Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / NISSAN JUKE NISMO (2013)

Een opgefokt vierpittertje gewrongen in een al even van de pot gerukt lijfje. Dat kan alleen maar Nissans Juke Nismo zijn!

NISSAN JUKE NISMO (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :


Nismo? Is dat niet iets van Playstation?
Niet bepaald, al begrijpen we de verwarring. Nismo, wat zoveel is als een samentrekking van Nissan Motorsport, doet inderdaad vooral bij Gran Turismo-adepten een belletje rinkelen. Want wie zich in dat spel bediende van een uitgebouwde Nissan, had even vaak een Nismo-badge op de gepimpte deuren kleven.

In de States en het eigen thuisland echter heeft Nissans racedivisie zijn kleuren vooral verdient in de echte wereld. Het veelvuldig winnen van races heeft er trouwens geleid tot een echte cultsfeer. Compleet met een eigen jaarlijks weerkerend Nismofest. Bedoeling is dat nu ook Europa in de ban raakt van die Nismo-gekte. Daar komt de gepeperde Juke in het verhaal.


En? Heeft hij jullie bekeerd?
Niet volledig, al heeft het mini-SUV-je wel zijn stinkende best gedaan. Zo weet zijn geblazen 1,6 liter meer dan te overtuigen. Diens 200 pk en 250 Nm volstaan ruimschoots om het net geen 1,3 ton wegende Juke-je vooruit te stuwen (0 tot 100 km/u in 7,8 seconden, top van 215 km/u). Vermogen dat vervolgens door de sportiever afgestelde ophanging vakkundig wordt gemend zodat je ook als het asfalt draait wat aan je super-Juke hebt.

Met het Nissan Dynamic Control System (NDCS), dat de sturende elektronica in drie standen regelt, kan je dan op het (overigens bijzonder kleine) schermpje onder je infotainmentsysteem volgen wat er zich allemaal onder de kap van je Nissan afspeelt.

Een plezante cocktail die in praktijk ook zorgt voor het nodige animo. Alleen missen we de spreekwoordelijke olijf. Zoek je de rode zone op, dan klinkt de Juke Nismo als een opgefokte stofzuiger. Een auditieve domper op de anders behoorlijk stemmige feestvreugde.


Doen? Of blijven we beter weg van deze Juke?
Daar past een dubbel antwoord bij. We kunnen niet anders dan de Nismo aanprijzen. Daarvoor is de Juke gewoon te goed, zeker als je er rekening mee houdt dat onze testversie enkel met zijn voorwielen de aandrijving verzorgde. Er bestaat ook een 4WD-versie, die bijkomende steun krijgt van een Torque Vectoring-functie, maar daarbij moet je het schakelen wel steeds overlaten aan een CVT-bak. Niet meteen ons idee van fun.

Al is dat niet ons grootste struikelblok. Dat komt in de vorm van de Juke Nismo die volgend jaar op de planning staat. Een soort van Nismo-R-versie die én sterker is én voller zal klinken. Wij zouden dan ook nog even de kat uit de boom kijken.

Wie toch zolang niet kan wachten: vanaf 26.905 euro parkeer je er eentje op je oprit.

Motor: 1618 cc, L4 (turbobenzine), 147 kW/200 pk bij 6000 opm, 250 Nm bij 2400-4800 opm Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak Afmetingen: 4165/1770/1565 mm Gewicht: 1293 kg Koffer: 251-830 l Ophanging: MacPherson/torsieas Prestaties: 215 km/u, 0-100 km/u in 7,8 sec. Normverbruik: 6,9 l/100 km CO2-uitstoot: 159 g/km Prijs: 26.905 euro

In dit artikel : Nissan, Nissan Juke

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten