Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Nissan Leaf e+ 62 kWh (2019)

De Nissan Leaf is er nu ook als e+, met een grotere batterij en een sterkere elektromotor. AutoWereld doet de test.

45.000 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Begin 2018 introduceerde Nissan de tweede generatie van de volledig elektrisch aangedreven Leaf. De compacte middenklasser wordt aangedreven door een 150 pk sterke elektromotor en vertrouwt op een batterijpakket met een capaciteit van 40 kWh. De Nissan Leaf sprint in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/u en geraakt 270 kilometer ver, toch als je het rijbereik berekend volgens het WLTP-protocol.

Nu vervoegt de Leaf e+ het gamma, aangedreven door een sterkere elektromotor en gevoed door een sterkere batterij. Het vermogen klimt naar 217 pk, waardoor de sprint van 0 naar 100 km/u niet meer dan 7,1 seconden in beslag neemt. De accucapaciteit groet naar 62 kWh, waardoor de WLTP-autonomie toeneemt tot 385 kilometer. De Nissan Leaf e+ introduceert bovendien een volledig herwerkte multimediamodule, met een display van 8 inch, met een nieuw navigatiesysteem en met extra connectiviteitsfuncties. 

Je hebt al een Nissan Leaf 40 kWh vanaf 36.540 euro, voor deze e+ betaal je minstens 45.000 euro. Maar dan heb je wel meteen een N-Connecta, want de versie met 62 kWh is niet verkrijgbaar in de Acenta-basistrim. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer 17-duimsvelgen, de Intelligent Around View Monitor, de CHAdeMo-snellaadaansluiting tot 100 kW, verwarmde stoelen en led-koplampen. Voor de semi-autonome ProPilot-functies moet je nog steeds opleggen, tenzij je voor de Tekna-topruitrusting opteert.

Wat verandert er?

Aanvankelijk voelt de e+ zoals elke andere Nissan Leaf. Hoewel zowel het vermogen als het koppel erop vooruitgaan, voelt hij niet zoveel sneller aan. Toch niet in de binnenstad, want op de snelweg laat die extra power zich wel onmiddellijk voelen. Hoewel je nooit de indruk krijgt met 217 pk en 340 Nm onderweg te zijn, vragen de hernemingen minder inspanning.

De grotere 62 kWh-batterij maakt de Nissan Leaf e+ wel zwaar. De elektrische hatchback zet al gauw 1,7 ton op de bascule, toch 150 kilogram meer dan de versie met 40 kWh. En dat voel je onderweg, want het koetswerk duikt wat harder onder het remmen en leunt wat nadrukkelijker bij het nemen van bochten. Nu heeft deze wagen geen sportieve ambities, dus echt storend worden die koetswerkreacties nooit. Het veercomfort blijft wel gevrijwaard, alleen bij het nemen van verkeersdrempels voel je dat de ophanging iets meer moeite heeft om het zaakje onder controle te houden.

Tijdens onze testrit kregen we niet de kans op de batterijen volledig leeg te rijden en het beloofde rijbereik te verifiëren. Maar als we ons mogen baseren op de data van de boordcomputer, dan behoort 350 kilometer zeker tot de mogelijkheden. Wat meer bij veel stadsverkeer, richting de door Nissan voorgerekende 385 kilometer. 

Conclusie?

De upgrade van 40 naar 62 kWh biedt een heleboel voordelen. Je moet minder snel uitkijken naar een laadpaal en je houdt wat meer power onder de rechtervoet, zonder daarvoor een al te grote prijs te moeten betalen op het vlak van weggedrag of rijcomfort. Maar die grotere batterij doet de aanschafprijs wel flink stijgen, zonder dat je daar verder veel voor in de plaats krijgt. Wees dus zeker dat je die grotere batterij echt echt nodig hebt, vooraleer de Nissan Leaf als e+ te bestellen.

Verwante testen

In dit artikel : Nissan, Nissan Leaf

Geschreven door op