Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Opel Insignia 1.5T (2016 - prototype)

Begin december onthult Opel de nieuwe Insignia, wij mochten al eens "in het geniep" gaan rijden met een prototype.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Generatie twee van de Opel Insignia, de opvolger van de eertijdse Vectra, oftewel Rüsselsheims antwoord op de onvermijdelijke Volkswagen Passat. De volledige onthulling staat gepland voor begin december, Opel legt nog de laatste hand aan zijn nieuwe familiewagen. Wij konden met één van die validatieprototypes gaan rijden. Gecamoufleerd vanbinnen en -buiten, maar we zijn veel te weten gekomen.

  • Nieuw Epsilon-platform
  • Groter en ruimer koetswerk, toch aanzienlijk lichter
  • 1.5-turbo met 165 pk
  • Verkrijgbaar als vijfdeurs of break
  • Met intelligente matrixkoplampen

Is hij dan veel groter geworden?

Opel wist maar al te goed dat de Insignia wat krap was achterin, zeker vergeleken met een klepper als de Ford Mondeo of Skoda Superb. De oplossing: extra centimeters, hij zwelt aan tot een lengte van 4,9 meter, met liefst 9 centimeter extra wielbasis. Het idee daarachter is ook dat je daarmee de ruimte van een Audi A6 kan bieden voor de prijs van een kleinere A4. Opel moet nu eenmaal iets extra in de strijd werpen om de prestigieuzere Duitsers van antwoord te dienen.

Een ander probleem is dat hij nogal zwaarlijvig was, en gelukkig hebben ze ook daaraan gewerkt. Hij is zelfs lichter dan zijn voorganger, een heel pak zelfs. De naakte carrosserie alleen al zet 59 kilo minder op de balans, verder hanteerden ze de kaasschaafmethode om op tal van componenten gewicht te besparen, zoals de zetelframes, dashboardstructuur, achteras en bijvoorbeeld ook de motorkap, die nu uit aluminium is gestampt.

Tegelijk werd hij een kleine centimeter breder en liefst 3 eenheden lager. Het helpt de proporties, die wat van een Audi A7 hebben, met die breed uitgezette kont. Maar op het volledige plaatje moeten we dus nog enkele weken wachten.

Ook de zitpositie is met 3 centimeter verlaagd, waardoor je dus geen hoofdruimte verliest en met je kont wat lager over het asfalt scheert. En dat vinden wij prettig.

Hoe zit het met de techniek?

De Insignia neemt een evolutie van het Epsilon II-platform in gebruik, E2XX genaamd, dat in de VS ook onder de Chevrolet Malibu zit. Onder andere de achterophanging is gloednieuw, een vijflink ditmaal. De Insignia blijft uiteraard voorwielaangedreven, maar de topversies hebben vierwielaandrijving inclusief actieve achteras met aan weerszijden een meerplatenkoppeling. Inderdaad, het systeem van de Ford Focus RS en BMW's M-modellen.

Voorin dit exemplaar zit een nieuwe 1,5 liter-turbo, een afgeleide van de 1.4 uit de Astra. Hier goed voor liefst 165 pk en dus meer dan krachtig genoeg voor gemiddeld gebruik. Later volgt ook een versie met 140 pk, terwijl er ook een 2 liter-turbo is met 250 paardjes. Van een OPC is voorlopig geen sprake meer, al kan dat nog veranderen uiteraard.

Dieselen kan met een 1.6 of 2.0, met een minimum van 110 en een maximum van 170 pk.

En vanbinnen?

Wel, veel kunnen we niet melden over het dashboard, voor deze validatietest zat het nog helemaal ingepakt in een zwarte stoffen bekleding, om nieuwsgierige blikken te weren. Wel zagen we op bepaalde versies een volledig digitale tellerwinkel en een head-up display. Eén van de prioriteiten in het lastenboek was het uitkuisen van de drukke knoppencluster op de middenconsole, de meeste digitale functies zitten nu dus achter het aanraakscherm.

De grootste vooruitgang is natuurlijk de zitruimte achterin, in alle richtingen heb je 1 tot 2,5 centimeter extra, en dat maakt een heel verschil.

Hoe rijdt de nieuwe Insignia?

Ons oordeel is onder voorbehoud, dit blijft tenslotte een prototype. Maar de eerste indruk is goed, het doorgedreven dieet werpt natuurlijk vruchten af, je voelt meteen het gretigere insturen en het minder weerspannige bochtenwerk. Tegelijk staat de auto niet te overdreven sportief afgeregeld, er zit een lichtheid en een speling in het stuur die maakt dat je ontspannen op pad kan, haast zoals bij een goede Volvo. De lagere zitpositie geeft bovendien ook meer naturel aan de rijbeleving.

Het zijn slechts eerste impressies, voor het definitieve verdicht is het wachten tot de lente, dan kunnen we er echt mee gaan rijden.

Verder nog iets wat we moeten weten?

Net als de Astra kan je de Insignia krijgen met matrix-ledkoplampen, oftewel lichtblokken die automatisch het grootlicht inschakelen met selectieve verduistering, zoals we van onder andere Mercedes kennen. Een systeem met 32 led-segmenten en een bereik van 400 meter, we konden het even testen in het duister en het lijkt behoorlijk accuraat te werken. Voordeel tegenover xenons of dynamische koplampen is dat er geen bewegende delen meer zijn, terwijl led's ook nog eens een langere levensduur hebben. Het zal natuurlijk wel een optie zijn, reken op minstens 1.000 euro.

Verder kunnen we ons verwachten aan de het hedendaagse gamma rijhulpsystemen, maar concrete info daaromtrent konden we niet ontfutselen.

Het AutoWereld-verdict?

Zoals gezegd, voor een definitief oordeel is het vroeg, daarvoor wachten we op het uiteindelijke design, de gekozen cockpitmaterialen en de finale afstellingen. Wel draagt de Insignia een belofte in zich, met zijn bredere en lagere bouw heeft hij de zelfverzekerde tred gekregen van een riante berline, van het genre Audi A6 of Volvo S90. Kan Opel hem ook aan een vriendelijke prijs voorschotelen, en die gewoonte hebben ze, zeker tegen dat soort merken, dan hebben ze een potentiële winnaar in de coulissen staan. Uitsluitsel bij de lancering in de lente.

In dit artikel : Opel, Opel Insignia

Geschreven door op