Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MERCEDES-AMG GT S (2014) - circuittest

AutoWereld trok naar het Amerikaanse Californië voor de perspresentatie van de Mercedes-AMG GT S, gehouden op het circuit van Laguna Seca. Een testverslag.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Mercedes-AMG GT Edition 1 / Laguna Seca 2014

Wat is er nieuw?

Genoeg gespeeld, nu is het menens. Was de SLS nog een prestigeproject waarmee de AMG-ateliers hun kunde en kennis wilden etaleren, dan mikt de GT op de hemel. Retrotoetsen worden geweerd, Gullwing-vleugeldeuren geschrapt en verwijzingen naar de vooroorlogse Silberpfeile gemeden, deze jongen leeft in het nu. En hij gaat voor de titel van de beste sportwagen van het moment. Het vizier staat scherper dan ooit en richt zich op het voorhoofd van de Porsche 911. Niet op dat van de Carrera (S), maar op dat van de Turbo (S).

Onze testwagen is de zogeheten Edition 1, een slechts tijdelijk beschikbare introductiereeks met extra toeters en bellen. Zoals het in CFRP gestoken dak en de zwarte aerokit, die een snorretje op de snuit combineert met een vaste vleugel op de billen. De zich automatisch oprichtende spoiler moet wijken. Maar ook zonder die esthetische opsmuk is deze Mercedes-AMG GT van een betoverende schoonheid.

Wat zit er onder de motorkap?

Het M178-motorblok, een gloednieuwe 4 liter-V8 met drogecartersmering en met dubbele via intern gemonteerde turbocompressoren. De centraal voorin gemonteerde krachtbron drijft de achterwielen aan via de gerobotiseerde en dubbel gekoppelde Speedshift-DCT7-versnellingsbak, via een uit koolstofvezel opgetrokken aandrijfsas en via een actief sperdifferentieel. Die transaxle-opstelling geeft de Mercedes-AMG GT een interessante 47/53-gewichtsverdeling.

Mercedes-AMG GT Edition 1 / Laguna Seca 2014

Deze sportwagen komt in twee smaken. In afwachting van het standaardmodel dat pas vanaf september van volgend jaar te koop zal worden aangeboden, komt Mercedes met de potigere S-versie aanzetten. In de GT is het turboblok goed voor een piekvermogen van 462 pk voor een maximumkoppel van 600 Nm, wat volstaat om in 4 seconden van 0 naar 100 km/u te stomen en om een topsnelheid van 304 km/u te bereiken. De GT S doet daar nog een schepje bovenop, want 510 pk en 650 Nm sterk sprint die in 3,8 seconden naar 100 km/u en haalt die een top van 310 km/u.

Een minuut stilte, alsjeblieft. Die nieuwe V8-biturbo tekent het doodvonnis van de atmosferische 6,2 liter-krachtbron uit de SLS, een motor een soundtrack die in de Top 100 Aller Tijden thuishoort. Toch weet ook zijn opvolger de trommelvliezen te verwennen. Geen digitale klankopsmukkers, maar een analoge uitlaatlijn met variabele flaps. Ingetogen als het moet, begeesterend als het mag.

Hoe rijdt de Mercedes-AMG GT S?

De GT S is een jongen met meerdere gezichten, zo blijkt. Naast de gekende Comfort-, Sport- en SportPlus-rijmodi, introduceren de AMG-jongens een Individual-setting waarmee de bestuurder zijn gewenste instellingen bundelt. De gekozen rijmodus grijpt in op de kalibratie van de stuurinrichting, de actieve demping, de elektronische rijhulpmiddelen, de motorrespons en de versnellingsbak. Op Laguna Seca kiezen we evenwel voor de hardcore Race-circuitstand.

Mercedes-AMG GT Edition 1 / Laguna Seca 2014

Om de circuitprestaties te boosten, heeft AMG het Dynamics Plus-pakket ontwikkeld, dat dynamische motor- en transmissiesteunen bundelt met een strakkere onderstelset-up, met een aangepaste geometrie van de voorophanging en met een directere stuuroverbrenging. Omdat alle beetjes helpen. De AMG-GT S pronkt dan ook met een beweeglijkheid die zijn voorganger vreemd was.

Ze recupereren het uit aluminium vervaardigde spaceframe van de SLS, maar korten het met 50 millimeter in. Dat drukt het gewicht tot 1.570 kilogram, waardoor de Mercedes minder kilo’s op de bascule zet dan een 911 Turbo. En dat voel je onder het remmen en bij het veranderen van richtingDe banden bieden erg veel grip, het wat licht aanvoelende stuur toont zich direct en communicatief, de vooras luistert trouw naar de directieven van de bestuurder en de motor gaat als een bezetene.

Het gaspedaal vraagt om de nodige voorzichtigheid, want het onderin het toerentalbereik vrijkomende maximumkoppel durft de aangedreven achterwielen wel eens overmannen. Het chassis reageert nogal bruusk op overstuur, waardoor gecontroleerde driftoefeningen meer toewijding vragen dan bij de SLS destijds. Al weet de superieure elektronica daar tegenwoordig wel een weg mee.

Mercedes-AMG GT Edition 1 / Laguna Seca 2014

Wat moet dat kosten?

Met een vanafprijs van net geen 140.000 euro toont de S-versie van de Mercedes-AMG GT zich goedkoper dan de Porsche 911 Turbo. Volgend jaar hoopt de Belgische invoerder dan ook om 150 exemplaren aan de man of vrouw te brengen. Haalbaar, denken we.

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

De Mercedes-AMG GT is geen opvolger voor de SLS, zo blijft Affalterbach herhalen. Het is een concurrent voor de Porsche 911, voor de Corvette Stingray, de Jaguar F-Type R en voor de Nissan GT-R Nismo. En niet voor de Aston Martin Vantage V8S, de Ferrari 458 Italia of voor de McLaren 650S. Alleen zijn dat wel concurrenten voor de 911 Turbo, dus eigenlijk ook voor de AMG GT. Het is maar hoe je het bekijkt.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Een Belle op de openbare weg, een Beest op het circuit. Dus mooi om naar te kijken en leuk om mee te rijden, die Mercedes-AMG GT. Maar is het ook genoeg om onder de duiven van een Porsche 911 Turbo te schieten? Ze hebben een heel ander karakter, al was het maar omwille van het technische concept - een boxer-6 in de achtersteven versus een V8 in de neus. Maar ze bieden vergelijkbare sensaties.

Mercedes-AMG GT Edition 1 / Laguna Seca 2014

In cijfers?

Motor: 3981 cc (V8, biturbobenzine), 375 kW/510 pk (6250 opm), 650 Nm (1750-4750 opm) Transmissie: achterwielaandrijving, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling (sportstand, sequentiële schakelmodus en launch-controlefunctie), elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras Afmetingen (l/b/h): 4546/1939/1288 mm Gewicht: 1570 kg Prestaties: 310 km/u, 0-100 km/h in 3,8 sec. Normverbruik: 9,4 l/100 (CO2-uitstoot: 219 g/km) Prijs: 138.303 euro

 

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas