Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / PORSCHE 911 CARRERA 4S CABRIOLET (2012)

Geschreven door Klaas Janssens op

De 991-generatie van de Porsche 911 is er nu ook met vierwielaandrijving. Een testverslag van de Cabriolet 4S met gerobotiseerde PDK-zevenbak.

PORSCHE 911 CARRERA 4S CABRIOLET (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Hoe onderscheid je de vierwielaangedreven 911 van zijn louter op de achterwielen aangedreven Carrera-broertje?

Naast de rode strip tussen beide achterlichtblokken, de hertekende koelsleuven in de snuit en de matte afwerking van de zijdelingse raampartij herken je de Carrera 4-modellen aan hun wijdere heupen. Om de toegenomen spoorbreedte op te vangen, doen de achterspatborden er elk 22 millimeter bij.

Wij bestormden de Oostenrijkse heuvels aan het stuur van de S-versie met dubbel gekoppelde PDK-zevenbak, opnieuw 400 pk en 440 Nm sterk. Omdat de vierwielaandrijving een 50-tal kilogram toevoegt, laat de Carrera 4S iets mindere prestaties en een iets hoger verbruik optekenen dan zijn louter achterwielaangedreven 911-broers.



Al heb je met een 0 tot 100 km/u-sprintje in 4,5 seconden en een topsnelheid van 292 km/u voor een gemiddelde benzinedorst van 9,2 liter per 100 kilometer nog steeds niet te klagen. Zeker niet in combinatie met het optionele Sport Chrono-pakket dat een launch-controle combineert met snellere schakeltijden, dynamische motorsteunen en een dubbele ontkoppelingsfunctie voor het terugschakelen met de manuele zevenbak. Het gaat vooruit, op die heerlijk gecontroleerde en fijnbesnaarde manier waarop een atmosferische boxerkrachtbron uit zijn krachtenreserves put.

Over welke systeem van vierwielaandrijving hebben we het eigenlijk?

De PTM-vierwielaandrijving is een evolutie van het systeem uit de 997 Turbo. In normale omstandigheden worden enkel de achterwielen aangedreven, al zorgt de meerplatenkoppeling ervoor dat tot 100% van het motorkoppel in een tijdspanne van nauwelijks 100 milliseconden naar de vooras gestuurd kan worden.



Je kan die krachtenverdeling overigens netjes volgen op het tft-schermpje van de tellerpartij. Om dreigend onderstuur daadkrachtig te pareren, remt de C4S ook het binnenste wiel af en vertrouwt hij op torque vectoring om de krachten tussen de achterwielen te regelen.

Manueel geschakelde modellen krijgen een mechanisch sperdifferentieel, onze met de PDK-transmissie uitgeruste testwagen vertrouwt op een elektronisch geregelde sper. Indrukwekkend op papier, ronduit verbluffend in realiteit.

En merk je een verschil onderweg?

Zolang het wegdek er droog bijligt, rijdt de Carrera 4S zoals elke achterwielaangedreven 911. Maar keren de weersomstandigheden, dan overtuigt de integrale PTM-aandrijving je om geen gas terug te nemen. Eerder integendeel, het lijkt alsof deze sportauto voortdurend schreeuwt om feller de bocht in te duiken en om sneller weer op het gaspedaal te gaan staan.



Natuurlijk knaagt dat 4x4-systeem wat aan de pure rijsensaties en de dynamische lichtvoetigheid, maar daarvoor krijg je wel een alledaags en in zowat alle omstandigheden inzetbaar meesterwerkje in de plaats. De snelheid en het vertrouwen waarmee je deze Porsche over een glibberige col kan jagen, tart elke verbeelding. Winterbanden eronder, dak open en op wintervakantie. De ski’s mogen thuisblijven.

Motor: 3800 cc, (B6, benzine), 294 kW/400 pk bij 7400 opm, 440 Nm bij 5600 opm Transmissie: vierwielaandrijving, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling Prestaties: 294 km/u, 0-100 km/u in 4,5 sec. Normverbruik: 9,2 l/100 km (CO2-uitstoot: 217 g/km) Prijs: 128.381 euro

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @kjanssens_pro

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens Porsche

Nieuwe porsche 911 in stock

Tweedehands Porsche

Tweedehands porsche 911

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!