Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI BiTurbo (2016)

De Opel Astra is er nu ook als Sports Tourer. AutoWereld doet de test met de nieuwe 1.6 CDTI BiTurbo.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De Sports Tourer is de breakversie van de Opel Astra, Auto van het Jaar 2016 en recent nog overwinnaar in onze vierkamp tegen de Ford Focus, de Renault Mégane en de Volkswagen Golf.

  • Maximaal laadvolume van 1.630 liter, 80 liter meer dan zijn voorganger.
  • Elektrische kofferklep met voetsensor (400 euro op de Dynamic- en Innovation-uitrustingsniveaus) en andere handige opties zoals de FlexOrganizer-rangeeroplossingen.
  • Nieuwe topdieselmotor in de vorm van de 1.6 CDTI BiTurbo: 160 pk en 350 Nm sterk, gemiddeld normverbruik 4,1 liter per 100 kilometer (108 gram CO2).

Wat is de meerwaarde van de Sports Tourer tegenover de gewone Opel Astra?

Je koopt een break omdat die handiger en ruimer is dan een vijfdeurs. Het laadvolume van de Sports Tourer schommelt tussen de 570 liter en de 1.630 liter. En hoewel de proporties zowat hetzelfde gebleven zijn, is dat is 80 liter meer dan de vorige generatie. Ook de interieurruimte gaat er op vooruit, met meer bewegingsruimte voor zowel het hoofd, de knieën als de benen en de schouders.

Opel Astra Sports Tourer

Om die extra stouwruimte zo efficiënt mogelijk te benutten, voorziet Opel allerhande hulpmiddelen. Van een elektrische, in twee stappen openende achterklep die je activeert door met je voet onder de achterbumper de zwaaien over een in 40/20/40-configuratie opgesplitste achterbank die je kan neerklappen via sneltoetsen in de koffer tot het FlexOrganizer-rangeergamma dat allerlei verdeelnetten, rails en scheidingswanden bundelt waarmee je verhindert dat je spulletjes aan het schuiven gaan. Optioneel, weliswaar.

Nu staat die praktische kant de esthetiek niet in de weg. Ook als Sports Tourer toont de nieuwe Opel Astra zich een knap vormgegeven C-segmenter, met een fluks van de B- naar de D-stijl glijdende chroomstrip. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,27 toont deze break zich bovendien net zo aerodynamisch efficiënt als de vijfdeurs-Astra, terwijl hij maar een 30-tal kilogram zwaarder is.

Is die nieuwe BiTurbo-dieselkrachtbron wat?

De gloednieuwe 1.6 CDTI BiTurbo ontwikkelt een piekvermogen van 160 pk voor een maximumkoppel van 350 Nm, reeds beschikbaar vanaf 1.500 toeren per minuut. Bij 1.250 opm ontwikkelt de zelfontbrander reeds 320 Nm, wat zich vertaalt in een bovengemiddelde souplesse. Het motorblok toont zich bovendien ijverig en stil, wat het aangenaam kilometervreten maakt.

Opel Astra Sports Tourer BiTurbo

Opel belooft een normverbruik van 4,1 liter per 100 kilometer, het CO2-equivaltn van 108 gram. Tijdens onze testrit doken we net onder de 5 liter. De prestaties mogen er zijn, met een 0 tot 100 km/u-sprintje in 8,2 seconden en een topsnelheid van 220 km/u.

Rüsselsheim hangt de 1.6 CDTI aan een manuele zesversnellingsbak die zoet van het ene naar het volgende verzet schakelt. De verhoudingen zijn aan de lange kant, al weet de BiTurbo daar doorgaans wel raad mee. Een kleine turbocompressor met variabele geometrie neemt de lage toerentallen voor zijn rekening, een groter exemplaar met vaste geometrie de hogere.

Een winnende combinatie, die Sports Tourer en de 1.6 CDTI BiTurbo?

Zeker en vast. De performante en soepele dieselmotor past de Astra Sports Tourer als gegoten. Het nieuwe chassis dat naast lichter ook stijver werd, jaagt deze Opel van de buik naar de kop van het peloton. In vergelijking met zijn voorganger stuurt de Astra strakker en neemt hij bochten met meer flair, zonder daarvoor comfort in te leveren.

Opel Astra Sports Tourer

Maar die combinatie heeft natuurlijk wel een prijs. De Opel Astra 1.6 CDTI Sports Tourer BiTurbo kost minstens 26.875 euro. Dan heb je het Dynamic-uitrustingsniveau met standaard onder meer OnStar-diensten, zilverkleurige dakrails, elektronische airconditioning en het Opel Eye-veiligheidspakket (botswaarschuwing met automatische remassistent, rijvakhulp, verkeersbordherkenning).

Voor snufjes zoals de gps-navigatie, de ingenieuze Intellilux-matrixkoplampen, het zowel sleutelvrij instappen als starten en het Perimeter Protection Plus-pakket (semi-automatische parkeerhulp, dodehoekwaarschuwing en achteruitrijcamera) leg je sowieso op.

Wat is de AutoWereld-conclusie?

Ook als Sports Tourer blijft de nieuwe Opel Astra een knap aanbod in het bijzonder competitieve C-segment. Zeker met de 160 pk sterke 1.6 CDTI BiTurbo, al duwt die de prijs van deze break wel flink omhoog. Hetzelfde kan je zeggen van de interessantste opties, zoals de FlexOrganizer en de elektrisch openende achterklep.

Opel Astra Sports Tourer

In dit artikel : Opel, Opel Astra

Geschreven door op