Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / PEUGEOT 108 1.0 VTi : Japans recept, Franse kruiding

Net als de 107 is de nieuwe 108 deel van een drieling. Samen met de Citroën C1 en Toyota Aygo belooft hij meer finesse en meer charisma. Eens kijken wat ervan geworden is.

Prijs
NB
  • Score redactie 12.00 /20

Overzicht :

Het is geen toeval dat we momenteel een spervuur aan nieuwigheden op ons zien afkomen in deze categorie. Met stadswagentjes is niet zo veel geld te verdienen, dus samenwerken is cruciaal om de kosten in de hand te houden. Kijk naar de nieuwe Renault Twingo en dito Smart Forfour, die allebei dit najaar op straat belanden. Volkswagen deed het in de gekende stijl al voor met de Up, de Skoda Citigo en de Seat Mii, net als Opel (Agila) en Suzuki (Splash), Fiat (500/ Panda) en Ford (Ka) en nu ook weer PSA met Toyota. Al zie je het er niet meer zo duidelijk aan. Waar de eerste generatie van autootjes nog teveel op elkaar geleken, hebben ze nu nog nauwelijks koetswerkonderdelen met elkaar gemeen. De Japanner heeft zelfs een volledig andere monocoque, een onderdeel dat de Fransen wel onder elkaar delen. De taakverdeling in de joint-venture is verder helder. Toyota levert de 1.0-motor en het onderstel en smeedt het tot een geheel, terwijl Citroën en Peugeot de aankoop van componenten voor hun rekening nemen. De Tsjechische productieband is eigendom van beide en elk van de drie kiest zijn eigen commerciële strategie. Vergelijken is dus redelijk zinloos, op het design na zijn ze alledrie identiek. Deze 108 vertegenwoordigt hier dus ook zijn Franse en Japanse broertjes.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 108

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten