Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Peugeot 508 SW PSE Hybrid (2021)

De Peugeot 508 Hybrid is er nu ook als 360 pk sterke PSE, kort voor Peugeot Sport Engineered. AutoWereld doet de test op en rond het circuit van Le Mans.

69.850 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Met de 508 PSE kiest Peugeot voor een andere weg dan die van de traditionele plug-inhybrides. Namelijk die van de prestaties. PSE staat voor Peugeot Sport Engineered, een nieuw label waaronder de sportmodellen van het Franse merk verzamelen. 

Wat moeten we onthouden van de Peugeot 508 PSE?

  • Plug-inhybride aandrijfgeheel met systeemvermogen van 360 pk
  • 1,6 liter-turbobenzine met 2 elektromotoren
  • Elektrisch rijbereik van 42 kilometer
  • PSE-designdetails in Kryptonite Yellow
  • Verlaagd sportonderstel met breder spoor
  • 0-100 km/u in 5,2 seconden
  • Batterijen hebben geen negatieve impact op koffervolume SW

De concurrentie?

Peugeot kijkt vooral naar de Duitse premium, maar bij Audi, BMW en Mercedes blijft het even wachten op echt sportieve PHEV-varianten van de A4, de 3 Reeks of de C-Klasse. Wij zien de Volvo V60 Recharge Polestar Engineered dan ook als de voornaamste concurrent van de 508 PSE. 

Testomstandigheden?

Op en rond het circuit van Le Mans. Dan doelen we zowel op de afgesloten Bugatti-omloop als op de openbare delen waarop de legendarische etmaalrace beslecht wordt.

Leuke weetjes?

  • Helemaal in lijn met de huidige tijdsgeest reserveert Peugeot de nieuwe PSE-badge voor hybride en elektrische modellen. Zo is er ook sprake van een e-208 PSE. Ook de nieuwe 308 krijgt een hybride hot-hatchversie die de GTI-benaming ruilt voor Peugeot Sport Engineered.
  • Dat Peugeot de 508 PSE presenteert in Le Mans is natuurlijk geen toeval. Vanaf 2022 wil de Franse constructeur weer meedingen naar de eindzege in de aldaar gehouden 24-uursrace. Peugeot heeft reeds drie overwinningen achter haar naam staan: in 1992 en 1993 met de 905 en in 2009 met de 908.

Le Mans 2022: Peugeot Sport Hypercar

Hoe herken je de Peugeot 508 PSE?

De auto is nauw verwant met de gelijknamige concept die in maart 2019 in Genève werd voorgesteld. Wat die toen zo leuk maakte, is bijna allemaal behouden voor de productieversie. We hebben het dan over de fraai geïntegreerde bumpers, de aparte grille, de zijschorten, de diffuser, de dubbele uitlaatpijpen en zelfs ook nog wat vinnen hier en daar. Het zijn elementen die de stroomlijn van de auto niet meteen verbeteren, maar de ingenieurs hebben er natuurlijk wel op gelet dat ze de aerodynamica ook niet te veel schaden.

Het koetswerk is ook nog versierd met details in zogeheten Kryptonite-geel, zeg maar de referentiekleur van het nieuwe PSE. De meest opvallende toepassing is de omlijsting van de koelopening onder de voorbumper, maar de frisse tint is er ook voor de remklauwen en keert evengoed terug op de C-stijlen. van de berline en de flank van de break. Knap is ook dat er geen negatieve impact op het laadvolume is, ondanks dusde aanwezigheid van een extra elektromotor op de achteras.

Het interieur is met zowat dezelfde kruiden op smaak gebracht, met hier en daar dus weer dat Kryptonite. De ontwerpers gebruikten het onder meer voor de stiksels van de bekleding van de sportstoelen en de stuurwielrand. Opmerkelijk is wel de houtinleg op het dashboard en de deuren, je zou je in dit type auto eerder verwachten aan zwarte lak of al dan niet echte koolstofvezel. Maar goed, de PSE wil ons en straks ook zijn potentiële klanten blijkbaar vooral verrassen.

Test Peugeot 508 SW PSE - AutoWereld 2021

Hoe maakt de PSE het verschil met de 508 Hybrid?

Wel, vooral het feit dat de constructeur sterker focust op het eerste voordeel van zo’n PHEV, namelijk het verbeteren van de prestaties. De Peugeot 508 PSE heeft een elektrisch rijbereik van 42 kilometer, anno 2021 is dat in deze categorie eerder weinig. Rationaliteit was deze keer niet de hoofdbekommernis, de batterij en de twee elektrische motoren staan vooral ten dienste van de dynamiek en dus het rijplezier. Een keuze die tot nu toe toch vooral door uitgesproken sportieve merken werd gemaakt, zoals Porsche met de Panamera E-Hybrid en in een heel andere categorie ook Ferrari met de SF90 Stradale.

