Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / NISSAN JUKE 1.6T 2WD

Ster of nar?

NISSAN JUKE 1.6T 2WD #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Nissan doet nogal graag zot tegenwoordig, nee?
Ja, dat kan je wel zeggen. Na de maffe Cube komen ze nu met de Juke voor de pinnen, een mini-SUV waarmee ze hetzelfde willen doen als met de succesvolle Qashqai, maar dan bij de kleinere maten. En nu de Micra zich eerder opwerpt als budgetauto, moet deze Juke een deel van het cliënteel naar een hogere prijsklasse lokken.

Denk aan modellen als de Leaf, 370Z, GT-R, Murano CC, de hele Infiniti-handel en nu ook de Juke en het is duidelijk dat Nissan lang niet meer die grijze muis is die het tien jaar geleden was. Dankjewel, Carlos Ghosn.

Wie tekent nu zoiets?
Tja, je kan pro of contra zijn, maar we moeten Nissan wel nageven dat ze lef tonen om zulk een designconcept in de showroom te plaatsen. De Juke heeft de proporties van een Dakar-buggy, de neus van een met verstralers uitgeruste WRC en een kont die aan de 370Z herinnert. Het geheel doet monden openvallen, en aangezien wij wel houden van brutaal smoelwerk, steken wij hiervoor onze duim op.

Praktisch is anders, natuurlijk. Door de dikke neus heb je bijna geen zicht op de voorkant van de auto, terwijl de koffer maar weinig bagage kan herbergen. Nee, een handig stadswagentje is de Juke allerminst.

Wat hij dan weer wel heeft is een G-krachtenmeter. Niet dat dat ook maar enige meerwaarde biedt, maar goed, hij heeft het.

En rijdt dat wat?
Best wel oké eigenlijk. Voor zo'n klein hoogpotig ding kan je de Juke zelfs aardig enthousiast de bocht in smijten, met een goed afgesteld stuur en een plezierige pookbediening. En die 1.6T met 190 pk heeft natuurlijk pep op overschot.

Teveel zelfs, want deze voorwielaangedreven versie heeft moeite om dat geweld aan de grond te houden. De banden gieren dat het een lieve lust is en zelfs de koppeling weet bij momenten geen blijf met al die aandrijfkrachten.

Combineer dat met een exuberant verbruik van zo'n 10 liter en we kunnen alleen maar besluiten dat de 1.5 dCi eigenlijk de slimmere keuze is. De Juke heeft veel kwaliteiten, helaas komen die in deze constellatie niet allemaal uit de verf.

Motor: L4-benzine (turbo), 1618 cc, 190 pk (5600 opm), 240 Nm (2000-5200) Transmissie: FWD, 6M Prestaties: 215 km/u, 0-100 km/u in 8,3 sec Testverbruik: 9,6 l/100 km Prijs: 21.950 euro

Fotografie: Peter Staes

In dit artikel : Nissan, Nissan Juke

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten