Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

AUTOSHOW BRUSSELS 2020

Ontdek hier alle saloncondities en het beste van het Autosalon 2020

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes S 560 4Matic (2017)

Als Audi en BMW met nieuwe vlaggenschepen pronken, kan Mercedes niet achterblijven. Getuige de technologische update die de S-Klasse na 4 jaar onderging.

122.694 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar Mercedes’ limousine is op 6.500 punten aangepakt. Gelukkig voor ons laten al die verberingen zich onder drie kopjes sorteren: nieuwe motoren, autonome(re) rijkunsten en comfortupdates. Daarmee moet de zesde generatie S-Klasse in staat blijven een vuist te maken tegen de splinternieuwe A8 en ook nog jonge 7 Reeks, ondanks het verschil in jaren.

Vooraleer we in detail gaan, zetten we de belangrijkste nieuwigheden even op een rij:

  • Drie nieuwe motoren, waaronder twee zescilinders-in-lijn
  • De 560-benzine positioneert zich vlak onder de S 63 AMG
  • De meeste versies zijn verkrijgbaar als 4Matic en Lang-versie
  • De autonome rijfuncties promoveren naar Level 2+
  • Alle comfortfuncties werken voortaan samen om tal van sferen te creëren

Die 560-badge, kennen we die niet van vroeger?

Voor wie de jaren 80 bewust heeft meegemaakt, zal de 560-benaming inderdaad een belletje doen rinkelen. Mercedes gebruikte het kengetal eerder al op de S-Klasse en de SL om de V8 op benzine aan te duiden. En dat doet dat bij de facelift van de zesde S-generatie opnieuw. Het enige verschil is dat de achtpitter geen 5 liter longinhoud meer telt, maar ongeveer 4.000 cc. Het blok is immers afgeleid van de AMG-motor die we uit de C63, de E63 en de AMG-GT kennen.

In de S63 levert de biturbo zomaar even 612 pk, voor de 560 is dat teruggeschroefd naar 469 pk. Maar niet getreurd: dankzij 700 Nm koppel vanaf 2.000 omwentelingen is er genoeg "poeier" voorhanden om een 0 tot 100 km/u-chrono van 4,6 seconden in het asfalt te branden. Zelfs de voorlopig braafste versie, de 350d, klaart de oefening in 6 seconden. De topsnelheden van alle versies zijn begrensd op 250 km/u, zelfs die van de potige AMG’s.

En wat geeft zo een V8-biturbo in een limousine van 2,2 ton?

Wij reden de vernieuwde S-Klasse als Lang-versie (met 13 centimeter extra wielbasis) en 4Matic (oftewel vierwielaandrijving). Zo geconfigureerd presteert de W222 niet minder dan soeverein, waardoor het werkwoord waften wel degelijk aan de orde is. Wil je sneller gaan, dan trap je het gaspedaal gewoon dieper in de mat.

En zelfs dat laat de Sonderklasse zich welgevallen. Was het niet voor de kauwgomachtige stuurafstelling, dan zou je het chassis zelfs dynamisch kunnen noemen. Temeer omdat de automatische negenbak prima accordeert met de motor die alle registers aankan. Van diep in de toerenkelder tot tegen de begrenzer, de discrete achtcilinder is altijd bij de les.

Maar wacht eens even: moet je in een S-Klasse niet achteraan zitten?

Als de rijmanieren niet zo uitstekend waren, dan zouden we die vraag resoluut met ‘jawohl’ beantwoorden. Maar zoals het nu staat, valt de keuze ons zwaar. Verkies je toch een chauffeur, dan word je getrakteerd op een zee van ruimte met instelbare fauteuils en alle denkbare attributen. Dat daar ook een uitmuntende geluidsisolatie bij hoort, spreekt quasi voor zich. Zowel de wind-, de rol- als de motorgeluiden zijn prima onderdrukt, waardoor je zelfs aan 200 km/u (op de Duitse Autobahn) je stem niet hoeft te verheffen. 

En toch doe je er als passagier goed aan om James in de gaten te houden. De autopiloot van de S-Klasse is namelijk weer slimmer geworden, waardoor de chauffeur op snel- en ringwegen nauwelijks nog moet tussenkomen. Inhalen kan de autopiloot nu ook, op voorwaarde dat je het manoeuvre aangeeft met de richtingaanwijzer. En remmen doet de S-Klasse al even autonoom: in de file tot volledige stilstand, maar ook in de stad voor (kruisende) voetgangers en auto’s. Geef je het stuur tijdig een zetje, dan wijkt de kolos zelfs automatisch uit tijdens een noodstop.

Het AutoWereld-verdict?

Met een merkslogan als The Best or Nothing kan Stuttgart geen half werk leveren. Dat deed het al niet met de oorspronkelijke versie van de huidige S-Klasse, terwijl de update daar alleen maar weer extra kwaliteiten aan toevoegt. Ook op het vlak van comfort trouwens, dat voortaan wordt bepaald door verschillende moods.

De bijhorende menusettings sturen tal van features aan om een bepaalde sfeer te creëren. Zoals daar zijn: verlichting, temperatuur, zetelkoeling en -verwarming, massagefuncties, muziek en ga zo nog maar even door. Alleen spijtig dat de chassisingenieurs er niet helemaal in geslaagd zijn om een vliegend tapijt te creëren, want kleine oneffenheden blijven voelbaar. Grootste onderscheiding dus, zij het zonder de felicitaties van de jury wegens de net niet perfecte filtering en de wat afstandelijke stuursetup.

 

Geschreven door op

De concurrenten