Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mini Cooper SD (2018)

Een halftijdse opknapbeurt voor BMW's kleinste. Is de Mini Cooper SD beter geworden? AutoWereld doet de test.

30.400 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De Mini hoeven we niet meer voor te stellen. Generatie drie is hier sinds 2014, tijd dus voor een facelift. Dat gaat over:

  • Nieuwe motor en automaat voor Cooper SD
  • Opgefrist logo en Union Jack-achterlichten
  • Nog meer personalisering
  • Ander motorengamma

(De auto op deze foto's is de Mini Cooper S, de benzineversie dus, nvdr.)

Een nieuwe motor?

Hoewel zelfontbranders tegenwoordig steeds zeldzamer zijn in autootjes van Mini-formaat, laat staan 2 liters, behoudt de Cooper SD zijn grote diesellongen.

Krasser nog: de 2.0 krijgt met deze opknapbeurt twee turbo’s, een kleine en een grote, net als in bijvoorbeeld de BMW 320d. Nog een mechanische promotie voor deze rapste diesel en een unicum in deze klasse is dat de automaat nu standaard met acht verzetten komt.

De meeste andere motoren zijn vanaf nu te krijgen met een gerobotiseerde bak, in de plaats van een klassieke automaat. Verwarring is mogelijk, BMW benoemt ze immers allen als Steptronic.

Downsizing is passé in deze aanbrekende WLTP-tijden, vandaar dat de instapversies, One genaamd, daarnaast hun drie cilinders vergroot zien van 1,2 naar 1,5 liter.

Hoe rijdt de Mini Cooper SD?

De rijbeleving is beschaafder dan ooit, met opvallend veel langeafstandscomfort voor een autootje van 3,8 meter. De 2 liter-diesel is met zijn 170 pk meer dan potig genoeg, hij heeft amper 7,2 seconden nodig voor de 0-100 km/u. En let je op de kleintjes, dan haal je vlotjes een verbruik van 5 l/100 km.

De stap naar volwassenheid heeft wat van de speelse naturel van de Mini met het badwater weggegooid, al hebben de ingenieurs dat er wel nog in willen houden door het stuur behoorlijk overbekrachtigd en nerveus te maken en de achterkant zodanig speels af te stellen, dat de achterkant verrassend gauw een pas opzij zet. Dat laatse wordt hier nog eens extra in de verf gezet door de zware aandrijflijn, wat de achterkant relatief licht maakt. Het is bedachte speelsheid, niet meer dat onvervalst plezante van weleer

Wat is er verder nieuw?

Het opvallendst zijn de led-achterblokken met Union Jack-motief. Een optie, net als matrixlampen vooraan.

Eveneens gefacelift en vereenvoudigd is overigens het merklogo, en een ander geinigheidje is dat je tegenwoordig via een aparte website details op maat kan laten maken: in 3D geprinte sierplaatjes met je naam op, tot zelfs een gepersonaliseerd welkomstwoordje dat via stralers onder de zijspiegels op de straat wordt geprojecteerd.

Zeer goed gevonden, al maakt het er de Mini niet minder cartoonesk om.

Het AutoWereld-verdict?

Hij heeft veel van een grote, deze kleine. Een riante motor, heel wat hedendaagse elektronica, veel verfijning en een lijvige factuur. Hij rijdt prettig en vief, maar eigenlijk volstaat de kleinere 1.6-diesel (Cooper D) wel voor een auto van dit formaat.

In dit artikel : MINI, MINI Mini

Geschreven door op