Wat is dit?
De cijfers zeggen genoeg: 53 is minder dan 63. Deze versie van de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé doet het dan ook met een zes-in-lijn in plaats van een V8. Meer cijfers? Dat maakt hem zo maar eventjes 204 pk minder krachtig dan de S-versie van die 63 AMG. Die 53 is bovendien een mildhybride GT 4-Door Coupé, want de 3 liter-krachtbron krijgt de hulp van een 48V-systeem.
En hoewel die elektro-installatie een boostfunctie telt die wat extra vermogen en een flinke dot extra koppel bevrijdt, dient de mildhybride module vooral om benzine uit te sparen. Goed gevonden, maar het roept ook vragen op. Heeft Mercedes niet overdreven in zijn downsizing? Er staat immers nog altijd AMG in de titel.

Wat verandert er?
Maak je geen zorgen. Vloer het gaspedaal en je voelt het wit uit je ogen trekken. Ook als 53 is deze Mercedes een echte AMG. De mildhybride zes-in-lijn klinkt misschien wat minder heftig dan de V8-biturbo, zelfs met de optionele sportuitlaat die knetterend onder onze testwagen hing. Maar geef het ding de sporen en de hooligan staat op. De EQ-boost vangt niet alleen het turbogat op bij volle acceleratie, maar levert kortstondig 22 paarden en 250 Newtonmeters extra bij volgas.
Als 53 is de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé inderdaad minder bruut en doortastend, maar zijn 435 pk en 520 Nm blijken ruimschoots te volstaan om zinneprikkelend snel uit de hoek te komen. Cijfers nodig? De sprint van 0 naar 100 km/u hoeft niet langer te duren dan 4,5 seconden, terwijl de naald van de snelheidswijzer past stopt bij 285 km/u. Voor de volledigheid geven we nog even mee dat de 53 terugvalt op de conventionele 9G-negentrapsautomaat en dus niet op de MCT Speedshift van de 63. Niet dat we daar ook maar een moment rouwig om zijn geweest.

Conclusie
Less lijkt in deze inderdaad more te zijn. We hebben op geen moment het gevoel gehad vermogen te kort te komen in deze AMG-GT 4-Door Coupé 53 4MATIC+. Meer zelfs, hij bleek bij momenten eigenlijk een stuk aangenamer. Omdat de zes-in-lijn, zeker in comfortmodus, zijn kilometers haast geruisloos aan elkaar rijgt.
Bovendien vergt hij financieel minder inleg. Niet alleen qua aankoop, ook de taksen liggen een stuk lager. Met dank aan de CO2-uitstoot die in deze versie ‘maar’ 209 g/km bedraagt. Puur rationeel is er dan ook geen enkele reden om deze 53 niet boven de straffere 63 te kiezen. Alleen, en daar is meteen die knellende schoen, koop je een AMG zelden met je verstand.