De Peugeot 508 PSE heeft dus drie motoren. Die op benzine is een 1,6 liter van de PureTech-familie, goed voor 200 pk en 300 Nm. De aan de automatische EAT8-versnellingsbak gekoppelde elektrische motor op de vooras is 110 pk sterk, achteraan zit er een exemplaar met 113 pk. Als ze alle drie tegelijk aan het werk zijn, beschik je over een gecumuleerd vermogen tot 360 pk. Het koppel bedraagt een fraaie 520 Nm, deze plug-inhybride is dan ook de krachtigste auto die Peugeot ooit uitbracht voor gebruik op de openbare weg.

De PSE is tegelijk ook de enige 508 met vierwielaandrijving, tot nu toe had alleen de 3008 Hybrid4 daar recht op. Je raadt het al, de aandrijftechnologie is grotendeels van die populaire SUV overgenomen. Met het oog op een sportiever gebruik werd ze wel nog wat geoptimaliseerd. Zo kunnen de elektrische motoren op de 508 blijven werken tot 190 km/u, terwijl ze voor voor de 3008 al worden losgekoppeld bij 130 km/u.

Ook het elektronische management is grondig herzien. In de 508 kan de bestuurder beschikken over vijf rijmodi: Electric, Hybrid, Confort, 4WD en Sport. Enkel in die laatste stand kan je de volledige 360 pk te benutten, indien nodig zal de elektronica er zelfs voor zorgen dat de batterij van 11,8 kW zijn energie volledig voor de aandrijving van de twee elektromotoren benut. Desnoods wordt de bijdrage aan de airco en nog wat andere comfortvoorzieningen even gestopt. De Sportmodus is ook geprogrammeerd om de batterij zich tijdens sportief rijden of hoge snelheden niet volledig te laten ontladen. 

Test Peugeot 508 SW PSE - AutoWereld 2021

Snel rechtdoor, maar hoe zit dat bij het betere bochtenwerk?

Ook het chassis is onder handen genomen, met het oog op een grotere stabiliteit is om te beginnen het spoor voor en achter met respectievelijk 2,4 en 1,2 centimeter verbreed. Om de rolneiging bij het snellere bochtenwerk te onderdrukken, zijn er stabilisatorstangen met een dikte van 2,2 centimeter. En nog meer voor de hand liggend, door aangepaste of ‘kortere’ schokdempers is de auto verlaagd met 1 centimeter voor- en 0,1 centimeter achteraan.

Het is niet de snelheid, maar de agiliteit waarmee de Peugeot 508 PSE indruk maakt. De breakvariant van de plug-inhybride Peugeot weegt dan wel 1.875 kilo, maar hij gebruikt die goed uitgebalanceerde massa om op een meesterlijke manier een reeks elkaar snel opvolgende de bochten te verslinden. De prima gekalibreerde, precieze en ook voldoende feedback leverende besturing zorgt voor een groot vertrouwen, geholpen door een onderstel dat in de Sportmodus weinig rolneiging vertoont (en toch nog net comfortabel genoeg blijft) en vooral voorzien is van een efficiënte achteras.

De aanwezigheid van tweede elektromotor maakt die bijzonder stabiel en houdt hem in lijn met de vooras. De Michelin Pilot Sport 4-banden met 20-duimsvelgen leveren ook hun bijdrage aan de voorbeeldige tractie. Zelfs tijdens de regenval van onze test, de motriciteit komt nooit echt in het gedrang. En dan zijn er nog de remmen. Peugeot combineert geventileerde schijven met een diameter van 380 millimeter met volle exemplaren achteraan, die ook op het circuit op hun taak berekend zijn.

Tijdens de circuitsessie merken we dat de 508 PSE wel eventjes toelaat om te driften, voor de elektronische waakhond toch weer ingrijpt met de nobele bedoeling brokken te vermijden. Een extra dosis gas maakt het ook mogelijk eventueel onderstuur te corrigeren. Vooral op de tijdens ons sessie alweer natte piste, het gebeurt allemaal met het soort gemak dat ons alweer aan de Duitse efficiëntie doet denken.

Test Peugeot 508 SW PSE - AutoWereld 2021

Het AutoWereld-verdict?

De 508 PSE oogt sexy, rijdt snel en stuurt sportief. En als SW biedt hij ook voldoende gebruiksgemak. Het enige dat we deze plug-inhybride Peugeot echt kunnen aanwrijven, is het gebrek aan echte sensaties. Maar dat is de moderne prijs die we moeten betalen voor de enorme split tussen sportiviteit en milieubewustzijn. We mogen dan ook niet vergelijken met de sportievelingen uit het recente verleden, aangedreven door zes- of zelfs achtcilinders, maar blij zijn dat Peugeot nog de moeite doet om PSE-versies te ontwikkelen. 

Tekst: Nicolas Morlet

 

Verwante testen

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 508