Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mercedes E 300 de Break (2019)

Mercedes zwemt tegen de stroom in en rust zijn plug-in hybrides uit met een dieselmotor. Gek, of net geniaal? AutoWereld doet de test.

68.607 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De E-Klasse Break zoals we hem al langer kennen, maar dan uitgerust met enkele EQ Power-badges. De E 300 de (niet te verwarren met het lidwoord) is het resultaat als je een elektromotor, een lading batterijen en een oplaadpoort toevoegt aan de E 220 d. Een cocktail die goed is voor 306 pk, 700 Nm en een sprintje van 0 tot 100 in zo’n 6 seconden. En dat voor een normverbruik van 1,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 44 g/km (NEDC 2.0).

Het mag dus duidelijk zijn dat deze Mercedes E 300 de zijn bestaansredenen heeft, en al zeker op de fleetmarkt. Bovendien verlengt deze ingreep de levensduur van de dieselmotor bij Mercedes, een brandstoftype dat rake klappen heeft gekregen de afgelopen jaren.

Aan de buitenkant zie je geen verschil tussen de reguliere E-Klasse (Break) en deze plug-in hybride, de laadpoort zit ook heel subtiel weggewerkt in de achterbumper. In de koffer is het een ander verhaal, daar verraadt een serieuze bult de locatie van het batterijpack. Je verliest 200 liter (nu 440-1620 l) in het midden van de koffer, niet handig en vooral niet mooi. Anderzijds: je hebt minder kans dat spullen rondvliegen in de koffer. Elk nadeel heb z’n voordeel, weet je wel.

Hoe rijdt het?

Zo comfortabel als elke andere E-Klasse Break, maar dan met een extra dosis stilte. Mits je de 13,5 kWh grote batterij regelmatig oplaadt, kan je in theorie de eerste 50 km volledig elektrisch rijden. In de praktijk moet je eerder rekenen op een dikke 35 km, wat nog altijd een grote portie is van het gemiddelde traject. En die kilometers verlopen soepel, geruisloos en aangenaam. De uitstekende afwerking en geluidsisolatie dragen daar een groot steentje bij. Het doet ons hopen op de snelle komst van een volledig elektrische E-Klasse.

Simpelweg een elektromotor en batterijpack schroeven op een bestaand model heeft natuurlijk zijn nadelen. We haalden de kleinere koffer al aan, maar ook het gewicht heeft ‘zwaar’ te lijden onder de ingreep: + 300 kilo, voor een totaal van 2,2 ton. Gelukkig nodigt de E 300 de nooit echt uit om sportief te rijden, al laat hij zich nooit verrassen bij een hoger tempo. En natuurlijk haal je dat normverbruik nooit, reken eerder op zo’n 5 liter per 100 km, afhankelijk van het dagelijkse traject en hoeveel de Benz aan de stekker mag hangen.

Het AutoWereld-oordeel?

De Mercedes E 300 de is niet zonder compromissen, daarvoor moet je maar een blik werpen op de koffer. En ook de prijs is niet mals (vanaf 68.607 euro). Maar verder is dit nog steeds een steengoede, uiterst comfortabele en luxueuze break, met als bijkomend voordeel dat je er elektrisch mee kan rijden. En dankzij de dieselmotor onder de kap hoeft dat ook over lange afstanden niet gepaard te gaan met een te hoog verbruik.

Verwante testen

Geschreven door op