Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Diesel | 26400 - 31900€ | 120 - 127 g/km (WLTP) |
Benzine | 24350 - 32350€ | 129 - 142 g/km (WLTP) |
Opel Crossland
De in 2017 gelanceerde Crossland X kreeg voor 2021 een facelift, waarbij meteen de ‘X’ in zijn naam kwam te vervallen. Deze kleine cross-over heeft Franse genen, want het rust op het onderstel van de Citroën C3 Aircross (en dus van de vorige Peugeot 2008). Het interieur is behoorlijk sober en somber, maar de moduleerbaarheid is verzorgd, dankzij een verschuifbare (maar helaas oncomfortabele) achterbank. De rugleuning is in drie delen neerklapbaar om het sowieso al aantrekkelijke laadvolume nog te vergroten. Voorin kun je kiezen voor erg goed zittende ergonomische voorstoelen. De motoren komen allemaal van PSA. Benzinerijders hebben de keuze uit drie versies van de 1.2-driecilinder: een atmosferische van 83 pk en twee turbovarianten, met respectievelijk 110 en 130 pk. Een zestrapsautomaat is leverbaar op de 1.2 Turbo met 130 pk. Als diesel doet de 1.5 BlueHDi dienst, hier omgedoopt tot Turbo D. Hij bestaat met 110 pk en manuele versnellingsbak en 120 pk en zestrapsautomaat. Alle versies zijn voorwielaangedreven, al biedt Opel wel een geavanceerd ESP aan (IntelliGrip), om de trekkracht op onverharde paden te verbeteren. Op het asfalt vertoont de Crossland in alle omstandigheden een gezond weggedrag, alleen biedt het stuur maar weinig feedback. De ophanging is overigens aan de droge kant, gelukkig zonder dat het oncomfortabel wordt. De Crossland kan rekenen op een erg goede verhouding tussen buitenmaten en binnenafmetingen, een moduleerbaar interieur en een behoorlijk gunstige verhouding prijs-uitrusting. Hier en daar kan de afwerking wel wat beter, terwijl de geluiddemping op de snelweg wat licht uitvalt en het weggedrag niet meteen speels te noemen is.