Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / OPEL INSIGNIA 2.0 BITURBO CDTI ECOFLEX

Opel breidt zijn Insignia-gamma langs boven uit met een nieuwe dieselvariant, maar liefst 195 pk sterk.

OPEL INSIGNIA 2.0 BITURBO CDTI ECOFLEX #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Insignia 2.0 BiTurbo CDTI EcoFlex, dat is een hele mond vol. Maar is deze Opel het ook waard dat we er onze tong over verstuiken?

Als we het enkel vanuit een commercieel oogpunt bekijken, allicht niet. De best wel knap gelijnde Insignia geldt bij ons toch vooral als een zakelijke auto, dus dan zijn het in de eerste plaats de iets meer bescheiden dieselversies die scoren. De Belgische invoerder heeft er met 110, 131 en 160 pk in de aanbieding, je mag al blij zijn als die laatste nog ergens op een fleetlijst voorkomt.

De nu aan het aanbod toegevoegde 2.0 BiTurbo levert een flinke 195 pk en kan zonder blozen plaatsnemen tussen de 2 liter-diesels van de premiummerken. Maar zijn commerciële potentieel, in tijden waar bedrijfswagens ook of zelfs vooral qua prijs toch maar beter wat bescheidener uitvallen, is bij ons dus zeker beperkt.



Meteen vergeten dus?

Toch niet, want het is en blijft een van onze professionele doelen om auto's niet altijd en zeker niet enkel door een rationele bril te bekijken. En dan kan de komst van zo'n super-Insignia, de OPC even buiten beschouwing latend, ons allicht wel plezieren. Als basis voor de nieuwe CDTI-variant diende andermaal de welbekende zelfontbrander uit de Fiat-groep. Die telt ondertussen al tal van varianten, hier in de Insignia is hij voorzien van de meerfasige dubbele drukvoeding die ook eventjes in de inmiddels van het toneel verdwenen Saab 9-5 zat.

Voor de Opel kreeg hij twee intercoolers: eentje met water voor de kleine turbo en een tweede met luchtkoeling voor de grote. Het doel: meer vermogen, veel koppel over een breed toerentalbereik en mede dankzij een stop-startsysteem tegelijk ook een heel redelijk verbruik. De constructeur zelf geeft een normcijfer van (gemiddeld) 4,9 liter per 100 kilometer op, in praktijk blijkt iets tussen de 6 en 6,5 liter wel haalbaar.

En is de dieselpret even groot als met de strafste 2 liters van de (Duitse) concurentie?

De Insignia komt aardig in de buurt, zonder het rijplezier van een 320d natuurlijk helemaal te evenaren. Alvast onze voorwielaangedreven variant (de motor komt er ook met 4x4) toont zich een alerte en bijgevolg ook heel aangename reiswagen, die zich dankzij het flinke koppel en de werking van de kleinste turbo bij lage(re) toerentallen ook schakellui laat rijden. Of nog iets concreter voor de vlottere chauffeur: de hernemingen zijn behoorlijk indrukwekkend, van een turbogat is hier absoluut geen sprake.



Op de variant met vierwielaandrijving (berline en break) kan ook het SuperSport-chassis worden voorzien, met de FlexRide met adaptief dempingssysteem, de voorwielophanging met HiPerStrut en de Brembo-remmen van de 325 pk sterke OPC. Met enkel voorwielaandrijving blijft de Insignia een wat bravere auto, maar de steriliteit van de basisversies wordt hier toch mooi weggeveegd door de kracht van de diesel. En een vanafprijs van 33.300 euro voor de vierdeurs, dat valt toch ook nog altijd iets voordeliger uit dan bijvoorbeeld de wat kaler uitgeruste en 'slechts' 184 pk sterke 320d (34.350 euro) die we al even vermelden.

Motor: 2,0 liter, L4, 143 kW/195 pk (4000 opm), 400 Nm (1750-2500 opm) . Transmissie:voorwielaandrijving, manuele zesbak . Prestaties: 230 km/u, 0-100 km/u in 8,7 sec . Verbruik: 4,9 liter/100 km (129 g/km CO2) . Prijs: 33.300 euro


 


In dit artikel : Opel, Opel Insignia

Geschreven door op

De concurrenten