Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Nieuwe modellen / Nieuwe Nissan Leaf zet in op elektrische aandrijving, autonoom rijden en connectiviteit

Nissan heeft in het eigen Japan het doek van zijn gloednieuwe Leaf getrokken. Hij ziet er wat klassieker uit, maar steekt wel propvol interessante technologie.

Overzicht :

De Leaf was in 2010 zowat de pionier van de (moderne) elektrische auto. Een dikke 280.000 exemplaren zijn er ondertussen al van verkocht. Een heel klein stukje daarvan ook in België, maar het succes is natuurlijk het grootst in landen waar het gebruik van elektrische auto's nog veel sterker wordt aangemoedigd (of vergemakkelijkt) dan bij ons.

Grote(re) ambities

Voor deze nieuwe generatie zijn de ambities nog veel groter. Nissan wil er twee of zelfs tot drie keer zoveel van verkopen. De markt voor elektrische auto's wordt jaar na jaar groter, terwijl de constructeur er ook van overtuigd is dat de nieuwste Leaf over nog veel meer troeven beschikt. Die worden samengebracht onder de noemer Nissan Intelligent Mobility, zoals gezegd met drie peilers. En die zijn:

Elektrische aandrijving

Zowat 3,5 miljard kilometers werden er wereldwijd al met al die Leafs afgelegd, Nissan beschikt dus over een enorme ervaring en pakken feedback van klanten. Die werden dan ook gebruikt bij de ontwikkeling van het nieuwe model. Het zorgde niet voor een technologische revolutie, wel voor een reeks verbeteringen.

De voordien "slechts" 80 kW leverende elektromotor van de Leaf is voortaan 110 kW of 150 pk (en 320 Nm) sterk, dat is alvast een flinke progressie. Met een lithium-ionbatterijpakket van 40 kWh (voordien maximaal 30 kWh) raakt hij in ideale omstandigheden tot 380 kilimeter ver. Reken in de praktijk dus op een autonomie van rond de 300 kilometer. En het wordt nog beter, loop 2018 komt er ook een versie met een batterijcapaciteit van 60 kWh en een dan zeker nog aanzienlijk groter rijbereik. Kwestie van ook de Opel Ampera-e van antwoord te kunnen dienen.

Autonoom rijden

Nissan zet tegelijk ook sterk in op semi-autonoom rijden, dat lijkt nu eenmaal nog beter te "passen" bij een elektrische dan een klassieke auto. Met ProPilot kan de Leaf op de snelweg automatisch de verkeerstroom volgen, op zijn rijvak blijven en bij lagere snelheden mogelijke aanrijdingen met bijvoorbeeld tegenliggers, fietsers en voetgangers vermijden.

ProPilot Park maakt het mogelijk dat de Leaf zich zonder tussenkomst van de bestuurder in een parkeerplaats zet, ook dwars op de rijbaan. De bediening van het stuur, het voor- en achteruit rijden en het remmen worden allemaal door de auto overgenomen.

De Leaf beschikt ook over een via een knop in werking te stellen e-Pedal, waarmee de bestuurder de auto kan starten, wegrijden, versnellen, vertragen en stoppen met slechts één pedaal. Als dat wordt losgelaten, zorgen zowel regeneratie als de mechanische remmen dat de Leaf tot stilstand komt. Zelfs op een steile helling blijft hij staan, tot het pedaal weer wordt ingedrukt. Een klassiek rempedaal is er natuurlijk ook nog, voor als de auto echt snel moet worden vertraagd.

De connectiviteit

De derde Leaf-peiler is de connectiviteit. Nissan wil hem integraal deel van zijn omgeving laten uitmaken, de Japanners noemen het in hun beste Engels Intelligent Integration. Het gaat dan over een doorgedreven connectiviteit "met de rest van de wereld", maar ook over de mogelijkheid de auto thuis te gebruiken als elektriciteitsbron of "opslagruimte".

Met een smartphone app kan je overal de status van de batterijen controleren, middels de xStorage-functie kan het laden zodanig worden geprogrammeerd dat je kan genieten van de laagste elektriciteitstarieven. En evengoed dat je het interieur kort voor je vertrek al kan verwarmen of koelen.

De looks

Daar hebben we het nog niet echt over gehad. Bij de vorige Leaf zag je zelfs met je ogen dicht dat het een "speciale" auto betrof. Wat allicht niet door iedereen echt werd gesmaakt. Het nieuwe model heeft een iets klassiekere look, die tegelijk ook moderner is. Zo komen het dak en de raamstijlen in een andere (namelijk zwarte) kleur dan de rest van het koetswerk, dat is zelfs een beetje trendy. Tegelijk beschikt de Leaf natuurlijk wel nog altijd over een goede stroomlijn.

De 4,49 meter lange (en 1.535 kilo zware) auto biedt wat meer zit- en met 435 liter ook extra laadruimte, in een interieur dat eigenlijk eerder "gewoon" oogt. Er zit zelfs nog een klassieke snelheidsmeter in het dashbaord, naast een display van 7 duim waarvan je de verstrekte informatie kan laten variëren. Het infotainmentsysteem heeft een middelgroot aanraakscherm met zeker niet dezelfde allures als dat van een Tesla.

Brussels autosalon

Bij ons komt de nieuwe Leaf tegen het einde van het jaar op de markt, het moet dan ook een van de sterren van het Brusselse autosalon worden. Dat, zo laat zich toch voorspellen, deels in het teken van nieuwe aandrijvingsvormen zal staan. Een (basis)prijs is er nog niet, alleen de belofte dat die niet veel hoger zal liggen dan die van het huidige model. Een dikke 25.000 euro, misschien?

 

In dit artikel : Nissan, Nissan Leaf

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken