Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI (2017)

Opel grootste zit volledig in het nieuw, de Insignia Grand Sport zit tjokvol toeters en bellen. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

Generatie twee van de Opel Insignia, de opvolger van de eertijdse Vectra, oftewel Rüsselsheims antwoord op de onvermijdelijke Volkswagen Passat. Het eerste nieuwe model sinds de overname door PSA (die overigens pas eind 2017 volledig klaar zal zijn), maar uiteraard nog volledig ontwikkeld voordat er van dat verhaal sprake was. Wat horen we vooral te onthouden?

  • Nieuw Epsilon-platform
  • Groter en ruimer koetswerk, toch aanzienlijk lichter
  • 2 liter-diesel met 170 pk, later ook met 4x4
  • Verkrijgbaar als vijfdeurs of break
  • Met intelligente matrixkoplampen

Is hij dan veel groter geworden?

Opel wist maar al te goed dat de Insignia wat krap was achterin, zeker vergeleken met kleppers als de Ford Mondeo of Skoda Superb. De oplossing: extra centimeters, hij zwelt aan tot een lengte van 4,9 meter, met liefst 9 centimeter extra wielbasis. Het idee daarachter is ook dat je daarmee de ruimte van een Audi A6 kan bieden voor de prijs van een A4. Opel moet nu eenmaal iets extra in de strijd werpen om de prestigieuzere Duitsers van antwoord te dienen.

Een ander probleem was zijn zwaarlijvigheid, en gelukkig hebben ze ook daaraan gewerkt. Hij is lichter dan zijn voorganger, een heel pak zelfs. De naakte carrosserie alleen al zet 59 kilo minder op de balans, verder hanteerden ze de kaasschaafmethode om op tal van componenten gewicht te besparen, zoals de zetelframes, dashboardstructuur, achteras en bijvoorbeeld ook de motorkap, die nu uit aluminium is gestampt.

Tegelijk werd hij een kleine centimeter breder en liefst 3 eenheden lager. Het helpt het postuur, deze Opel stáát er, met een spitse neus, heldere lijn en keurige proporties.

Ook de zitpositie is met 3 centimeter verlaagd, waardoor je dus geen hoofdruimte verliest en met je kont wat lager over het asfalt scheert. En dat laatste vinden wij prettig.

Hoe zit het met de techniek?

De Insignia neemt een evolutie van het Epsilon II-platform in gebruik, E2XX genaamd, dat in de VS ook onder de Chevrolet Malibu zit. Onder andere de achterophanging is gloednieuw, een vijflink ditmaal. De Insignia blijft uiteraard voorwielaangedreven, maar deze 2 liter-diesel kan je voorzien van vierwielaandrijving inclusief actieve achteras met aan weerszijden een meerplatenkoppeling. Inderdaad, het systeem van de Ford Focus RS en BMW's M-modellen.

Het gaat om de gekende 2.0 CDTi van 170 pk, die in 8,7 seconden van 0 naar 100 km/u gaat. Een soepele en stille motor, zoals de norm is tegenwoordig. Dieselen kan ook met een 1.6 van 110 of 136 pk. Die hebben we nog niet kunnen testen, al leert de ervaring ons dat je toch maar beter wat longinhoud overhoudt in een auto van dit formaat.

De benzinemotoren: een nieuwe 1,5 liter-turbo, afgeleid van de 1.4 uit de Astra. Hier goed voor liefst 165 pk en dus meer dan krachtig genoeg voor gemiddeld gebruik. Later volgt ook een versie met 140 pk, terwijl er ook een 2 liter-turbo is met 250 paardjes. Van een OPC is voorlopig geen sprake meer, al kan dat nog veranderen uiteraard.

En vanbinnen?

De grootste vooruitgang is de zitruimte achterin, in alle richtingen heb je 1 tot 2,5 centimeter extra, en dat maakt een heel verschil.

Ook aan het stuur voelt het een stuk anders, je zit niet alleen lager, het dashboard met mooi geïntegreerd kleurenscherm (standaard) oogt ook veel horizontaler dan in de vorige Insignia. Een digitale tellerpartij en head-updisplay zijn eveneens beschikbaar als optie.

Eén van de prioriteiten in het lastenboek was het uitkuisen van de drukke knoppencluster op de middenconsole, de meeste digitale functies zitten nu dus achter het aanraakscherm. Ergonomisch zit dat beter dan in de vorige, ook al omdat veelgebruikte functies als de klimaatregeling of enkele sneltoetsen nog gewoon beschikbaar zijn.

De afwerking is keurig, zonder meer. Mooier dan in een Ford Mondeo, maar niet zo hoogwaardig als in een VW Passat. Opel lanceert bij deze wel een Exclusive-lijn, met speciale ledersoorten en dergelijke geintjes.

Hoe rijdt de nieuwe Opel Insignia?

Dat doorgedreven dieet werpt natuurlijk vruchten af, je voelt meteen het gretigere insturen en het minder weerspannige bochtenwerk. Tegelijk staat de auto niet te overdreven sportief afgeregeld, er zit een lichtheid en een speling in het stuur die maakt dat je ontspannen op pad kan, haast zoals bij een goede Volvo. De lagere zitpositie geeft bovendien ook meer naturel aan de rijbeleving.

Het maakt ook dat de motoren beter tot hun recht komen en tegelijk zuiniger werken.

Verder nog iets wat we moeten weten?

Net als de Astra kan je de Insignia krijgen met matrix-ledkoplampen, oftewel lichtblokken die automatisch het grootlicht inschakelen met selectieve verduistering, zoals we van onder andere Mercedes kennen. Een systeem met 32 led-segmenten en een bereik van 400 meter, we konden het al even testen in het duister en het lijkt behoorlijk accuraat te werken, veel beter dan het systeem van de oude Insignia.

Het voordeel tegenover xenons of dynamische koplampen is dat er geen bewegende delen meer zijn, terwijl led's ook nog eens een langere levensduur hebben. Het is natuurlijk wel een optie, je betaalt er 1.450 euro voor.

Wel standaard is het Opel Eye, en dus actieve rijvakhulp en een automatische noodrem.

Interessante opties zijn verder de verwarmde voorruit (met ingebouwde bedrading), adaptieve dempers, zijdelingse airbags achteraan, masserende zetels, wifi, een Bose-stereo en een draadloze oplader voor je telefoon. Ook een ruitenwisser achteraan kan je bijbestellen op de vijfdeurs, die nu dus Grand Sport heet.

Het AutoWereld-verdict?

Insignia nummer één was al een behoorlijk fraaie auto, met nummer twee hebben de Duitsers de kleine kantjes weggevijld, met meer zitruimte, minder kilo’s en een betere ergonomie. Het resultaat is een winnaar, een riante berline met zelfzekere tred en dito stijl. De basisprijs van 32.400 euro, voor deze 2 liter dan, houdt bovendien gelijke tred met concurrenten als de Superb of Mondeo.

Verwante testen

In dit artikel : Opel, Opel Insignia

Geschreven door op

De concurrenten