kan je de beschermende mikmak uitbreiden met Distronic Plus (automatisch filerijden), BAS Plus (kruispuntassistent) of PreSafe (automatisch remmen) en PreSafe Plus (detectie van aanrijding langs achteren). Daar eindigt het niet. Er is nog stuurhulp, een actieve spoorassistent en zo meer. Een technologiebundel dus, deze coupé, maar ook eentje met gespannen zenuwen. Inhalig als sommige veiligheidssnufjes zijn om in te grijpen, kan je voor vertrek maar beter al leren hoe je ze afzet. Zeker als je de dynamische weerklank van het woord coupé opzoekt. 

Mercedes-Benz E 500 Coupé mit AMG Sportpaket, (C 207), 2012

Lukt dat een beetje met een 220 CDI?

Zo'n 170 paarden ranselt de viercilinder-diesel bij elkaar.Er zijn tijden geweest dat we daarvoor onze hoed afnamen. Maar meer uitrusting vraagt ook meer gewicht en dus meer vermogen. De facelift betekent alvast geen opstapje voor het vermogen, dat desgewenst ook af te nijpen valt naar 163 stuks.

Van een tekort is geen sprake, maar op de autosnelweg kan je deze 220 CDI wel op zijn adem trappen. Dit is een cruiser, geen duivel in de hernemingen. Daarvoor zoek je maar beter de compagnie van de 250 CDI en de 350 CDI op. Of stippel trajectjes uit langs provinciale wegen, waar deze coupé beter zijn dynamische strepen weet op te spelden. Ster van dienst is nog altijd de 7G-Tronic-automaat (altijd voorzien van schakelpeddels). Die voelt zich altijd kiplekker in een een-tweetje met een CDI. Met een testgemiddelde van 6,6 l/ 100 kilometer is het ook geen slokop.

Mercedes-Benz E 500 Coupé mit AMG Sportpaket, (C 207), 2012

Kan hij de komende 4 Coupé van BMW aan?

Het blijft een bijzonder sterke persoonlijkheid, deze E coupé. Dus vals bescheiden hoeft hij niet te zijn. Bovendien is het ook een aangename en comfortabele partner ook om alle dagen mee te komen aanzetten. We houden van die pilaarloze flanken, de algehele kwaliteitsindruk en - alweer - die romige zeventrapsautomaat. Het is vooral de gecompromitteerde zitpositie die ons doet twijfelen, evenals het stevige prijskaartje van 45.133 euro. Op zich nog betaalbaar voor een naam met deze draagwijdte. Maar het loopt flink op als je nog maar een béétje in de optieton begint te graaien.

Panoramisch dak? 1.728 euro. Geklimatiseerde zetels vooraan? 1.333 euro. Comand-navigatie? 3.267 euro. En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Punt is dat je allesbehalve veel moeite moet doen om door de kaap van 50.000 euro te breken. Die laatste pil kan je vergulden door een goedkopere nav van Becker te installeren. Maar de kaarten zien er wat te Disney-achtig uit en de onze liep steeds weer vast op de calculatie van de route. Kleinere velgen nemen en doorsparen voor de Comand, ons dunkt.

Motor: 2143 cc, L4 (turbodiesel), 125 kW/170 pk bij 3000-4200 opm, 400 Nm bij 1400-2800 opm Transmissie: achterwielaandrijving, zeventrapsautomaat Prestaties: 234 km/u, 0-100 km/u in 8,3 sec. Normverbruik: 4,9 l/100 km  CO2-uitstoot: 129 g/km Prijs: 45.133 euro

Geschreven door op

De concurrenten