Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Nieuwe modellen / Zoek de verschillen tussen de Mercedes-AMG GT S en GT R

Op het Goodwood Festival of Speed reed Mercedes-AMG de GT R voor een hardcore versie van de GT S. Maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen beide scheurijzers?

Overzicht :

De Mercedes-AMG GT kwam in 2 smaken, want naast de standaardspecificatie had je ook een wat krachtigere en dus snellere S-versie. Nu is er ook een derde smaak, want op het Goodwood Festival of Speed introduceerden de Duitsers de GT R. Nog wat krachtiger en dus nog wat sneller, al gaan de veranderingen verder dan een verse dopingkuur voor de V8-biturbomotor.

Maar hoever? De vraag stellen, is ze probeerden beantwoorden. Daarom zetten we de belangrijkste verschillen tussen de Mercedes-AMG GT S en de GT R op een rijtje.

1. Meer power

In de neus van de Mercedes-AMG GT R schuilt hetzelfde M178-motorblok, een 4 liter-krachtbron die een directe injectie en een drogecartersmering combineert met dubbele drukvoeding met binnenin gemonteerde turbocompressoren. De V8-biturbo krijgt wel een herwerkt motormanagement, een hogere compressieverhouding en nieuwe turbocompressoren, waardoor hij nog krachtiger is.

  • AMG GT: 462 pk, 600 Nm
  • AMG GT S: 510 pk, 650 Nm
  • AMG GT R: 585 pk, 700 Nm

Mercedes-AMG GT R

2.  Betere prestaties

Meer spierkracht zorgt voor betere prestaties, niet in het minst omdat AMG ook aan de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling gewerkt heeft. De transmissie combineert een langere eerste met een kortere zevende en krijgt een agressievere Race Start-lanceerhulp, zodat de GT R nog efficiënter uit de startblokken schiet. Ondanks de extra aerodynamica en dus toegenomen downforce ligt ook de topsnelheid hoger.

  • AMG GT: 0-100 in 4 sec, top van 304 km/u
  • AMG GT S: 0-100 in 3,8 sec, top van 310 km/u
  • AMG GT R: 0-100 in 3,6 sec, top van 318 km/u

Mercedes-AMG GT R

3. Extra downforce

De tijdens de ontwikkeling van de GT3-raceversie opgedane knowhow dient de aerodynamica van de R-versie. Dan hebben we het niet alleen over de uit koolstofvezel vervaardigde achterspoiler die een additonele 155 kg aan downforce genereert wanneer je sneller dan 300 km/u rijdt, maar vooral over de actieve diffusor met een element dat voorwaarts schuift in Race-modus en dat het lifteffect op de neus met 40 kg reduceert bij een snelheid van 250 km/u. Ondanks dat extra spoilerwerk zou de luchtweerstand van de GT R lager liggen dan dat van de GT/GT S.

  • AMG GT: splitter voor- en diffusor achteraan, actieve achtervleugel
  • AMG GT S: splitter voor- en diffusor achteraan, actieve achtervleugel
  • AMG GT R: splitter voor- en actieve diffusor achteraan, vaste achterspoiler

Mercedes-AMG GT R

4. Scherper onderstel

Blijven de GT en de GT S voor de openbare weg bestemde sportievelingen, dan wil de Mercedes-AMG GT R vooral schitteren op het circuit. En dat vertaalt zich in allerlei koetswerkverstevigingen die de structurele stijfheid met 7,5% verbeteren, in een herwerkte ophanging met een toegenomen spoorbreedte achteraan en in actieve vierwielsturing. Tot 100 km/u sturen de achterwielen in de tegengestelde richting dan de voorwielen, voor meet agiliteit. Boven de 100 km/u draaien ze in dezelfde richting, zodat de stuurrespons en stabiliteit bij hoge snelheiden verbetert.

AMG opteert ook voor andere velgen en banden (Michelins Pilot Sport Cup 2 die tot anderhalve keer zo lang zouden meegaan bij intensief circuitgebruik), maar aan de remmen verandert niets. De GT R krijgt klassieke schijfremmen met een diameter van 390 mm voor en 360 mm achteraan, net zoals bij de GT S blijven de koolstofkeramische schijven optioneel.

  • AMG GT: stalen remschijven rondom: 360 mm
  • AMG GT S: stalen remschijven rondom: 390 mm/360 mm, koolstofkeramische schijven optie: 402 mm/360 mm
  • AMG GT R: stalen remschijven rondom: 390 mm/360 mm, koolstofkeramische schijven optie: 402 mm/360 mm

Mercedes-AMG GT R

 

5. Minder gewicht

De Mercedes-AMG GT R weegt 90 kilogram lichter dan de GT S, onder meer dankzij de uit koolstofvezel opgetrokken dakconstructie, het titanium uitlaatsysteem en de gesmede velgen. Affalterbach bezuinigde ook op de geluidsisolatie en op comfortitems. Maar echt Spartaans wordt het niet.

  • AMG GT: 1.540 kg
  • AMG GT S: 1.570 kg
  • AMG GT R: 1.480 kg

Mercedes-AMG GT R

6. Groener

De modificaties die ervoor zorgen dat de GT R krachtiger, sneller, scherper en efficiënter werd, zorgen er ook voor dat hij nog wilder oogt dan zijn brute broers. Een blik op de opengewerkte frontpartij of op de achterdiffusor met centraal geplaatste einddempers zegt eigenlijk genoeg. De GT R introduceert de zogeheten Panamericana-grille dat je ook op de GT3-racer vindt en waarmee Mercedes naar de 300 SL verwijst die de legendarische race in 1952 won.

Mercedes lanceert de R-versie in het AMG Green Hell Magno, een kermitgroene lakkleur waarmee de makers naar het ontwikkelingswerk op de Nordschleife van de Nürburgring verwijzen. Het is iets anders dan de lanceerkleuren van de GT en de GT S.

  • AMG GT: Iridium Silver
  • AMG GT S: AMG Solarbeam Yellow
  • AMG GT R: AMG Green Hell Magno

Mercedes-AMG GT R

 

 

 

 

 

 

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken