Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mercedes E 300 e (2019)

Eenderde van alle verkochte E-Klasses is een hybride. Is er dan toch een markt voor diesels op stroom? Wacht, er is ook een benzineversie. Een verrassende benzineversie zelfs. AutoWereld doet de test.

63.888 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Mercedes is het enige automerk dat nog plug-inhybride diesels bouwt. Toch heeft de cavalier seul van de auto-industrie meerdere paardjes op stal. Immers, vanaf volgend jaar moet het strenge Europese CO2-barema van 95 g/km gemiddeld worden gehaald. Enter de 300 e, die ook een stekker in zijn achterbumper draagt, maar dan in combinatie met een benzinemotor. Dit is een rechtstreekse concurrent voor de BMW 530e, de Lexus ES 300h en de Audi A6 50 TFSI e. Taksen betaal je niet, dankzij een CO2-uitstoot van 45 g/km en meer dan genoeg kilowattuur per kilo.

De plug-inhybrides uit Stuttgart delen hun elektrische componenten met elkaar. Dat maakt dat Mercedes van meet af aan geld kan verdienen met deze complexe technologie. De e rekent dus op hetzelfde batterijpack (13,5 kWh) én elektromotor (9 kW) als de 300 de, wat ook hier 300 kilo toevoegt. Nog meer gelijkenis: samen is de hybride constellatie goed voor zo'n 300 pk. Benzine of diesel, ze zijn bijzonder aan elkaar gewaagd. Op veel vlakken.

Met een chrono van stilstand tot 100 km/u in 5,7 seconden gaat deze 2 liter net zo snel vooruit als een dikke V6. Maar het voelt anders. Op zijn staart getrapt moet de motor zich meer inspannen en klinkt hij schrieler. Al botsen we hier op een belangrijk verschil met de diesel. Als na zo'n veertig kilometer de batterijen uitgeput zijn - 50 kilometer in theorie, net als bij de 'de' -, dan neemt de benzine zachter over. Na de zen van het zoemen schrik je in de 'de' altijd even van die plotse dieselroffel. Een comfortnuance. Maar geen onbelangrijke wanneer er een ster aan je neus hangt. 

Hoe rijdt het?

300 kilo extra, dat gaat niet onopgemerkt voorbij. Letterlijk zelfs. Open de koffer en een flinke rug uit velours zegt gedag. Onder die nogal slordig ogende bult huist het batterijenpakket. Je wil het verlies aan bagageruimte opvangen door de break te kiezen? Gaat niet. De E 300 e is er enkel als sedan.

Mooi is dat batterijhok niet, gelukkig verstoort het evenmin het evenwicht van de auto. Als 'e' rijdt de E-Klasse anders, maar aan een ontwrichte balans ligt het niet. De voorname pose zo typisch aan de E-Klasse blijft onderweg behouden. Opbouw van de stuurbekrachtiging? Voorbeeldig. Negentrapsautomaat? Op geen foutje te betrappen. Vooral het verminderde gevoel van de remmen knaagt aan de rijbeleving. Het ligt eraan dat ze remenergie recupereren en dan verlies je gevoel.

Nu recupereert deze E kundig en snel. Zijn energiebeheer is een troef. Hou je de discipline in het laden, dan volgen er indrukwekkende verbruiksresultaten, om en bij de 2 liter. Maar zelfs al zijn de batterij leeg dan hou je met een gecontroleerde rechtervoet nog altijd degelijke cijfers. Gemiddeld verstookten wij tijdens onze test 4,5 liter per 100 kilometer. Ofwel: zowat hetzelfde als bij zijn evenknie op diesel. Verrassing.

Reken op zo'n zes uur aan een normaal stopcontact voor een weer rijklaar batterijenpakket. Zoals bij andere plug-ins kan je ook kiezen voor 'Save' (waarmee je de batterijen spaart voor later gebruik, bijvoorbeeld in stadscentra) of 'Charge' (onderweg opladen met de verbrandingsmotor als generator). 

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Benzine of diesel, het is de klassieker der klassiekers. Meestal wint diesel, want zuiniger. Bij de plug-inhybrides van de E-Klasse is de uitslag minder voorspelbaar. Want de benzineversie blijkt over goede papieren te beschikken. Als in verfijnder, sneller, net zo fiscaalvriendelijk, niet zo héél veel dorstiger en niet scheefbekeken in stadsmiddens. Ware het niet dat enkel de diesel als break wordt geleverd, we zouden niet twijfelen.       

Geschreven door op