Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / PORSCHE 911 CARRERA S CABRIOLET (2012) - Circuittest

Geschreven door Piet Andries op

Porsche is begonnen met het uitrollen van zijn 911-reeks. Eerstvolgende in het rijtje is de spiksplinternieuwe Cabriolet, klaar voor de lente. Of een late winter, want het dak is bepaald ingenieus.

PORSCHE 911 CARRERA S CABRIOLET (2012) - Circuittest #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Ziet er anders gewoon stof uit.

Porsche speelt verstoppertje. Je zou bijna kunnen beweren dat de nieuwe 911 Cabriolet een CC is, want onder dat strak gespannen lapje stof schuilen drie magnesium platen. Het in vier kleuren verkrijgbare dak is dus samengesteld uit hard materiaal en dat voel je ook als je het plafond boven je hoofd met je vingers bestrijkt. Gewicht is natuurlijk de grootste vijand van iedere sportwagen, maar het is niet zo dat de 911 Cabrio flink is aangedikt door dat verhard textiel. Beter nog, hij is 50 kilo lichter dan het uittredende model.

De bedoeling bestond er duidelijk in om de voordelen van enerzijds een hard en anderzijds een zacht dak te verenigen, een opdracht waarin Porsche met verve is geslaagd. Zonder obees te worden is het comfort beduidend gestegen. Vooral dicht imponeert de 911. Windgeruis wordt zeer vakkundig buitengesloten. De thermische en akoestische isolatie van dit nieuwe stofdak is dan ook boven enige vergelijking verheven.

Als kers op de taart zijn de designers er dankzij dat nieuwe paneeldak in geslaagd om de cabrio hetzelfde profiel te geven als de coupé, bepaald een huzarenstukje bij dit type wagen. Bestel hem in een zwarte kleur en enkel de vorm achteraan van de ruiten verraden nog het verschil. Wij konden er blijven naar kijken tijdens de presentatie.



Esthetiek, allemaal goed en wel, maar dit is een Porsche. Hoe zit het met de chrono's?

Die zijn ongewijzigd gebleven. Tijdens de verplichte gymnastiekoefeningen stelt de Carrera S zich net zo snel op als zijn gesloten broer. De 0-100 km/u neemt dus 4,3 seconden in beslag voor deze Carrera S met PDK-bak, en de topsnelheid bedraagt 301 km/u.

Andere cijfertjes die hier in het bijzonder van tel zijn: de kap open en dicht leggen neemt amper 13 seconden in beslag. En je kan het 'vouwschouwspel' performen tot 50 km/u. Uit ervaring weten we dat dat een zeer bruikbare snelheid is.



Ging er iets verloren in de rijbeleving?

We zouden beide modellen al vlak na elkaar moeten rijden om een verschil te noteren. Uiteraard zijn er verstevigingen aangebracht, vooral ter hoogte van de B-stijl en de voorruit, maar op het circuit waar Porsche ons loos liet gaan, viel er zeer weinig te merken van een gebrek aan stijfheid. Het reeds bejubelde rijgedrag van de 911 blijft dus intact bij deze dakloze variant. Met het PASM (actieve demping) standaard op onze Carrera S, het actieve chassis (PDCC) en torque vectoring, is dit een behoorlijke revelatie van een sportcabrio. Zonder de minste vrees kan je zijn limieten gaan opzoeken, al ben je dan snelheden aan het verzamelen die wel eens boven je eigen rijkunst zouden kunnen liggen.

Geen probleem: koel af en de 911 stelt zich zo dociel op als een labrador.

Tenslotte is ook de optionele sportuitlaat een regelrechte giller. Schakel hem in en het lijkt wel alsof alle gorgel-, bries- en knettergeluiden in Dolby 5.1 door je oorbuizen worden geduwd. En alweer, sluit de kap en je hebt een GT waarin het lijkt alsof de uitlaat een verre stem is aan de horizon.



Veel lof, zijn er ook zwaktes?

Bijzonder weinig. Zoals voorheen moet je natuurlijk blijven afrekenen met die bijzonder lichte neus tijdens poeirharde acceleraties en in lange waaierbochten kan het nog altijd zijn dat de iconische Porsche begint te harken. Maar mocht Zuffenhausen de karaktertrekjes elimineren, we zouden moord en brand schreeuwen.

Er is natuurlijk zijn prijs die in het geval van de Carrera S 118.096 euro bedraagt. De 50 pk minder krachtige Carrera staat voor 103.455 euro op je oprit. Het zijn echter vooral de opties en de gierige basisuitrusting die de aanschaf van deze Porsche soms wraakroepend  maken.

Motor: 3800 cc, H6, 400 pk (7400 opm), 440 Nm (5600 opm) . Transmissie: achterwielaandrijving, manuele zevenbak of gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling (*) . Prestaties: 301 (299*) km/u, 0-100 km/u in 4,7 (4,3*) sec. Verbruik: 9,7 (8,9*) l/100 km (229 (210*)g/km  CO2) . Prijs: 118.396 euro   

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Journalist AutoGids/ AutoWereld

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens Porsche

Nieuwe porsche 911 in stock

Tweedehands Porsche

Tweedehands porsche 911

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!