Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / 7 weetjes over de nieuwe Porsche Cayenne

Voila, dit is de derde generatie van de Porsche Cayenne. Wij verzamelden 7 weetjes over Stuttgarts nieuwste.

Overzicht :

1. Het potlood van de ontwerper is nog steeds puntgaaf

Veel werk heeft-ie er immers niet aan gehad, zoals gewoonlijk bij Porsche. De nieuwe Cayenne lijkt als twee druppels water op de vorige, maar dan met die doorlopende led-strook tussen de achterlichten, zoals op de jongste 911. Verder noteren we ook nog grotere luchtinlaten vooraan.

Niettemin zijn de proporties anders. Hij werd een goede 6 centimeter langer en 1 centimeter lager. Ook opvallend is dat hij achteraan bredere banden heeft dan vooraan, niet zo gebruikelijk voor een SUV. Het gamma gaat van 19 tot 21 duim.

Led's zijn standaard, maar je kan nu ook matrixkoplampen krijgen met 84 led's per stuk. PDLS Plus heet dat.

2. Onderhuids is het een Audi

Een Q7 meerbepaald, de Cayenne neemt immers het MLB Evo-platform over van het zustermerk, dat ook bij Bentley dienst doet onder de Bentayga. Hier is de wielbasis wel 10 centimeter korter.

Dat brengt heel wat technologie mee, in de eerste plaats het 48 volt-circuit, waarmee de ingenieur volledig elektrische actieve rolstangen konden monteren. Hier heet het Porsche Dynamic Chassis ontrol, oftewel PDCC. Het is een optie, net als de luchtvering.

Het centrale differentieel ruimt wel plaats voor een meerplatenkoppeling.

Mooi meegenomen is ook de lichtere bouw, min 65 kilo meerbepaald. Dankzij gebruik van aluminium voor de koetswerkpanelen, de ophangingsonderdelen en de voorstructuur. De lithiumaccu doet ook een duit in het zakje.

3. Hij heeft achterwielsturing

Net als bij sommige versies van de 911 en de Panamera sturen de achterwielen dus mee. De wielbasis is dezelfde gebleven, dus het maakt de Cayenne ongetwijfeld weer een stuk wendbaarder.

4. Een hybride met bijna 700 pk

Bij de lancering zijn er enkel benzines, beide V6'en: een 3 liter-turbo met 340 pk en een 2,9 liter-biturbo met 440 pk. Met optioneel sportpakket gaat die laatste in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Later komen er sowieso nog V8-versies (Turbo en Turbo S).

Ook hybrides volgen, net als in de Panamera met V6 of V8. Die laatste Turbo S E-Hybrid met zo'n 700 pk.

Geen diesels dus? Oh jawel, uit goede bron weten we dat Audi's V8-TDI op komst is. Met 2 gewone turbo's én een elektrisch exemplaar, dankzij het 48 volt-systeem, net als in de SQ7. Ook de V6-diesel komt uit Ingolstadt.

Allen zijn gelinkt aan een achttrapsautomaat.

5. Hij heeft witte remklauwen

Toch als je het zogenaamde Porsche Surface Coated Brake-systeem (PSCB) kiest. Het gaat hier om stalen schijven met een bekleding van wolfram-carbide, waarin de blokken beter bijten en dat bovendien minder slijtage geeft. Je herkent ze aan de witte remzadels.

Ook keramische PCCB-schijven zijn weer beschikbaar.

6. Enkel de toerenteller is analoog

Misschien wel het meest authentieke Porsche-element aan de Cayenne: de centrale analoge toerenteller. Geflankeerd door 3 kleurenschermen met andere rij-info, terwijl we centraal het reusachtige aanraakscherm (12,3 duim) aantreffen uit de Panamera. Helemaal verbonden met het wereldwijde web, zo gaat dat anno 2017.

Interessant daarbij is de Offroad Precision-functie, waarmee de bestuurder zijn terreinritten kan registreren en evalueren. Voor die zeldzame Cayenne die toch nog eens een modderbad zou nemen.

Rijhulpmiddelen voor op straat omvatten onder meer een adaptieve snelheidsregelaar, automatische noodremhulp, actieve rijvakhulp, enzovoort.

7. Hij is weer een stuk duurder geworden.

De Cayenne S, die met 440 pk, is vanaf nu te bestellen voor 95.202,80 euro, ofwel zo'n 7.000 euro meer dan de vorige S. De 3 liter is er vanaf 77.780,80 euro.

In dit artikel : Porsche, Porsche Cayenne

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken