Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Peugeot 5008 2.0 BlueHDi (2021)

Net als zustermodel 3008 kreeg op de Peugeot 5008 een opknapbeurt. AutoWereld doet de test met de 2.0 BlueHDi.

43.030 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De 3008 en 5008 bespelen dan wel een andere categorie, toch is het een eeneiige tweeling, met een identieke bouw tot aan de middenbeuk. Het is dan ook logisch dat allebei op hetzelfde moment even langs de stilisten moesten om de puntjes te laten bijknippen.

De (tegenover de 3008) 16,5 centimeter langere wielbasis en zo’n 20 centimeter langere carrosserie maken van deze 5008 een zevenzitter, en de Fransen geven die twee opklappende stoeltjes in de koffer standaard mee op alle versies, in tegenstelling tot soortgelijke terreinbreaks van duurdere merken. Netjes.

Peugeot 5008 2.0 BlueHDi (2021)

Wat verandert er?

Modeljaar 2021 verwelkomt dezelfde veranderingen als het broertje van hiernaast, dus met dezelfde nieuwe snoet en andere gemoderniseerde aankledingen. Beide hebben nu ook enkele verbeterde rijhulpsystemen aan boord, zoals een adaptieve snelheidsregelaar die tot 0 km/u gaat, in combinatie met actieve rijvakhulp, waardoor de auto zich semi-autonoom doorheen een file kan loodsen. Ook de automatische noodrem is aangepast, met detectie van zwakke weggebruikers gedurende dag en nacht. Dat laatste dankzij een verbeterde camera, die voorbij het bereik van de grootlichten kan kijken.

PSA’s uitstekende 2 liter-diesel is in dit model nog wel verkrijgbaar, immer met achttrapsautomaat, en hij smeedt een zeer fijn huwelijk met het erg spits sturende chassis van de 5008. Dat inmiddels karakteristieke kleine stuur lijkt misschien wat vreemd in een auto van dit formaat, maar het went meteen en maakt dat je opvallend vinnig kan laveren met deze Fransoos, met ook nog eens een goeie controle van rolneigingen. Het grootste verschil met de 3008 is trouwens dat de grote broer niet als hybride te krijgen valt. De kleine diesel van 130 pk, een 1,5 liter, zit wel in het aanbod, net als een 1.2- en 1.6-benzine, met dezelfde vermogens als de twee zelfontbranders.

Peugeot 5008 2.0 BlueHDi (2021)

Conclusie?

Met zijn monovolumecarrosserie was de eerste 5008 gezinsvriendelijker dan deze, die zich eerder als SUV voordoet. De prettige mechaniek en de knappe cockpit maken veel goed. Voor wie dit soort auto van doen heeft, is en blijft deze Peugeot een aanrader.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 5008

Journalist AutoGids/AutoWereld