Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / NISSAN LEAF

Nissan vormt onze groene toekomst.De Leaf is immers de eerste volelektrische auto die net zo functioneel wil zijn als een doorsneemiddenklasser.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :



Nissan vormt onze groene toekomst. De Leaf is immers de eerste volelektrische auto die net zo functioneel wil zijn als een compacte middenklasser.

Elektro-auto’s, dat is toch overhyped?
Het rijdend ei van Columbus zijn ze niet (alhoewel, kijk eens goed naar de Mitusbishi i-MiEV) en, inderdaad, er liggen nog heel wat hordes in de weg. Bij onze laatste telling had België 50 laadstations, daar waar Nederland er ondertussen al 10.000 heeft ingeplant.

Bovendien moet je nog altijd een volle werkdag wachten, in ons geval 8 uur, vooraleer zo’n elektrische auto volledig is opgeladen. Het rijbereik bedraagt amper eenvijfde van wat we van onze diesels gewoon zijn en omdat de technologie nog vers en schaars is, valt de kostprijs pokkeduur uit.

De Leaf tackelt wel een paar van die heikele punten. Hij gaat 35.000 euro kosten. Schappelijk, toch voor dit type wagen, en Vadertje Staat geeft je via de belastingen ook nog eens 9.000 euro terug, zodat de uiteindelijke prijs onder 30.000 euro zakt. Bedrijven kunnen hem al op 2 jaar afschrijven, terwijl de prijs van elektriciteit lachwekkend is naast die van traditionele brandstof. Voor de BIV en verkeersbelasting betaal je slechts de basistarieven.

Om de laadtijden te verkorten, kan je bij de dealer ook een Quick Charger bestellen. Dan worden de lithium-ionbatterijen in een halfuur voor 80% herladen, goed voor een extra rijbereik van 50 kilometer.

‘Volgetankt’ raakt de Leaf 160 kilometer ver, op te krikken naar 180 als je hem in ecomodus zwiert. Mocht je onderweg toch ergens stranden, dan depanneert Nissan je tijdens het eerste jaar trouwens gratis,.

180 kilometer! De pechdienst van Nissan zal niet weten waar eerst springen.
Aha, al last van range anxiety nog voor we goed en wel vertrokken zijn. Rijstijl is natuurlijk cruciaal voor de autonomie, ook hier, maar het door ons afgelegde testtraject kwam netjes overeen met de voorberekende cijfers van Nissan. En daarbij hebben we de topsnelheid van 144 km/u uitgeprobeerd, af en toe een flukse spurt aan de lichten ingezet en ja, ook op onze tellen gelet.

De Leaf haalt het, die 180 kilometer. Relatief gemakkelijk zelfs en omdat hij ook energie recupereert via de remmen kun je spelenderwijs stroom winnen en aflaten. We schepten er op den duur nog plezier in ook. In tegenstelling tot de i-MiEV of Tesla roadster veroordeelt de Leaf zichzelf dus niet tot de bebouwde kom of een occasioneel uitstapje. Hij kan vijf personen meenemen en heeft met 330 liter zelfs een koffer die naam waardig.

Dat de wagen van meet af aan als elektrisch voertuig werd ontworpen, merk je ook in het rijgedrag. Door het lage zwaartepunt protesteert hij niet hard in snel genomen bochten, terwijl de vering nochtans comfortabel staat afgesteld. Samen met de afwezigheid van schakelmomenten - een versnellingsbak is er niet - en de motorstilte ontstaat er een zeer rustgevende rijervaring. Zonder daarom in tamheid te vervallen. Door het onmiddellijk beschikbare koppel gaat de Leaf er desnoods pips vandoor.

Moeten we nu beginnen twijfelen?
Mja, we waren wel onder de indruk. Dit is de eerste elektrische wagen die ons kon overtuigen, omdat hij zo goed in elkaar steekt. Dat telt ook voor de afwerking van het interieur. Maar als wereldauto ziet hij er niet echt aantrekkelijk uit en er is niks in zijn design dat zijn pioniersmentaliteit in de verf zet.

Als eerste wagen is hij minder geschikt, omdat hij binnen de huidige infrastructuur te afhankelijk is van de laadpalen annex -tijden. En aangezien België zich niet echt voortvarend heeft opgesteld inzake e-mobiliteit, komt hij ook pas midden 2011 naar onze contreien.

Als tweede auto, voor school- en boodschappenritjes en de wekelijkse tocht naar schoonmoeder kan hij echter perfect dienstdoen. En zelf stoot hij 0,0 gram CO2 uit. Properder dan dit kan je je geweten niet boenen. Motor: elektromotor met lithium-ionbatterijen, 109 pk (2730-9800 opm), 280 Nm (0-2730 opm) Transmissie: FWD, directe verbinding Prestaties: 144 km/u, 0-100 in 11,9 sec Normverbruik: 0,0 l/100 km Prijs: +/- 35.000 euro

In dit artikel : Nissan, Nissan Leaf

Journalist AutoGids/ AutoWereld