Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / De nieuwe Mercedes G-Klasse: wat we al weten

Je zal het er niet aan zien, maar Mercedes steekt zijn G-Klasse volledig in het nieuw. Foto’s hebben we pas in januari, maar we weten al wel het één en het ander over de nieuwe ‘Geländewagen’. Het blijft een échte.

Overzicht :

De Mercedes G is een curiosum. Net geen 40 jaar oud inmiddels (zoals het groene exemplaar op de foto) is het een rijdend anachronisme, een beul van een terreinwagen van de oude school, maar de jongste jaren tegelijk populairder dan ooit. Het afgelopen decennium stegen zijn verkoopcijfers jaar na jaar, en andermaal in 2017.

W463

Er waren al meermaals plannen om de Geländewagen af te voeren, onder andere met de lancering van de eerste GL, maar die werden uiteindelijk nooit hard gemaakt. Afgelopen zomer liep het 300.000ste exemplaar van de band bij Magna-Steyr in Graz, dat dit model als sinds mensenheugenis bouwt voor Mercedes. Zo’n 80% van de gebouwde stuks zou overigens nog steeds in leven zijn.

En nu komt er een nieuwe, ook al houdt die zijn codenaam W463, een kwestie van de liefhebbers gerust te stellen is dat. Mercedes toont hem voor het eerst in januari, op het autosalon van Detroit, maar wij konden in november in de buurt van Stuttgart al een gecamoufleerd prototype besnuffelen. Foto’s hebben we slechts van het interieur. Maar we weten al wel veel meer dan dat over de gloednieuwe G.

Doffe ‘klak’

Je gaat het er nauwelijks aan zien, ze zouden wel gek geweest zijn om dit iconische ontwerp nodeloos te veranderen. Gebleven zijn dus de afgehele proporties, de kaarsrechte hoeken en details als het reservewiel op de achterklep, de pinkers bovenop de voorste spatborden of de karakteristrieke deurhendels. Maar de grille is ten dienste van de voetgangerveiligheid wel iets naar voren geplaatst en de voorruit iets schuiner geplaatst en subtiel afgerond voor de aerodynamica.

Belangrijker nog is dat hij 2 centimeter breder werd en tegelijk 160 kilo lichter. De cabine is immers niet langer uit staal maar uit aluminium gebouwd, uiteraard nog immer op een ladderchassis. Tegelijk hebben de Duitsers er nauwlettend op toegezien dat die doffe ‘klak’ bij het sluiten van de deuren precies hetzefde klinkt als voorheen. Iedereen die ooit een G in zijn handen had, weet wat we bedoelen. Ook aardig is dat er achteraan liefst 15 centimeter extra beenruimte komt, met bovendien een verstelbare rugleuning.

Extra doorwaaddiepte

Over de mechaniek weten we voorlopig verre van alles, behalve dat zowel AMG’s 4 liter-biturbo als de nieuwe zes-in-lijn-diesel gemonteerd zullen worden, in combinatie met een negentrapsautomaat. Adaptieve dempers maken hun opwachting, om het comfort te verbeteren.

De op- en afrijhoeken blijven grosso modo hetzelfde, de doorwaaddiepte stijgt met 10 centimeter. Het sleepvermogen blijft op 3,5 ton.

Massagezetels

De G krijgt opnieuw een volledig nieuw elektronisch platform, afkomstig van de S-Klasse, wat binnenin een boel nieuwe snufjes toelaat. Zoals digitale tellers, al blijft dat een optie. Of actieve rijvakhulp, een automatische noodrem, masserende zetels, een draadloze laadfunctie voor telefoons, een stereo met 16 luidsprekers, enzovoort.

De inboedel zit in een gans nieuw jasje. Let op de knappe ventilatiemonden, de grote handgreep voor de neus van de passagiers en de kleine luidsprekers bovenop de boordplank, een vormelijke verwijzing naar de knipperlichten. Prominent in beeld blijven de knoppen voor de 3 differentiëlen centraal op de middenconsole. Ook de veldversnellingen blijven overigens present.

Nieuw is daarnaast dat je een afgeplat stuur kan krijgen, terwijl de bredere bouw extra bergruimte brengt, met name in de deuren.

‘Schöckl proved’

Een geinig detail zit verstopt op de B-stijlen. ‘Schöckl proved’ lezen we daar, een verwijzing naar de berg naast de fabriek in Graz, waar élk gebouwd exemplaar getest wordt. Volgende zomer beginnen ze eraan, tot zolang blijven ze de huidige G bouwen. De basisprijs gaat boven de 100.000 euro komen.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken