Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180 (2019)

De breakversie van de verleidelijke 508 stond nog maar net op onze parking, en we trokken er direct mee richting Duitsland. Doorstaat hij de lange-afstandstest? AutoWereld doet de… test.

43.000 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Vorig jaar kwam Peugeot met de gloednieuwe 508, een berline met coupélijn en randloze deuren die meteen een goede indruk wist te maken. We nomineerden hem zelfs voor onze Auto van het Jaar-verkiezing, wegens een geslaagde poging om eens iets anders te doen. Nu is daar de breakversie, die het minder over de coupéboeg gooit (om logische redenen) en de praktische kaart ook wil trekken. Zonder daarbij zijn looks te verliezen, want die blijven ook met een verticale achterklep intact.

Met de achterbank recht heb je toegang tot zo’n 530 liter aan bagageruimte, de bank plat geeft een flinke 1.780 liter. Daarmee nestelt de Peugeot 508 SW zich mooi tussen de premium concurrenten (A4, 3 Reeks, C-Klasse) en de ‘gewone’ grote middenklassers (Passat, Mazda 6, Superb) in. Je betaalt 1.800 euro extra voor de SW en het motorengamma van de berline wordt overgenomen. Wij gingen op pad met de instapbenzine, een 1.6 PureTech met 180 pk.

Hoe rijdt het?

De eerste indruk die we meer dan eens hebben gehoord, is dat deze 508 SW wat steviger aanvoelt qua veer- en zitcomfort dan verwacht. En inderdaad, hij voelt eerder Duits aan dan Frans op dat vlak. Wat niet wil zeggen dat hij oncomfortabel wordt: de demping is steeds gecontroleerd, en ook de zetels zijn na een beetje zoeken goed in te stellen voor lange afstanden. Het strakke onderstel weet wel zonder problemen de grote Peugeot door de bocht te loodsen, terwijl de zetels voldoende zijdelingse steun bieden.

Over lange afstanden gesproken: de vuurdoop van deze Peugeot 508 SW was meteen een tripje naar de Nürburgring voor de Gran Turismo-kampioenschappen en de legendarische 24-uursrace. De dikke 350 km daarheen wist de grote break zonder een centje pijn af te leggen. De 1.6-viercilinder heeft met zijn 180 pk voldoende pit voor zowat elke situatie en komt goed overeen met de automaat. Enkel onder vollast wil de bak iets te veel toeren maken, eens trekken aan de peddels achter het stuur lost dat op.

De cabine blijft aangenaam stil op de snelweg, en ook het Focal-audiosysteem klinkt goed. Er is wel wat windgeruis aanwezig, geen verrassing gezien de zijruiten zonder stijlen, maar dat blijft zeker binnen de perken. Enkel bij hogere Autobahnsnelheden wordt het echt storend. Het verbruik, ook na een paar stukken boven de 200 km/u, is schappelijk met een gemiddelde van 7,2 l/100 km.

Bagage slikt de 508 SW zonder probleem, maar passagiers meezeulen is niet zijn dada. Erg veel beenruimte blijft er achteraan niet over als de chauffeur van het grotere type is, en de achterpassagiers mogen gek genoeg ook niet te veel naar voor leunen. Peugeot heeft namelijk de daklijn van de SW achteraan iets hoger gemaakt dan bij de berline, waardoor het plafond binnenin ter hoogte van de C-stijl plots wat stijgt. Een vreemde oplossing, maar lange passagiers zullen er wel dankbaar voor zijn.

Het AutoWereld-oordeel?

De break is beter dan de berline. Peugeot is erin geslaagd om het sexy design van de 508 overeind te houden voor de break, terwijl de meerprijs al bij al ook meevalt. De extra laad- en hoofdruimte is een groot pluspunt, de algemene binnenruimte blijft iets minder. Maar we hebben deze 508 SW veel liever dan nog maar eens een SUV. Hij rijdt beter, ziet er beter uit en verbruikt minder. Wat wil je nog meer?

Verwante testen

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 508

Geschreven door op