Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / NISSAN GT-R (2011)

Geschreven door Piet Andries op

Godzilla heeft scherpere tanden en klauwen. Als je een GT-R met led-lichtjes in de achteruitkijkspiegel ziet opduiken, weet dan dat het er een is met meer dan 500 pk in de neus. Berg je ambitie op een stoplichtspurtje maar meteen weg. Tenzij je eigenaar bent van een Porsche 911 Turbo S.

NISSAN GT-R (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Die Turbo S staat daar niet toevallig, me dunkt?
Nope. Iedereen weet dat Nissan de tsjeetsjeevlieg op de achterspoiler van de 911 Turbo wil zijn. Nadat de Duitsers in hun heimat een stevige prik kregen van de GT-R op de Nürburgring, repliceerden ze met de ongemeen snel wegspurtende Turbo S, waarmee Nissan meteen wist waar de lat lag voor de facelift. Het vermogen van de V6-biturbo stijgt daarom van 485 naar 530 pk door wijdere inlaatkanalen een herzien motorbrein en dito uitlaten. Daardoor afficheert de GTR nu een top van 315 km/u (+5 km/u) en samen met de nieuwe Launch Control nijpt hij liefst 0,6 seconden van het spurtje tot 100 km/u. Het duurt nu amper 3 tellen rond.

Maar daar blijft het niet bij, nemen we aan?
Zoals bij elke facelift is er ook een visagiste aan te pas gekomen. Binnenin zit er nu donkerder metaalinleg, echt carbon, terwijl de schakellepels uit magnesium zijn opgetrokken. Ondanks de verbeteringen blijft het low profile. Jaren '80 zelfs, als je wat te lang kijkt naar het lettertype van de knoppen of de rood gelakte portierpinnetjes. Aan de buitenkant huist een nieuwe voorbumper, die je herkent aan zijn drie ribbels op de flanken en de ingemetselde led-lichtjes.

Het blijft natuurlijk allemaal wat gewoontjes voor een auto die zich kan meten met superspul van Porsche, Audi, Aston Martin en Ferrari. Daarom heeft Nissan nu ook een Egoist-versie ontwikkeld (zie ook foto's), die meer op maat van de klant wordt gemaakt. Dan schildert een Japanse kunstenaar het stuurlogo, krijg je speciale lakkleur en velgen, een gepersonaliseerd interieur en andere unieke onderdelen zoals een carbonspoiler op de koffer. Bose komt dan zelfs persoonlijk de zitpositie van de eigenaar opmeten om de geluidsinstallatie aan zijn specifieke oorpositie aan te passen. Nochtans gaat de Egoist verder dan esthetische decadentie. Zijn ophanging staat comfortabeler, de remmen zijn groter en de elektronicawinkel staat anders afgesteld.


Hoe rijdt zo'n zelfzuchtige GTR?
Geen idee. Wij gingen met de altruïstische versie op stap, maar ook die ging er technisch op vooruit. Onder de wielkasten zitten nu DampTronic-dempers van Bilstein, die toch iets beter absorberen. Maar het blijft een harde klant, ook al pleur je hem in comfortmodus. Verder kan de GT-R nu rekenen op 10% meer downforce, een grotere diffusor achterop en een stijver front. Bovendien wordt hij voortaan volledig achterwielaangedreven onder 10 km/u, waardoor manoeuvres bij lage snelheid vlotter verlopen. Het helpt, maar dat 'vlotter' voel je vooral als je ooit eens met de voorganger hebt gereden. Zoals de meeste versnellingsbakken met dubbele koppelingen, reageert de GT-R schichtig en nerveus op gasstoten tijdens het manoeuvreren. Dat is dus niet verdwenen.

We hebben ook gemerkt dat Nissan de Snow-knop heeft herbenoemd. Voortaan heet die Save. Erachter schuilt een motormapping die je nog steeds kan gebruiken voor winterse ritten, maar die ook vooral de dorst ten goede komt. Het temt het beest, wat van pas komt voor zij die geregeld hun GT-R inzetten. In Save gedijt de GT-R beter in dagelijks verkeer en zakt het verbruik in een oogwenk.


Goed, maar het punt is dat het ding nu boven de 500 pk zit.
En hoe maak je wat al supersnel was nog voelbaar sneller? Nochtans is het niet op een marginaal verschil uitgedraaid. Onderin veert de V6 even alert weg, maar in het middenbereik valt de hamer een stuk harder neer, met alle gevolgen vandien voor de maagstreek. In Race-stand kan je deze Nissan enkel met een F16 bijhouden tijdens het hernemen. Opvallend ook is dat de V6 niet langer 'doodvalt' tegen de rode zone. Integendeel, het lijkt wel alsof hij nu nog een extra push krijgt tot de begrenzer hem terugfluit. Je betaalt 5.000 euro meer voor de nieuwe GTR, maar je voelt in de acceleratie waar elke euro naartoe ging.

Motor: V6-benzine, biturbo, 3799 cc, 530 pk (6400 opm), 612 Nm (3200-6000 opm) Transmissie: vierwielaandrijving, 6Rd Prestaties: 315 km/u, 0-100 km/u in 3,0 sec Verbruik: 12,0 l/100 km Prijs: 89.900

In dit artikel : Nissan, Nissan GT-R

Journalist AutoGids/ AutoWereld

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens Nissan

Nieuwe nissan in stock

Tweedehands Nissan

Tweedehands nissan gt-r

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!