Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Opel Insignia GSi 2.0 Turbo (2018)

(Voorlopig) geen Opel Insignia OPC, wel deze GSi. Met de vierwielaandrijving van de Ford Focus RS. AutoWereld doet de test met de 260 pk sterke Turbo-benzineversie.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een Opel Insignia met een snuifje pili-pili. Geen OPC, die lijkt van het toneel te verdwijnen, tenzij de Duitsers nog van gedacht veranderen. Zie de GSi eerder als een variant op bestaande modellen, de twee motorisaties boven de 200 pk zijn immers in deze sportieve aankleding te krijgen, met in de eerste plaats een bijgetraind chassis. In het kort:

  • Turbobenzine met 260 pk
  • Vierwielaandrijving met zijdelingse koppelverdeling achteraan
  • Strakker chassis, krachtigere remmen
  • Ook verkrijgbaar met 2 liter-biturbodiesel (210 pk)

Wat zijn de verschillen met andere Insignia’s?

De ophanging ligt 1 centimeter lager en de remmen zijn vervangen door krachtigere Brembo-exemplaren, dat is het eigenlijk. De wielen zijn geschoeid met Pilot Sport 4 S-rubbers van Michelin, die als duct tape aan de weg plakken.

Daarnaast krijgt Opels grootste een sportievere koetswerkkit, met grotere koelsleuven en een spoilertje op de kont. Al bij al redelijk bescheiden. Binnenin treffen we sportstoelen van het beste kaliber.

De meerprijs van dat alles: 5.450 euro. Voor de diesel is dat 5.950 euro. Een lederen interieur is inclusief.

Hoe rijdt de Opel Insignia GSi?

Elke vierwielaangedreven Insignia, en dus ook de GSi, heeft tussen de achterwielen een Twinster-systeem, dat we onder andere kennen van de Ford Focus RS. Met twee meerplatenkoppelingen die de trekkracht aanzienlijk verdelen tussen links en rechts. Een bijzonder efficiënt systeem, dat sneller reageert dan klassiekere 4x4-systemen met centrale Haldex-koppeling.

Het laat je toe met het gaspedaal de neus van de auto naar de binnenkant van de bocht te drukken. Niet overweldigend, gewoon een subtiel extra zetje in de rug. Zeer doeltreffend en het geeft deze Opel een magnifieke balans.

Hij is ook liefst 160 kilo lichter tegenover de OPC-versie van de vorige Insignia-generatie, het vertaalt zich volgens Opel in een rappere Nordschleife-tijd.

Het AutoWereld-oordeel?

Deze Insignia is haast een genre op zich, rappe versies van dit soort familieberlines bestaan nauwelijks nog. Net als de gewone Insignia is de GSi getalenteerd en compleet, met in dit geval een sportief geurtje er bovenop. Dat geurtje is evenwel iets te subtiel om de meerprijs van meer dan 5.000 euro te rechtvaardigen.

In dit artikel : Opel, Opel Insignia

Geschreven door op