Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes E 220 d Coupé (2017)

Inmiddels de vierde variant op de Mercedes E-Klasse, deze sierlijke coupé. AutoWereld doet de test.

53.966 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Andermaal heeft ook deze generatie van de Mercedes E-Klasse een coupévariant, in tegenstelling tot de voorgaande is dit niet gebaseerd op de C, maar op de E zelve. Dat maakt hem een stuk groter en dus ruimer vanbinnen. Ook alle andere technologie is nauw verwant met de Stuttgartse berline.

Kort samengevat:

  • Langer, breder en hoger dan vorige
  • Platform van de E Berline
  • Frameloze zijruiten
  • Schitterende 2 liter-diesel
  • Semi-autonoom rijden

Waar zitten de verschillen?

Anders dan de vorige E Coupé is deze werkelijk een tweedeursversie. Liefst 12 centimeter langer (4,83 cm) dan de oude en ook een heel stuk breder. Het geeft hem eindelijk weer de aplomb die bij zijn naam hoort.

Elegantie staat natuurlijk helemaal bovenaan het lastenboek van een coupé, met name de sierlijke partij zijruiten, waarvan het stukje achteraan niet open kan. De deuren hebben uiteraard geen raamframe. Zoals alle hedendaagse Mercedessen zijn er opvallende gelijkenissen met grotere en kleinere broers, zoals de C en de S Coupé, met name de schuin aflopende achterkant met brede en smalle lichtblokken. Let daarnaast ook op de krachtbulten bovenop de motorkap.

Binnenin geen plaatgebrek dus?

Absoluut niet, de twee passagiers achterin hebben liefst een dikke 7 centimeter extra beenruimte. De koffer is 425 liter groot. Ook zeer bruikbaar, met andere woorden.

Het dashboard is hetzelfde als dat van de andere E’s, dus met die twee reusachtige kleurenschermen, beide optioneel wel. Af te werken met enkele specifieke materialen, het ene mooier dan het andere. Eén van onze testexemplaren was voorzien van zeer licht hout in combinatie met blauw leder. Behoorlijk kitscherig.

Let ook op de prachtige ventilatiemonden, eveneens specifiek ontworpen voor deze versie.

Hoe rijdt de Mercedes E 220 d Coupé?

De ophanging is met 1,5 cm verlaagd tegenover de berline en break, waardoor deze coupé het asfalt iets inniger knuffelt. Samen met de 6 cm kortere wielbasis maakt hem dat een schijntje wendbaarder.

Het is zoals met elke grotere Mercedes: hij smeekt niet om een harde behandeling, maar vlieg je er eens stevig in, dan doet-ie gewillig mee. Je voelt wel dat je met behoorlijk wat massa onderweg bent.

De moderne 2 liter-diesel is een juweeltje, dat wisten we al. Stil, zuinig en potig, deze E 220 d gaat er van 0 naar 100 mee in 7,4 seconden.

Voorlopig is het de enige diesel, later komt er nog een 350 d met V6, die evenwel snel gaat afgelost worden door de gloednieuwe zes-in-lijn die de Duitsers in de herfst beginnen monteren. De benzinemotoren: een 2 liter met 184 of 245 pk en een V6 met 333 eenheden, allen met turbo.

Een negentrapsautomaat is telkens standaard, vierwielaandrijving te krijgen op sommige versies. Later volgen uiteraard ook AMG-versies.

Goed om weten ook: standaard heeft ook deze E passieve dempers, tegen bijbetaling ofwel actieve exemplaren, ofwel luchtvering.

Verder nog bijzonderheden?

Wel, er zijn de verwarmde ruitenwissers met ingebouwde sproeiers, die de chauffeur kortstondiger verblinden.

Dan uiteraard de semi-autonome rijfunctie, Drive Pilot, al verandert Mercedes nu die naam omdat het te sterk suggereert dat het een volledig zelfrijdende auto is, waardoor sommige chauffeurs misschien té laks worden.

Het AutoWereld-oordeel?

Verrassen doet de E Coupé niet, daarvoor is de formule iets te simpel: een tweedeursversie van de E, een heel klein beetje sportiever gekruid, en stilistisch geïnspireerd op de C en S Coupé. Allemaal zeer respectabele referenties, ook deze Benz bulkt van het talent.

Verwante testen

Geschreven door op