Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mini Cooper S Cabrio John Cooper Works Pack (2021)

De Mini kreeg een mini-facelift met een nieuwe neus, meer personalisatiemogelijkheden en vooral nieuwe technologie binnenin. AutoWereld doet de test met de Mini Cooper S Cabriolet.

32.350 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Mini mocht voor de tweede keer deze generatie langs de plastisch chirurg voor een kleine facelift, kwestie van hem zowel qua looks als qua technologie weer bij de tijd te brengen. Zo oogt de nieuwe voorbumper met grotere grille moderner en sportiever, maar tegelijk ook een beetje minder elegant dan voordien. De luchtgordijnen aan de voorbumper moeten voor een betere aerodynamica zorgen. Ledkoplampen met zwarte behuizingen zijn voortaan standaard, terwijl je voor de nummerplaathouder kan kiezen voor een inzetstuk in koetswerkkleur of in het glanzend zwart, zoals bij ons testmodel.

Achteraan zijn de verschillen meer summier, met een centrale mistlamp boven de dubbele uitlaatpijpen van deze Mini Cooper S. Ook hier kan je kiezen voor een inzetstuk in kleur of in het zwart, terwijl er nieuwe 17- of 18-duims velgen te bestellen zijn. Er zijn drie nieuwe koetswerkkleuren: Rooftop Grey, Island Blue of Zesty Yellow, de fluogele tint van onze Cabrio die je beslist niet snel uit het oog verliest op de parking van de Supra Bazar (andere grootwarenhuizen ook beschikbaar).

Binnenin zijn de verschillen echter wat groter en vooral wat merkbaarder. Het nieuwe stuurwiel krijgt optioneel verwarming (joehoe!), maar de knoppen zijn nu gemaakt van glanzend zwarte plastic die direct vol met vette vingers staan (awoert!). Het centrale multimediascherm met touch én iDrive-controller draait op de nieuwste software en meet steeds 8,8 duim, terwijl je voor je snufferd nu de digitale tellers van de Mini John Cooper Works GP3 hebt. 

Motorisch verandert er niets, onder de kap van deze Mini Cooper S Cabrio zit nog steeds de drukgevoede 2-liter van 178 pk, gekoppeld aan een manuele zesbak of een 8-traps DCT, zoals bij onze fluostift op wielen. Met een sprintcijfer van 6,9 seconden naar de 100 km/u en een topsnelheid van 230 km/u staat die viercilinder garant voor vlotte prestaties, terwijl het WLTP-verbruik van 6,2 tot 6,6 l/100 km ook best schappelijk is (CO2: 141-151 g/km). Bovendien zijn adaptieve dempers voor het eerst beschikbaar voor een grotere spreidstand tussen comfort en dynamiek. 

Wat verandert er?

Het gokartgevoel waar Mini nog steeds zijn marketing op steunt, is een beetje verdwenen bij deze nieuwste iteratie van het guitige en hippe stadswagentje. Natuurlijk neemt de stoffen kap van onze Mini Cooper S Cabrio een beetje stijfheid weg, maar we hebben het vooral over het comfort dat de Mini weet voor te leggen. Natuurlijk is het geen softie geworden, vooral korte oneffenheden als putten of scherpe snelheidsremmers geven hun schokken vlotjes door aan de inzittenden.

Maar vergeleken met de Abarth 595C Competizione lijkt de Mini wel een vliegend tapijt. De stoffen kap filtert het buitengeluid goed weg, de tellers zijn duidelijk afleesbaar en laten zich zelfs aanvullen door een head-up display, het infotainmentscherm is snel, mooi en ondersteunt Apple CarPlay (jammer genoeg geen Android Auto) en de automaat maakt je leven gemakkelijker.

Die automaat is echter zowel een zegen als een vloek. Bij dagelijkse ritten is het een onbetwistbaar gemak, de robotbak werkt snel, loepzuiver en mist zich nooit van verzet. En ook bij een sportieve rit zit je nooit te wachten op de juiste verhouding, waardoor de (optionele en plastieken) schakelpeddels aan het stuur ongebruikt blijven. Point and shoot, je moet maar op het rechterpedaal duwen om er als een speer vandoor te gaan.

Maar met al dat (relatieve) gemak en comfort misten we een beetje beleving. Ja, de Mini Cooper S is snel, maar zijn lineaire vermogensopbouw is zo voorspelbaar dat je het na een tijdje wel hebt gezien. Wel leuk is het motorgeluid, dat zich kenmerkt door het gesis van de turbo bij het toeren maken, een druk die vrolijk fluitend wordt losgelaten als je plots van het gas afgaat. 

Door met de rijmodusknop te spelen verander je het karakter van de Mini Cooper S Cabrio, met een aandrijflijn die steeds klaar is voor actie in Sport, een wat softere afstelling in Mid en een geknepen rechterpedaal in Green, waarbij je ook te zien krijgt hoeveel kilometers aan brandstof je bespaart in deze groene modus. De soepele viercilinder van BMW toont zich opnieuw bijna onklopbaar qua verbruik, want bij rustig rijden haal je gemakkelijk een gemiddelde van 6 liter. Met een dagje het mes tussen de tanden meegerekend klokten we af op 7,5 liter per 100 km.

Conclusie?

De Mini Cooper S Cabrio is opnieuw een stukje moderner gemaakt, waarmee deze plezierwagen ook perfect dagelijks kan worden gebruikt dankzij alle comfort- en veiligheidssnufjes die je mag verwachten anno 2021. Alleen is er met het gladstrijken van alle scherpe randjes ook wat beleving verloren gegaan als je hem niét gebruikt als A-naar-B-vervoer. Nu doet dat probleem zich waarschijnlijk toch niet voor, want met een prijs na opties van 45.600 euro is er toch geen geld over voor een andere auto.

In dit artikel : MINI, MINI Mini

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

De concurrenten