Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / OPEL CORSA OPC NÜRBURGRING EDITION (2011) - Circuittest

Krachtiger, scherper en efficiënter doet de Nürburgring Edition de Opel Corsa OPC alsnog schitteren.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :



Wat zijn dan de verschillen tussen die Nürburgring Edition en de gewone Corsa OPC?

De looks.De reeds behoorlijk agressieve bodykit krijgt een nieuwe spoilerlip aangemeten, de opgepompte wielkasten vullen zich met specifieke 18-duimsvelgen en de centrale einddemper is vervangen door twee langs weerskante geplaatste uitlaatmonden. En net zoals op de B-stijl vinden we ook op de uitstekende Recaro-sportzetels een verwijzing naar de Nordschleife.

En meer power en dus betere prestaties.Dankzij een andere turbocompressor, een nieuw uitlaatsysteem met verminderde tegendruk, een aanpassing naar superplusbenzine met octaangetal 100 en de daaraan gekoppelde modificaties aan de motorprogrammatuur klimt het piekvermogen van de 1,6 liter-turbomotor van een stevige 192 naar een redelijk spectaculaire 210 pk. Met de turbo in overboost stijgt het maximumkoppel intussen van 250 naar 280 Nm.

Natuurlijk gaat het dan vooruit. Als Nürburgring Edition haalt de Corsa OPC een topsnelheid van 230 km/u en sprint hij in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/u, waarmee deze Opel zich tot een van de allersnelste hot hatches in de compactklasse ontpopt.

De Nürburgring Edition wordt bovendien opgewaardeerd middels een met 20 millimeter verlaagd koetswerk, nieuwe veren en schokdempers van Bilstein-makelij, een performant Brembo-remsysteem, een communicatievere stuurinrichting en een nieuwe kalibratie voor de elektronische rijhulpsystemen. Maar de belangrijkste aanpassing tegenover de gewone Corsa OPC is het mechanische sperdifferentieel op de vooras, waardoor de verdoken rijtalenten tot volle ontbolstering komen.



Is er dan een groot verschil in het rijgedrag van deze Nordschleife-variant?

Toch wel. We spreken niet over kleine nuances, maar over een overtuigende stap voorwaarts.

Nu is de Corsa OPC altijd al een razendsnelle rakker geweest. Maar dan vooral rechtdoor, want tijdens het betere bochtenwerk verhinderden de geringe tractie, het matige stuurgevoel en de hakerige versnellingsbakbediening de Opel om echt te schitteren.

Bij het attaqueren van uitdagende bochtencombinaties mistte de Duitser het zelfvertrouwen waarvan pakweg de Citroën DS3 Racing en de Renault Clio RS hun handelsmerk gemaakt hebben. Maar daar passen de OPC-jongens nu een mouw aan, zoals we mochten ervaren op het Eurospeedway Lauritz-circuit ergens tussen Berlijn en Dresden.

Op het infield van de Eurospeedway worden we op sleeptouw genomen door voormalig toerwagenheld Joachim Winkelhock, die een standaard-OPC bestuurt. Wij proberen hem te volgen met een Nürburgring Edition. Dankzij de extra scherpte van het chassis, de surplus aan tractie slagen en de overschot aan motorkoppel slagen we daar verrassend genoeg ook in. En het is niet dat der Joachim het niet probeert, want achteraf staan zijn remschijven roodgloeiend en lijken zijn banden wel plasticine.



En in welke Nordschleife-rondetijd vertaalt zich dat?

Opel moet het antwoord voorlopig schuldig blijven, want de recordpoging staat pas later dit jaar op het programma. Maar de OPC-jongens verwachten dat de Nürburgring Edition in de buurt van de tijd van de Astra OPC zal uitkomen. Die is iets sneller op de rechte stukken, maar verliest tijd in de bochtenrijke secties.

De Corsa OPC heeft een rondetijd van 8.47,99 achter zijn naam staan, de Astra OPC deed de Hel in 8.35,00. Zou de Nürburgring Edition meer dan 10 seconden sneller kunnen zijn donormodel? Wait and see.



Motor: L4-benzine (turbo), 1598 cc, 210 pk (5850 opm), 280 Nm (overboost) Transmissie: voorrwielaandrijving, 6M, mechanische sper Prestaties: 230 km/u, 0-100 km/u in 6,8 sec Normverbruik: 7,6 l/100 km Prijs: n.n.b.

Eerste test in AutoWereld 291 (19 mei 2011)

In dit artikel : Opel, Opel Corsa

Geschreven door op