Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes G 63 AMG 6x6 (2015)

'It ain't over till the fat lady sings.' De Mercedes G 6x6 is niet langer in productie, maar we hadden hier nog een leemte in onze autocultuur te vullen. En dat is gelukt, Autowereld joeg een 6x6 door het zand. Meer zelfs, we bestormden het strand van De Panne ermee.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

In België rijden meer Phantoms, LaFerrari’s en zelfs meer Bugatti Veyrons rond dan 6x6'en by Mercedes. Van laatstgenoemde is er in ons land officieel maar één ingeschreven, terwijl wereldwijd alle 130 gemaakte exemplaren verkocht zijn. Geen sinecure dus, om een ritje te kunnen maken in deze mastodont op drie assen. Maar AutoWereld zou AutoWereld niet zijn, als het niet aarde en grond omwroette om er eentje te pakken te krijgen. Eens dat geslaagd, boekten we het strand van De Panne. Omdat dit een duinridder is, geen baggeraar.

Wat is er nieuw?

Geen vier- maar zeswielaandrijving, 37-duimsvelgen (!) van het Huntchinson-type, een plafondconsole met switches zoals in een jet (om de luchtcompressoren voor de banden te bedienen), afmetingen van 5,87 bij 2,30 bij 2,10 meter, 5 te sperren differentiëlen… Alles is XXL. Eén kleine bijkomstigheid: je hebt een C-rijbewijs nodig om deze gigant te mogen besturen. Nog een reden waarom dat strand zo goed van pas kwam.

Wat zit er onder de motorkap?

Een achtcilinder die bol staat van spankracht. Toch is een bedenking daarbij begrijpelijk: je zou verwachten dat het absolute topmodel de absolute topmotor krijg, de V12. Veel van het achter-de-schermenverhaal van de G 6x6 blijft echter in nevelen gehuld. Desondanks geen gemijmer, de 5,5 liter grote en 544 paarden tellende V8 met dubbele turbo klinkt rauwer dan in de gewone G.

Hoe aangenaam is het toeven binnenin?

De G 63 AMG 6x6 mag er dan al uitzien alsof hij de apocalyps doorstaat, het is allesbehalve een haastig ingerichte schuilhut. Integendeel zelfs, binnenin streelt hij met wollige luxe en verbluft hij met technologische gadgets. Er zijn vier aparte zitplaatsen, uitgevoerd in verfijnd leder van Designo, zeg maar Mercedes’ kleermakersafdeling.

Mercedes voorziet in een drietal lakopties en twee interieurkeuzes voor de 6x6. In ons testexemplaar prijkt geperforeerd leder, carbondecoratie en rood stiksel. En wat dacht je van de voettapijten met diamantpatroon? De AMG-tellers? Televisieschermpjes achter de hoofdsteunen met alle infotainment denkbaar? De met bamboehout beslagen laadbak? Onder de masochistische bast van de 6x6 gaat een gemanicuurd luxebeest schuil.

Maar de vierkante kast op het wijder getrokken chassis is dat van de normale G. Binnenin voelt het dus eerder gezellig en krap aan dan ruim en vrijelijk.

Hoe rijdt de Mercedes G 63 AMG 6x6?

In al zijn bedieningselementen voelt deze G pezig en vlezig aan, zoals we van een AMG gewend zijn. Als bestuurder heb je de teugels dus stevig in handen, geholpen door de automaat die kordaat maar zacht opschakelt. Met een elektronisch begrensde topsnelheid van 170 km/u (omwille van de ballonbanden) moet je de Autobahn niet gaan opzoeken. Maar het is zeker geen doetje: van zodra je het gaspedaal induwt, schiet de 6x6 als een schicht vooruit. Met een piekkoppel van 760 Nm rij je het zand zo op hoopjes.

De drie starre assen bewegen onafhankelijk van elkaar, maar de voorste en middelste stangen zitten onder zachtere schroefveren dan de stijvere op nummertje drie. De grootste brok vermogen landt onder de laadbak en dat vertaalt zich in plezante, overstuurgevoelige reacties. Bij kordaat gasgebruik blijkt de achterkant zelfs bijzonder levendig in rechte lijn. Je hoeft geen Ken Block te heten om vrolijk donuts te draaien. Het stuur vraagt echter toewijding en inspanning. Met een uitslag van 3,4 omwentelingen is herpakken en terugwieken een koortsige bezigheid.

Zandhellingen zijn een tweede natuur voor de 6x6, mede door de mogelijkheid om slechts met 0,5 bar in de Hutchinsonbanden te rijden. Met donderse bombarie plant de G zich in een duin waarop de aandrijving zich onverstoord een baan naar boven snuffelt. De zandbergen van De Panne zijn niet meer dan molshopen voor deze kolos? Daarbij commandeer je hem het best manueel via de schakellepels om jezelf niet in te graven. De op- en afrijhoeken blijken eveneens fenomenaal (respectievelijk 52 en 54 graden). Geen Hummer, Defender of Jeep die dat evenaart. Waar ligt de grens van dit ding? Topografisch en meteorologisch kan je deze 6x6 het ergst denkbare voor zijn banden gooien, hij bereddert het allemaal.

Wat moet dat kosten?

Of liever: wat moest het kosten? Een 6x6 moest in de showroom een slordige 450.000 euro opbrengen, maar tweedehands wordt nu al zomaar eventjes 200.000 euro bovenop de startprijs geboden. Het blijft dan ook een uniek geval, deze 6x6. Mercedes komt immers niet met een bisnummer. Wel heeft het de productie van de 4x42 opgestart, dat is een 6x6 met de breakkoets van de gewone G. 

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Is de 6x6 meer dan een bodybuilderversie van de klassieke G? Zeker wel. Al zijn extra’s leveren daadwerkelijk meer terreinvrijheid op. Het gezegde luidt dat alleen een G de G kan overtreffen. Maar eerlijk? Er is geen suprematie boven deze G-Rex. Gewoon geen.

Wie zijn de voornaamste concurrenten?

Mochten we een meerkamp in gedachten hebben, we zouden de tegenstand al bij rupsvoertuigen en pooltrucks (zoals de Toyota Hilux 6x6) moeten zoeken. Ook de toekomstige Land Rover Defender Flying Huntsman 6x6 komt in aanmerking.

En het cijfermateriaal?

Motor: 5461 cc, V8 (biturbobenzine), 400/544 kW/pk bij 5500 opm, 760 Nm bij 2250-3750 opm Transmissie: permanente zeswielaandrijving, zeventrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 5870/2100/2300 mm Gewicht: 3.850 kg Ophanging: starre as/starre as/starre as Prestaties: 170 km/u, 0-100 km/u in 7,0 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 21,0 l/100 km (458 g/km) Prijs: 450.000 euro (uitverkocht)

Geschreven door op