Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / PORSCHE CAYENNE GTS (2015)

De Cayenne GTS ruilt zijn atmosferische V8 voor een drukgevoede V6. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

WEGTEST: Porsche Cayenne GTS (2015)

Wat is dit?

De sportiefste der Cayennes. Niet de snelste, die rol vervult de Turbo S, wel de scherpste.

Wat is er nieuw?

De motor. Het is te zeggen, de atmosferische 4.8 gaat eruit, in de plaats komt een 440 pk sterke versie van de 3.6-V6-biturbo uit de Cayenne S. Dat is een winst van 20 pk, met als grote voordeel wel dat de zescilinder 120 kilo, lichter is dan de vorige motor.

Verder blijft alles bij het oude. De ophanging is nog steeds tot 2,4 centimeter lager, terwijl je de GTS vooral herkent aan zijn zwarte accenten en de achterspoiler en -bumper in koetswerkkleur.

WEGTEST: Porsche Cayenne GTS (2015)

Wat zit er onder de motorkap?

Een V6 dus, zoals in de Cayenne S. Eigenlijk wel jammer, want het hoogtoerige karakter van de afzwaaiende V8 (die voorlopig wel nog in de Panamera GTS blijft) was het het hele punt van de GTS, die als een echte sportwagen zijn motor centraal stelde in de beleving. De V6 maakt hem dan wel rapper, maar die bronstige grol heeft wel plaatsgeruimd voor een meer zoemend geluid, typisch voor turbomotoren.

Ook de rijbeleving is anders, je gaat eerder gebruikmaken van die 600 newtonmeter aan trekkracht dan dat je hoge toeren gaat opzoeken. Maar efficiënter is het natuurlijk wel, je rijdt moeitelozer en mits discipline is hij ook zuiniger.

WEGTEST: Porsche Cayenne GTS (2015)

Hoe rijdt de Cayenne GTS?

De testritten vonden plaats in de sneeuw, dus behalve ons geweldig geamuseerd, hebben we weinig geleerd over het echte weggedrag van de GTS. Al viel het wel op dat de auto lichter op de neus geworden is, en dat is altijd een goede evolutie.

Je merkt ook wel dat deze Cayenne de scherpste van al is gebleven, je hebt hem echt in de hand als een compacte sedan genre BMW M3. Er is nauwelijks koetswerkrol en de auto reageert als een gestoken wesp op de input van de chauffeur. Niet bijster relevant voor een al bij al toch nog redelijk familiale SUV, maar wel geestig.

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Zoals in elke Cayenne zit je aardig ingekapseld, je hebt niet de indruk in een hogere auto te zitten. Ook de goed steunen sportstoelen dragen daartoe bij, terwijl met die alcantara plafondbekleding, het geborstelde aluminium en andere sportieve accenten de sfeer er ook wel in zit.

WEGTEST: Porsche Cayenne GTS (2015)

Wat moet dat kosten?

Wel wat. De GTS is zelfs zo'n 20.000 euro duurder dan de S, die op 20 pk na dezelfde motor heeft. Hmm, die meerwaarde missen wel toch wel ergens, ondanks die sportievere opsmuk. Temeer omdat het actieve sperdifferentieel achteraan (PTV Plus) geeneens standaard is.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Voor zover een SUV sportwagenambities hoort te hebben, maakt de GTS zijn naam wel waar. Maar die meerprijs tegenover de Cayenne S is hij niet waard.

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

Er is tegenwoordig wel wat materiaal van deze slag, genre BMW X5 en X6 M of Mercedes ML 63 AMG. Maar die spelen qua vermogen wel eerder in de liga van de Turbo S dan van deze GTS.

WEGTEST: Porsche Cayenne GTS (2015)

En het droge cijfermateriaal?

 

Motor: 3604 cc, (V6, biturbobenzine), 324 kW/440  pk bij 6000 opm, 600 Nm bij 1600-5000 opm Transmissie: vierwielaandrijving, achttrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4588/1954/1688 mm Prestaties: 262 km/u, 0-100 km/u in 5,1 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 9,8 l/100 km (228 g/km) Prijs: 101.398 euro (februari 2015)

In dit artikel : Porsche, Porsche Cayenne

Geschreven door op