Eerder toonde Mini de Electric Concept, de voorbode van een loop 2019 verwachte productieversie met elektrisch aandrijfgeheel. Nu volgt de John Cooper Works GP Concept, een hardcore circuitspeeltje voor het hot-hatchsegment. Jammer genoeg heeft Mini het over een Design Concept, naar technische gegevens of prestatiecijfers kan je fluiten. In het persbericht wordt vooral gefocust op de koetswerkkleur (Black Jack Anthracite), de kleuraccenten (Curbside Red metallic) en de contrastdetails (Highspeed Orange).
Alweer konden de marketingjongens en -meisjes de historische wijzigingen niet laten. Deze Mini JCW GP Concept zou immers de derde overwinning in de Rally van Monte-Carlo herdenken, precies een halve eeuw geleden. Dat deze GP een circuitauto en geen rallywagen is, doet blijkbaar niet terzake. Het nummer 0059 op de flanken verwijst dan weer naar het geboortejaar van de Mini.
Spoiler alert
Het aerodynamisch al dan niet relevante koetswerk draagt heftig spoilerwerk, opgetrokken uit koolstofvezel. Allerlei flapjes en deflectoren gaan op zoek naar zoveel mogelijk downforce en naar een zo efficiënt mogelijke geleiding van de rijwind. We leren ook dat de brede 19-duimsvelgen uit een 3D-printer rolden, een procédé dat naast de productiesnelheid ook de gewichtsreductie dient.
Binnenin noteren we een rolkooi, een brandblusinstallatie en racekuipjes met vijfpuntsharnas. Schakelen doe je via peddels aan het stuur, essentiële informatie zoals de rondetijd of het verschil met je voorligger wordt op de voorruit geafficheerd via een head-updisplay. Het installen van de verschillende rijprogramma's doe je via een aanraakscherm.
Serieproductie
Van de vorige generaties van de Mini John Cooper Works werd ook een GP-versie afgeleid, gebouwd in een oplage van 2000 exemplaren. Het lijkt ons dan ook logisch dat deze concept binnenkort vervelt tot productievariant. Eentje die een motor krijgt, een wegligging en een prestatiepotentieel.
De Mini JCW GP Concept debuteert op de IAA van Frankfurt 2017.