Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek ons 'salonspecial' abonnementenaanbod: tot -50% korting

Ontdek ons 'salonspecial' abonnementenaanbod: tot -50% korting

let's go!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Opel Insignia Sports Tourer GSi (2020)

Bij de facelift van de Opel Insignia GSi heeft de 2 liter-turbo 30 paarden laten ontsnappen. Is hij die sportieve badge dan nog waardig? AutoWereld doet de test.

50.600 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De gefacelifte Opel Insignia werd in het begin van het jaar in wereldpremière voorgesteld op het Autosalon van Brussel, dat al twee eeuwigheden geleden lijkt. Op het programma staat een nieuwe neus met scherpere IntelliLux-koplampen met matrix-ledverlichting opgedeeld in 84 segmenten per koplamp, een nieuw infotainmentsysteem en wat extra rijhulpmiddelen, inclusief een nieuwe achteruitrijcamera.

In het geval van deze GSi betekent de facelift jammer genoeg ook een downgrade qua vermogen, dat zakt van 260 naar 230 pk. Vermoedelijk te wijten aan een partikelfilter en andere aanpassingen aan de motor om de Insignia GSi zuiniger te maken. Daarmee scheelt deze sportieve topversie amper 30 pk met de enige andere benzine in het aanbod, de 2.0 Turbo van 200 pk, die ook nog eens dezelfde motor heeft. Het koppel is zelfs gelijk met 350 Nm. En dat voor maar liefst 5.600 euro extra.

Wel ziet de Insignia GSi er nog even strak uit als voordien, met de nieuwe snoet van de facelift zelfs nog wat stoerder. De uitgeklopte bumpers, de 20 inch velgen en de opvallende uitlaatsierstukken staan hem erg goed. Binnenin zit je (optioneel) op OPC Performance-kuipzetels, die je lichaam goed vasthouden dankzij de instelbare zijwangen. Een afgeplat stuurwiel, metalen pedalen en schakelflippers achter het stuur maken het plaatje af.

Wat verandert er?

Ondanks zijn pk-aderlating is de tweeliter onder de kap van de Insignia GSi nog steeds een genot om mee te rijden. De motor is koppelrijk en de 9-trapsautomaat is goed bij de les, waardoor je nooit lang moet wachten op respons na een input van het rechterpedaal. Een kickdown geeft een lekker vlotte acceleratie, zonder opvallend snel te zijn. De sprint naar de 100 km/u zou zo'n 7 seconden moeten duren. Zeker vlot genoeg, maar opnieuw niet echt iets dat een sportlabel verdient.

Niet dat je er niet sportief mee kan rijden, het onderstel van de Insignia houdt de koets strak en je zit lekker laag, waardoor je eventuele rolneigingen amper voelt. Het stuurgevoel zit ook goed, met een snelle reactie en genoeg gewicht. De remmen maken gebruik van een elektrohydraulische servo, waardoor de vier zuigers per klauw vooraan progressief en desgewenst echt hard in de schijven bijten.

Maar tegelijk is dit geen auto om een dagje mee op het circuit te knallen. Daarvoor is hij simpelweg te groot en wat te zwaar. Nee, dit is een praktische alleskunner die, als het nodig is, de snelheid flink kan opdrijven, zowel op een recht stuk Autobahn als op een slingerende binnenweg. De grote koffer van deze Sports Tourer slikt met gemak twee derde van de catalogus van Ikea, terwijl je poep geniet van zetelverwarming dan wel -verkoeling en je rug een massage krijgt na het inladen van al die spullen. Om maar te zeggen dat dit 'sportbeestje' alles behalve spartaans is aangekleed.

Conclusie?

De Opel Insignia GSi is zo goed als de perfecte allrounder: comfort voor elke dag, met genoeg snelheid om het een beetje leuk te maken. Ook met zijn looks weet hij te verleiden. Zijn badge heeft echter aan waarde verloren, terwijl Opel er nog steeds de hoofdprijs voor vraagt. De financieel meest rationele Insignia is dit dus niet. Maar het is verdomd makkelijk om er verliefd op te worden.

In dit artikel : Opel, Opel Insignia

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm