Vergelijkende tests
Vergelijkende test AUDI A6 50 TFSI e QUATTRO // BMW 530e...

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken
De AMG-versie van de Mercedes E-Klasse Cabriolet. De E53 krijgt een zes-in-lijn die een cilinderinhoud van 3 liter combineert met een piekvermogen van 435 pk en een maximumkoppel van 520 Nm. Daarbij worden ze geholpen door de zogeheten EQ-boost (een mild hybride 48V-systeem), die 22 paarden en 250 Newtonmeters vrijmaakt wanneer je ze nodig hebt.
Wat moeten we onthouden van de Mercedes-AMG E 53 Cabriolet?
Die EQ-boost combineert een mild hybride 48V-systeem dat zich tussen de 3 liter-krachtbron en de negentrapsautomaat wringt met een elektrische compressor, zodat je tot 22 pk en 250 Nm aan boost krijgt wanneer je daarom vraagt en dat het turbogat van de klassieke turbolader opvangt. Het resultaat? Een piekvermogen van 435 pk voor een maximaal koppel van 520 Nm, dat dat zich spreidt tussen de 1.800 en de 4.000 toeren per minuut. Dat bezorgt de Mercedes-AMG E53 pittige prestaties, want de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt slechs 4,5 seconden en de topsnelheid bedraagt toch 270 km/u.
Nu voel je dat niet. Onderweg toont de zes-in-lijn zich soepel en snel, toch heb je nooit het gevoel dat er meer dan 400 paarden voor de span staan. Het prestatiepotentieel manifesteert zich duidelijker wanneer je de Comfort-rijmodus in Sport of SportPlus zet, want dan maakt de E53 AMG meer lawaai en reageert hij heftiger wanneer je het gaspedaal beroert. Maar maak er geen agressieve jongen van, want deze Cabriolet houdt zowat altijd en overal zijn manieren.
Daar is de 4Matic+ niet vreemd aan. Op zoek naar een maximum aan tractie wordt het motorkoppel voortdurend verdeeld over beide assen, waardoor je snel weer op het gas kan zonder de vrees dat de achterzijde om grip verlegen zit. Dat de E53 ook over een opgewaardeerd onderstel beschikt, versterkt dat gevoel van onverwinnelijkheid. De AMG-versie staat breder op zijn poten (61 mm voor- en 50 mm achteraan), krijgt een aangepaste ophangingsgeometrie en combineert actieve dempers met luchtvering. Ook de herwerkte, snelheidsafhankelijke stuurinrichting zorgt voor meer preciesie en meer controle.
Jawel, al zijn ze vooral visueel. De E-Klasse Cabriolet is sowieso een elegant vormgeven Mercedes, de AMG-versie roert daar een flinke schep testosteron door zonder het klasrijke geheel om zeep te helpen. Je hebt het kenmerkende radiatorrooster, de brede 19-duimsvelgen en de hertekende bumpers, de grotere koelopeningen en wat aerodynamisch verantwoord spoilerwerk, maar het zijn die ronde uitlaatmonden van de E53 waarvoor we vallen. Zoveel eleganter dan de trapeziumvormige exemplaren die de dikkere AMG-modellen sieren.
Verder is deze E53 AMG vooral een wat wat snellere, wat luxueuzere en wat beter uitgeruste Mercedes E-Klasse Cabriolet. Met een stoffen dakconstructie die uit verschillende lagen bestaat en die zich al rijdende laat op of weer sluiten, een stripoefening die mogelijk blijft tot een snelheid van 50 km/u en die niet meer dan een 20-tal seconden in beslag neemt. Om de turbulenties te weten, krijgt deze cabrio een deflector boven de voorruit en een windscherm tussen de hoofdsteunen van de nogal krappe achterbank. Ze weren de wervelingen, maar maken meer lawaai.
De Mercedes-AMG E53 Cabriolet oogt mooi, gaat hard en stuurt scherp. Veel scherper dan we dat van een sportieve cabrio van dit kaliber gewend zijn. Maar dat overweldigende waarmee we een AMG-variant doorgaans associëren, ontbreekt. Deze jongen moet het meer hebben van subtiele smaakversterkers, van het scherp reagerende aandrijfgeheel, het goed gewogen stuur en de fijne klanken van het uitlaatsysteem. Misschien vergeet de zes-in-lijn indruk te maken omdat de overige puzzelstukken zo goed in elkaar steken, want het onderstel weet van wanten. Dynamisch, zonder al te grote comfortcompromissen. Maar ook zonder tintelingen in de onderbuik.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz E-Klasse