Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Peugeot 308 GTi 270 (2017)

Geen facelift van de Peugeot 308 zonder een vernieuwde GTi. AutoWereld doet de test.

39.260 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Eerder dit jaar friste Sochaux de Peugeot 308 op, dus kan de snelle GTi moeilijk achterblijven.

De faceliftformule is bekend, ook Peugeot zegent de opgefriste 308 met scherper getrokken smoelwerk dat nieuwe koplampen combineert met nieuwe bumpers en een nieuw grille. In de designlijn van de recentere 3008 en 5008, zodat de familiebanden weer wat strakker getrokken worden. Nu blijft het niet bij opgespoten lippen en een herwerkte neus, ook technologisch gaat de vernieuwde Peugeot 308 erop vooruit. Alweer verwijzen we naar de 3008 en de 5008, waarvan hij onder meer de opgewaardeerde veiligheidsuitrusting en de vernieuwde multimediamodule overneemt.

Terug naar de door Peugeot Sport ontwikkelde 308 GTi. Wat moeten we onthouden van de vernieuwde 2017-specificatie?

  • De mildere 308 GTi met 250 pk verdwijnt, voortaan sleuren er sowieso 270 paarden aan de voorwielen
  • Verder laat Peugeot Sport de 1,6 liter-turbomotor ongemoeid
  • Een mechanisch Torsen-sperdifferentieel komt voortaan standaard
  • Geen robotbak, schakelen doe je via een manuele zesversnellingsbak
  • Sportknop activeert agressievere Dynamic-rijmodus
  • 0-100 km/u in 6 seconden, 0-1000 meter in 25,3 seconden
  • Tweekleurige Coupe Franche-koetswerk nu ook beschikbaar in het blauw-zwart

2017 Peugeot 308 GTi 270

Al bij al blijven de veranderingen beperkt?

Als je de modificaties aan het koetswerk, het interieur en de veiligheidsuitrusting buiten beschouwing laat, dan verandert er helemaal niets. Niet aan het onderstel en niet aan het aandrijfgeheel. De 308 GTi met 250 pk verdwijnt, maar mechanisch is de vorige versie met 270 pk identiek aan het door ons geteste exemplaar van na de facelift.

Onder de motorkap schuilt een 1,6 liter-krachtbron met twinscrollturbo, dat versterkt werd op de hogere temperaturen en dito slijtage aan te kunnen. Het geblazen THP-blokje ontwikkelt een piekvermogen van 270 pk voor een maximumkoppel van 330 Nm en trekt in zowat elke van de zes beschikbare versnellingen de stenen uit de grond. Onder de 3.000 toeren gebeurt er weinig, daarna zou je zweren dat er minstens een 2 liter-motor tussen de voorwielen ligt.

De prestaties onderschrijven dat buikgevoel. In 6 seconden snel je van 0 naar 100 km/u, in 25,3 seconden rijd je de kilometer vanuit stilstand. De topsnelheid wordt elektronisch beperkt op 250 km/u. Peugeot voorziet een Sport-knop waarmee je de Dynamic-modus inschakelt. Dan kleurt het dashboard rood, gromt de motor wat luider door de luidsprekers en verschijnt er een andere display tussen de snelheidsmeter en de toerenteller, met info over de turboboost en de g-krachten.

2017 Peugeot 308 GTi 270

Blijft de (niet) vernieuwde 308 GTi overeind?

De concurrentie zat niet stil sinds Peugeot de 308 GTi op de wereld losliet in 2015. Naast The Usual Suspect zoals de in 2016 eveneens vernieuwde VW Golf GTI denken we in de eerste plaats aan de Hyundai i30 N (met Performance Package), die vergelijkbare specificaties en prestaties brengt voor een lichter prijskaartje. Dat neemt niet weg dat de 308 GTi nog steeds van wanten weet.

Met dank aan het Torsen-sperdifferentieel tussen de voorwielen, de Alcon-remmenset met rode zadels, het Michelin Pilot Sport-rubber en de talrijke chassismodificaties ten opzichte van de huis-tuin-en-keuken-308. Dan hebben we het onder meer over herbekeken ophanging, met aanpassingen aan de geometrie (negatieve wielvlucht) en de stabilisatorstangen. Deze Peugeot Sport-creatie ligt 11 millimeter lager, staat vooraan 10 millimeter breder steunt op een andere veren-dempercombi.

Nu vraagt dat kleine stuurtje, hier met een rode strip voor de rechtuitstand, opnieuw wat gewenning. Aanvankelijk maak je immers te sterke stuurhoeken, wat het sperdifferentieel tot brutale reacties noopt. En dat creëert wat onrust bij het uittekenen van je rijlijnen. Maar eens de kalibratie klopt, snijdt de amper 1,2 ton wegende 308 GTi als door boter. Vooral knap hoe Peugeot Sport erin geslaagd is een scherp en enthousiast onderstel te kneden, dat erg veel grip ontwikkelt en agiel reageert, zonder echt oncomfortabel of nerveus te worden.

2017 Peugeot 308 GTi 270

Het AutoWereld-verdict

De facelift van de 308 zorgt ervoor dat de door Peugeot Sport ontwikkelde GTi weer onder de aandacht komt. En dat is verdiend, want we waren bijna vergeten wat een fijn sturende hot hatch dit is. Met motorsouplesse en motriciteit als voornaamste pluspunten, geïnitieerd door de indrukwekkende alliantie tussen de turbomotor en het Torsen-differentieel.

2017 Peugeot 308 GTi 270

 

 

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 308

Geschreven door op