Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / PEUGEOT 308 GT 2.0 HDi (2015)

Peugeot heeft de klauwen van zijn 308 wat verder uitgeklapt. Zowel in benzine als diesel te krijgen is de GT de assertiefste in de 308-reeks. In afwachting van een top dog die door Peugeot Sport wordt geprepareerd. Is de GT meer dan een uitrustingsniveau? AutoWereld doet test met de 2.0 HDi.

Overzicht :

308 GT

Wat is dit?

Het sportievere gezicht van de 308. Nee, het is nog niet de GTi, eerder een brug tussen de meer burgerlijke modellen en die veelbelovende spits van de reeks. Hij komt er in verschillende gedaantes. Als hatch én als break, als diesel én benzine. In die keuzewaaier openbaart de aard van het beestje zich al een beetje: polyvalentie.

Wat is er nieuw?

Eigen aan de GT zijn de motoren. De dieselversie mag zich beroepen op de 2.0 HDi van 180 pk, oftewel de motor die we reeds uit de 508 GT kennen, de benzine haalt zijn adem uit de 205 paarden sterke 1.6 THP. De eerste wordt altijd gekoppeld aan een zestrapsautomaat (Aisin), de tweede met een manuele zesbak. Verder scheert de koets van de GT achteraan een centimeter lager tegen het asfalt, vooraan bedraagt de inkorting 0,7.

Om het achtervoegsel GT wat visuele kracht te geven, zijn er de typisch esthetische opknappertjes. Zoals een niets-verdoezelend logo, een robuustere voorbumper, speciale kleuren en Diamant genaamde velgen met minutieuze inkervingen op de spaken. Ook binnenin werd wat sportief kruid uitgestrooid, in de vorm van een sportknop, rode stiknaden in het leder en een dambordmotief op de binnenbekleding.

Die modelspecifieke opsmuk wordt wel gefnuikt door de introductie van de GT-Line, een aankledingspakket waarmee je je meer burgerlijke 308 kunt optutten tot GT. Tot en met de sportknop en de specifieke 18-duimsvelgen toe (enkel de 1.6 HDi bedankt voor de sportmodus). Het enige uiterlijke verschil dat de GT dan nog maakt is zijn lagere pose en enkele interieurfinesses. Maar goed, het hart speelt een voorname rol in deze beleving. En de krachtigere motoren waarvan sprake, blijven voorlopig wel voorbehouden aan de GT.

02 308 GT

Wat zit er onder de motorkap?

We gingen op pad met de HDi. En dat is een best romige diesel die, geholpen door een volrond koppel van 400 Nm, in staat is om deze compacte middenklasser in 8,6 seconden aan 100 km/u te parkeren. Da's behoorlijk vlot zonder dat daarom je bewustzijn even wegvalt tijdens een acceleratie van je 'Hey Ho, let's go!'. Wie het volle pond uit de motor wil lepelen, moet wel de sportknop op actief zetten, zo niet verlies je een seconde.

De technische specialiteiten van de HDi zijn bekend. Hij beschikt over common rail van de derde generatie, een turbo met variabele geometrie en komt standaard met een start-stopsysteem. Een automaat past ook wel bij zijn karakter, alleen reageert de Aisin soms wat traag en twijfelachtig op de bevelen van de rechtervoet. Alweer, die sportknop verhelpt dat voor een deel zonder echt een remedie te vormen. Het heft via de schakellepels achter het stuur in eigen handen nemen kan ook, al blijft dat bij een diesel altijd wat ontoereikend door het lage toerentalplafond.

Ook ontoereikend voor de sportiviteit bij diesels is doorgaans het motorgeluid. Daar heeft Peugeot zijn toevlucht gezocht tot sound tuning, waarbij het motorgeluid kunstmatig wordt versterkt door de luidsprekers. Schakel de sportknop in en de motorbrabbel in het interieur verdubbelt, met een ondertoon waarin zelfs wat van een V8 doorschemert. Geestig. Alleen hoort de buitenwereld daar geen sikkepit van, zodat het  lijkt alsof deze Peugeot met een Beats-headset van De. Dre op zijn voorwielen rondscheurt.

04 308 GT

Hoe rijdt de 308 GT?

Het fijne van de 308 komt ook hier tot verdere uiting. De Peugeot heeft een afgewogen chassis. Spits zonder plankhard te zijn, communicatief en gefocust. Die eigenschap is ook in de GT overeind gebleven. Vooral achteraan voel je wel dat de set-up zich wat strakker opstelt, maar het comfort werd niet resoluut ten grave gedragen ter eer en glorie van een grensverleggende dynamiek.

En dat kartstuur waarmee de 308 zijn signatuur zet, is een passende aanvulling op die agiliteit. Zij het dat de bekrachtiging in sport een sneer te gewichtig aanvoelt.

Hoe meer kilometers we verzamelen, hoe duidelijker  het wordt dat het chassis werkelijk de sweet spot vormt van deze 308. De zwaardere diesel zorgt ook voor een betere tractie van de voortrein. Op de natte slingerwegen die we te lijf gingen, stelde dat de onderstuurneiging voelbaar uit. toch vergeleken met de 1.6 THP.

Belangrijk nog om weten is dat de sportieve modus geen invloed uitoefent op de chassisinstelling.

col_interieur_peugeot

Hoe prettig is het toeven binnenin?

De pro en contra's komen overeen met de gewonere 308-modellen. De kwaliteit van het dashboard is bovengemiddeld goed, en het uitfilteren van zoveel mogelijk dashboardknoppen (gecompenseerd door een multifunctioneel touchscreen) zorgt voor een best chique cockpit. Dat kleine stuur blijft evenwel het zicht op de klokkenwinkel bederven.

Een gimmick eigen aan de GT is de metamorfose van de boordinstrumenten bij het inschakelen van de sportknop: de klokken worden helrood en op de boordcomputer verschijnt een pop-up die info geeft over vermogen en turbodruk.

col_sportknop

Wat moet dat kosten?

Als HDi verwisselt de 308 GT voor 33.000 euro van eigenaar. In die prijs zit een weelderige uitrusting die enkel nog metaalkleur (530 euro), actieve cruisecontrol (550 euro), panoramisch dak (550 euro) en verwarmde lederen zetels (1.600 euro) als hebbedingetjes op de optielijst zet. Zoals de traditie het wil ligt de startprijs ook net iets lager dan een Golf GTD (34.730 euro).

03 308 GT

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De GT doet wat van hem wordt verwacht. Hij aapt zijn tegenstrevers niet na, maar geeft een Franse twist aan het concept. Dat levert hem niet alleen een opgestoken duim, maar ook een bijzondere verleidingskracht op. Je voelt echter ook dat er meer in zit. Wat volgens ons de jongens van Peugeot Sport er ook zullen uithalen wanneer ze klaar zijn met hun GTi.

Wie zijn de voornaamste concurrenten?

Met een paspoort van deze slag wil de 308 GT zijn gram halen op zijn klassieke tegenstrevers, te weten de Golf GTi/GTD (respect. 220/230 en 184 pk) die binnenkort ook als Variant op de markt komt. Evenals de Ford Focus ST die zich sinds de facelift ook een dieselcape aanknoopt. Jaja, dat ruikt naar een meerkamp. Jullie gebeden zullen worden verhoord.

En het droge cijfermateriaal?

Motor: 1997 cc, L4 (turbodiesel), 133 kW/180 pk, 400 Nm bij 2000-2500 Transmissie: voorwielaandrijving, zestrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4253/1804/1447 mm Prestaties: 218 km/u, 0-100 km/u in 8,6 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 4,1 l/100 km, 107 g/km CO2 Prijs: 33.000 euro


 

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 308

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken