Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / PEUGEOT 308 GTI

Peugeot haalt de GTI-badge opnieuw vanonder het stof. Maar kan de 308 die legendarische typebenaming wel waarmaken?

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :





De GTI? Dat moet een vergissing zijn, ik zie immers geen verschil met een gewone 308.

In tegenstelling tot de RS-modellen op basis van de Ford Focus en de Renault Mégane kiest Peugeot voor de geciviliseerde aanpak. Verder dan een specifiek velgensetje , een subtiele dakspoiler en een dubbele uitlaat gaan de esthetische modificaties immers niet. Een beetje jammer, dat wel.

Gelukkig verbergt dat discrete pakje een opwindend stel wielen. De motorkap vult zich immers met de krachtigste specificatie van het 1.6 THP-blok dat nog niet zo lang geleden debuteerde in de Peugeot RCZ en dat het weldra tot in de Citroën DS3 Racing schopt. Die viercilinder is voorzien van een twinscrollturbo, een directe benzine-injectie en een variabele sturing van de inlaatkleppen en combineert zo kracht met souplesse.

De THP-krachtbron combineert een vermogen van 200 pk met een maximale trekkracht van 275 Nm en sluist die power via de voorwielen en een manuele zesbak naar de voorwielen. Hoewel er geen sprake is van een elektronische differentieelfunctie of een mechanische sper krijgt de 308 GTI dat vermogen zonder problemen op het asfalt.

Kan goed zijn, maar rijdt deze GTI wel lekker?

Zeker. De installatie van de potente THP-krachtbron impliceert ook aanpassingen aan het onderstel. Dankzij aanpassingen aan de veren en de dempers zakt het koetswerk een volle centimeter, terwijl de ingenieurs een specifieke afstelling van het elektrohydraulische stuur en het elektronische stabiliteitsprogramma voorzagen.  De GTI staat bovendien op met klevend Continental-sportrubber omgorde en met grotere remschijven gevulde 18-duimers.

Extreem kan je het rijgedrag moeilijk noemen. Het koetswerk gaat stevig rollen bij het enthousiast afhaspelen van bochten en bij het remmen duikt de neus tot tegen het asfalt. Toch valt er flink wat rijplezier te rapen dankzij de koppelrijke turbomotor, het voorspelbare weggedrag en het levendige onderstel. Dus ook als het wegdek er niet biljartvlak bijligt.

Maar is dat rijgedrag ook lekker genoeg op de GTI-badge te verdienen?

Dat is een moeilijke. Want hoewel de 308 GTI ouderwets leuk is, missen we geknetter van een Ford Focus of Renault Mégane RS. Je amuseert je rot en moet nauwelijks compromissen sluiten, waardoor deze Peugeot zich ontpopt tot de nagenoeg perfecte allrounder. Maar het wauw-gevoel dat dit soort wagens hoort op te roepen, blijft achterwege. En hoort een echte GTI je niet af en toe bij de ballen te grijpen?

Toch zijn we blij dat Peugeot die GTI-badge vanonder het stof heeft gehaald. We zien de sportiefste 308 dan ook graag als een overgangsmodel naar echt pittige hot hatches van de Leeuw uit Sochaux. Nu nog een nieuwe generatie Rallye-adaptaties met gestript interieur en we zijn helemaal content.

Motor: L4-benzine (twinscrollturbo), 1598 cc, 200 pk (5500-6800 opm), 275 Nm (1700-4500) Transmissie: FWD, 6M Prestaties: 239 km/u, 0-100 km/u in 7,9 sec Testverbruik: 9,5 l/100 km Prijs: 26.680 euro

Detailtest in AutoWereld 277 (4 november 2010)

Fotografie: Fred Bayet

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 308

Geschreven door op

De concurrenten