Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / PEUGEOT 208 GTI 30TH (2014)

De Peugeot 208 GTi 30th Anniversary is een feesteditie die nog sneller en nog speelser wil zijn. AutoWereld doet de test op Les Circuits de l'Ouest Parisien, in Dreux nabij Parijs.

Overzicht :

Peugeot 208 GTi 30th 2014

Wat is er nieuw?

Net zoals de RCZ R eerder, passeerde de 208 GTi 30th Anniversary langs de jongens van Peugeot Sport. En die gingen niet over een nachtje ijs, want zowel het onderstel als het aandrijfgeheel werden stevig onder handen genomen. Het leeuwenwelpje moest en zou de best rijdende hot-hatch uit het B-segment worden. Beter dan de Ford Fiesta ST, dus.

Je herkent de 208 GTi 30th aan de matzwarte details, zoals rond de wielkasten, de raampartijen en het radiatorrooster. De standaard gemonteerde 17-duimsvelgen maken plaats voor versiespecifieke, met Michelin Pilot Super Sport-rubber omgorde 18-duimers. De rechthoekige einddempers maken plaats voor ronde exemplaren, die deze Peugeot veel beter staan. En die iets beter klinken, met dank aan de aangepaste uitlaatlijn.

De 30th Anniversary is een ode aan de 205 GTi en zal gebouwd worden in een gelimiteerde oplage van 800 exemplaren. De ombouw van 208 GTi naar 208 GTi 30th vraagt zowat 11 uur. Tenzij je voor de tweekleurige lakkcombinatie gaat, een optie die het transformatieproces met nog eens 15 uur verlengt. Maar het resultaat mag er zijn.

 

Wat zit er onder de motorkap?

Tussen de voorwielen van de 30th ligt een evolutie van de gekende 1,6 liter-turbomotor. Het direct ingespoten en voortaan aan de Euro 6-normering beantwoordende THP-blokje paart een piekvermogen van 208 pk aan een maximumkoppel van 300 Nm, respectievelijk 8 paarden en 25 Newtonmeters meer dan in de 208 GTi.

Die extra power gaat hand in hand met een mechanisch Torsen-differentieel tussen de voorwielen en met een verstevigde versnellingsbak met ingekorte verhoudingen, waardoor de prestaties een flinke vlucht nemen. De topsnelheid van de 30th bedraagt nog steeds 230 km/u, maar het sprintje van 0 naar 100 km/u vraagt niet meer dan 6,5 seconden. Dat is toch 3 tienden sneller dan de 208 GTi.

Peugeot 208 GTi 30th 2014

Hoe prettig is het toeven binnenin?

De 208 GTi 30th krijgt in leder en alcantara gehulde Peugeot Sport-stoelen die de zitpositie wat verlagen en die meer zijdelingse steun garanderen. Voor de rest blijven de veranderingen beperkt tot een serienummer.

Hoe rijdt de Peugeot 208 GTi 30th?

Peugeot Sport heeft het speelse weggedrag van de 205 GTi proberen reproduceren. Daarom staat de 30th op een met 10 millimeter verlaagd onderstel met stijvere veren en dempers, met een toegenomen spoorbreedte (22 mm voor- en 16 mm achteraan) en met een aangepaste voorophanging (kleinere stabilisatorstang, scherpere geometrie en Brembo-remmen). Ook de stuurinrichting en de kalibratie van het elektronische stabiliteitscontrole ondergaan een upgrade.

We konden de 208 GTi en de 208 GTi 30th naast elkaar testrijden. En al na enkele bochten word je gewaar dat die laatste beduidend scherper en agressiever van de ene apex naar de andere knalt. Je kan later in de remmen en vroeger weer op het gas, waardoor je rondetijden haast ogenblikkelijk zakken. De aanpassingen verbeteren ook de communicatie tussen man en machine, zodat je het extra potentieel ook ogenblikkelijk kan benutten.

En ga je van het gas, dan zet de achterkant zich haast ogenblikkelijk breed. Toch als je het ESP op non-actief zet en het wegdek er wat nat bijligt. Een beetje zoals de 205 GTi destijds. Die glijpartijen zijn uitstekend te controleren met een extra dot gas en een beetje tegenstuur. In droge omstandigheden toont de 208 GTi 30th zich beduidend stabieler, omdat de zachte Michelins zich hongerig in het asfalt vastbijten.

Wat moet dat kosten?

De 208 GTi 30th Anniversary kost 27.605 euro, dat is 3.100 euro meer dan de gewonde GTi. De tweekleurige uitmonstering duwt de factuur met nog eens 950 euro de hoogte in, wat gezien de inspanningen en het procédé eigenlijk best schappelijk blijkt.

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

Dezelfde als die van elke 208 GTi. En dan hebben we het naast de Seat Ibiza Cupra vooral over de Ford Fiesta ST en de Renault Clio RS. Van die laatste zou loop volgend jaar een hardcore Trophy-versie afgeleid worden, ideaal vergelijkingsmateriaal voor de 30th. Nu nog een Fiesta RS en het feest is compleet...

Peugeot 208 GTi 3Oth 2014

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De 208 GTi was altijd al een leuke auto, alleen miste hij de scherpte van een Clio RS en het speelse van een Fiesta ST. Daar heeft de 30th Anniversary-editie nu een mouw aangepast.

In cijfers?

 

Motor: 1598 cc, (vier-in-lijn, twinscrollturbobenzine), 153 kW/208 pk bij 5800 opm, 300 Nm bij 1700 opm Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak, sperdifferentieel Afmetingen (l/b/h): 1739/1829/2004 mm Gewicht: 1450 kg Koffer: 285-1185 l Ophanging: MacPherson/torsieas  Prestaties: 230 km/u, 0-100 km/u in 6,5 sec. Normverbruik: 5,4 l/100 km CO2-uitstoot: 125 g/km Prijs: 27.605 euro


 

 

 

 

 

 

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 208

Tests

Onze tests

Stockwagens Peugeot

Nieuwe peugeot 208 in stock

Tweedehands Peugeot

Tweedehands peugeot 208

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars