Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / OPEL INSIGNIA OPC UNLIMITED (2011)

Op de Duitse Autobahn gingen we "unlimited" met de jongste variatie op het Insignia OPC-thema.

OPEL INSIGNIA OPC UNLIMITED (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :



Wat houdt die zogeheten Unlimited-variatie op de Insignia OPC precies in?

Geen elektronische snelheidslimiet meer, als Unlimited gaat de Insignia OPC zo hard als hij kan. En dat is behoorlijk hard, want de naald van de snelheidsmeter klimt schijnbaar moeiteloos voorbij de 270 km/u-markering. Best kicken, eigenlijk. Vooral wanneer je krachtigere Audi's en BMW's van het linkerbaanvak dwingt.

Voor ons Belgen is het verschil tussen de elektronisch gelimiteerde 250 km/u en de echte topsnelheid van de Insigna OPC eigenlijk irrelevant, maar voor de Duitse Autobahn-stormers maken dergelijke details wel degelijk een verschil. Daarom deze Unlimited-versie.

Een hogere topsnelheid, maar voor de rest blijven de prestaties identiek. In combinatie met het sedankoetswerk en de handgeschakelde zesbak sprint de Insignia nog steeds in 6 seconden van 0 naar 100 km/u en pronkt hij nog steeds met een gemiddeld normverbruik van 10,6 liter per 100 kilometer.

Ook het onderstel werd onaangeroerd gelaten. Ook de Unlimited pronkt met de fameuze HiPerStrut-voorophanging, de permanente vierwielaandrijving met centrale Haldex IV-koppeling en met het elektronisch gestuurde achterdifferentieel. Zelfs de instellingen van de adaptieve Flexride-ophanging zijn helemaal identiek. Al hoor je ons niet klagen, want ondanks zijn zware koetswerk hebben we de Insignia OPC altijd een leuke Opel gevonden.



Hoe onderscheid je de Unlimited dan van een gewone Insignia OPC?

Aan de remklauwen. Op de Unlimited hebben die immers geen wit maar een blauw Brembo-opschrift. Een puur esthetische ingreep, want de remmen zijn - alweer - identiek aan die van de elektronisch in bedwang gehouden Insignia OPC. En aan de toerenteller, waarop het OPC-logo vergezeld wordt van een Unlimited-onderschrift. That's it.

Opel overweegt wel een in de matzwarte folie gestoken Unlimited-variant, al is de definitieve beslissing daarover nog niet gevallen.

Wie voor de Insignia OPC Unlimited opteert, krijgt wel een rijvaardigheidstraining op het Opel-testcircuit in Dudenhofen cadeau. Daar leren merkambassadeur Joachim Stuck en de zijnen hoe je het potentieel van deze auto in alle veiligheid en vertrouwen kan aanwenden.



Al bij al een mager beestje, dus?

Dat hangt er een beetje vanaf hoeveel Opel voor deze Unlimited vraagt. Blijft het bij een paar honderd euro dan koop je je wel de snelste Insignia van het moment. Vraagt Rüsselsheim een paar duizend euro voor deze ongelimiteerde versie, dan word je flink bij de neus genomen.

Toch is er nog een andere nieuwigheid het melden waard. Voortaan zal de Insignia OPC ook verkrijgbaar zijn met een automatische transmissie met zes verhoudingen. Alweer op vraag van die Duitse Autobahn-stormers.

De Aisin-zestrapsautomaat die we reeds kennen uit het Insignia-portfolio is geen hoogvlieger, zeker niet als je gaat vergelijken met de gerobotiseerde alternatieven waarover sommige concurrenten beschikken. Daarvoor zijn de schakelovergangen simpelweg te traag, ook als je de schakelpeddels hanteert of de OPC-stand selecteert.

Maar dankzij het gulle motorkoppel van de V6 komt de Insignia OPC er nog net mee weg. Toch zolang je over de Autobahn vlamt, want in de stad of door het achterland valt de zestrapsautomaat alsnog door de mand. En door de andere overbrengingsverhoudingen haal je ook geen 270 km/u meer.



Motor: V6-benzine (turbo), 2792 cc, 325 pk, 435 Nm Transmissie: vierwielaandrijving (Haldex IV), 6M Prestaties: 270 km/u, 0-100 km/u in 6,0 sec Normverbruik: 10,6 Prijs: n.n.b.

Eerste Test in AutoWereld 291 (19 mei 2011)

In dit artikel : Opel, Opel Insignia

Geschreven door op

De concurrenten