Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mercedes-AMG 53 GLE Coupé (2019)

De Mercedes GLE Coupé komt meteen ook als AMG. Of toch voor driekwart, want in afwachting van de 63 met V8 heeft deze 53 een zes-in-lijn. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Mercedes GLE Coupé krijgt naast de diesels (2 liter-hybride en 3 liter) ook een zes-in-lijn van 435 pk. Als AMG-telg, al volgt er ook nog een volmondige 63 met 4 liter-V8 van 571 of 612 pk.

De zes-in-lijn krijgt langs verschillende kanten een handje elektrische hulp. Ten eerste van de starter-alternator, die tussen de motor en de versnellingsbak zit en kortstondig 250 newtonmeter extra naar de vier wielen kan seinen. En ten tweede van een elektrische turbo, die niet door de uitlaatgassen wordt aangedreven en dus sneller reageert. Bij hogere toerentallen neemt een klassieke en grotere turbo het over. De compressor en de startmotor werken op 48 volt, net als de actieve rolstangen, die hand in hand werken met de luchtvering.

Wat verandert er?

Dit blijft een AMG light en dat schept een wat ander karakter. Minder bruut en brallerig dan een 63-variant, maar soepel en bedaard, en schichtig als je dat wil. Je kan er net zo mee rijden als met een diesel, want de zespitter alleen al schudt 520 newtonmeter uit zijn krukas, en in de Comfort-stand is de afstelling kalm, zowel van de ophanging en de automaat als de uitlaat. Voor de keren dat je eens van katoen wil geven, is er dan weer de Sport- en Sport+-instelling, waarmee de boel een tand of twee sportiever wordt ingesteld en de GLE verrassend dartel van bocht naar bocht schiet, met op de achtergrond een ferme grol.

Hij schiet ook aardig uit zijn krammen, in een luttele 5,3 seconden zit deze mastodont al aan 100 km/u.

Zoals elke AMG herken je deze GLE aan de verticale lamellen in de grille of de diffusor met aan weerszijden een dubbele uitlaat. Het zijn in dit geval slechts sierstukken, want daarachter schuilt telkens een enkele pijp. Voor de velgen heb je keuze uit diverse ontwerpen van 20 tot 22 duim. Binnenin treffen we sportstoelen, rode accenten, hier en daar een lapje alcantara, een boel AMG-logo’s en een specifiek stuur met aparte knoppen voor de rijstanden.

Conclusie?

Dit blijft natuurlijk eerder een SUV dan een sportwagen. Zie deze 53 AMG dus als een potig maar bijzonder homogeen alternatief voor wie geen diesel lust, met een snuifje extra karakter, een gedegen chassis en af en toe een luide grol.

Journalist AutoGids/AutoWereld