Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / PEUGEOT 208 R2 (2013) - Rallytest

Geschreven door Hans Dierckx op

Met de R2-versie van de 208 heeft Peugeot een plezant bommetje voor privéteams in nationale kampioenschappen. Wij maakten een ritje met het exemplaar van Cédric De Cecco (DG Sport).

PEUGEOT 208 R2 (2013) - Rallytest #1

Overzicht :

Eigenlijk is dit een GTi met een rolkooi?

Niks daarvan. De 208 R2 is gebaseerd op de atmosferische 1.6. Normaal schudt die 120 pk uit zijn krukas, hier is dat zo'n 185 stuks. Met dank aan onder meer een andere in- en uitlaat, andere zuigers en drijfstangen, een nieuwe indirecte injectie en aangepaste software. Bij DG Sport wisten ze ons overigens te melden dat de 208 bij 8.300 opm tot 197 pk gaat.

Die gaan naar de voorwielen via een sequentiële vijfbak (Sadev) en een sperdifferentieel. De gasrespons kan bovendien aangepast worden aan de omstandigheden, via een eenvoudige selectietoets.

RALLYTEST: Peugeot 208 R2 (2013)

Verder noteren we sterkere remmen (Alcon), instelbare dempers (Ohlins), Eibach-veren, gemonteerd op een versterkte ophanging. Vanzelfsprekend is de koets versterkt en getooid met een rolkooi. En dan vergeten we nog de obligate kuipstoelen, intercom, hydraulische handrem en andere rally-addenda. En nee, het kleine 208-stuur zit er niet meer op. In de plaats zit een exemplaar van Sparco.

RALLYTEST: Peugeot 208 R2 (2013)

Goed, en hoe rijdt het?

Moeilijk. Het is te zeggen, je moet natuurlijk even wennen aan de zware koppeling bij vertrek, de stugge hendels van de sequentiële bak of het plankharde rempedaal. Maar eens je het gevoel beet hebt, schenkt de 208 meteen vertrouwen. Wat meteen opvalt is hoe zelfzeker de achterkant in het spoor blijft. Niet spectaculair maar wel efficiënter dan een wild schuivende kont.

De motor, die je doorheen het dashboard oerend hard hoort hameren, bouwt zijn vermogen gestaag op maar eens op toeren zit er vuurkracht in. De voortrein verteert de krachtontplooiing moeiteloos en het sperdifferentieel zet de kracht netjes neer waar ze het meest nodig is.

Ook de piloten zijn te spreken over het leeuwenjong, vooral dan de efficiëntie en zuiverheid waarmee dit bescheiden kanon te mennen valt. De resultaten zijn er dan ook naar, in de eerste twee manches waaraan de 208 aan de start kwam in het BK was hij telkens de snelste van de R2-klasse.

RALLYTEST: Peugeot 208 R2 (2013)

Kan je dit eigenlijk kopen?

Jazeker. Er zijn twee manieren. Ofwel laat je uit de ateliers van Peugeot Sport een compleet afgemonteerd exemplaar aanrukken. In dat geval tel je 69.575 euro neer. Voor professionele teams is het evenwel raadzamer voor de kit te gaan (57.475 euro). Die dienen ze zelf als een Ikea-kast in elkaar te draaien maar dan weten de monteurs natuurlijk meteen waar elk boutje en schroefje zit. Als ze het bouwplan doorgrond krijgen, natuurlijk.

RALLYTEST: Peugeot 208 R2 (2013)

Motor: 1598 cc, (vier-in-lijn, benzine), ca. 136 kW/185 pk bij 7800 opm, 190 Nm bij 6300 opm . Transmissie: voorwielaandrijving, sequentiële vijfbak . Gewicht: 1030 kg . Prestaties: n.b. . Prijs: 69.575 euro (afgemonteerd)

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 208

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens Peugeot

Nieuwe peugeot 208 in stock

Tweedehands Peugeot

Tweedehands peugeot 208

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars