Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / PORSCHE CAYENNE S DIESEL (2012)

De Porsche Cayenne diesel is er nu ook als S. Of de Porsche Cayenne S is er nu ook als diesel. Hoe dan ook, dankzij de 850 Nm sterke V8 gaat het aardig vooruit. Een testverslag.

PORSCHE CAYENNE S DIESEL (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Een V8? Over welke motor hebben we het dan?

Over de 4,2 liter-V8 die we kennen van bij Audi en Volkswagen. Al heeft Porsche het alweer niet kunnen nalaten het door twee turbo's onder druk gehouden en aan een ZF-achttrapsautomaat gekoppeld TDI-blok stevig onder handen te nemen. En die inspanningen duwen het piekvermogen naar 382 pk en het maximumkoppel naar 850 Nm, wat volstaat om deze toch 2,2 ton wegende kolos in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen en hem een topsnelheid van 252 km/u te bezorgen.



Hoe indrukwekkend dat cijfermateriaal ook mag zijn, het is de manier waarop deze Cayenne door het achterland flits die echt indruk maakt. Tussen de 2000 en de 2750 krijg je immers zo'n ongelooflijke por in de rug, dat je je nekspieren moet opspannen om een whiplash te voorkomen. Als je goed luistert, hoor je de banden het asfalt in stukken sleuren.

Akkoord, maar het blijft een dieselmotor in een dikke SUV met Porsche-embleem...

Het klinkt nog steeds fout. Porsche hoort door atmosferische, achter de achteras liggende boxermotoren aangedreven sportwagens te bouwen. Helemaal mee eens. Alleen was er zonder de Cayenne anno 2012 helemaal geen sprake meer geweest van de 911.



En zelfs als je tegen SUV's bent, kan je er moeilijk aan voorbij dat Porsche een meesterwerkje in elkaar gevezen heeft. De V8 klinkt immers niet als een diesel. Trap het rechterpedaal in en het ding klinkt als een door razernij gestoken onweer. En toch blijft het normverbruik steken op een erg schappelijke 8,3 liter per 100 kilometer.

Snel rechtdoor, maar hoe zit dat in de bochten?

De V8-turbodiesel weegt meer, waardoor er extra gewicht op de neuspartij rust. Het vraagt dan ook een tikkeltje extra omzichtigheid om deze Cayenne-versie in een bocht te gooien. Maar dat gaat nog steeds met een lichtvoetigheid die veel zelfverklaarde sportievelingen ontberen.



Daarna zorgt het slimme 4x4-systeem en de nog slimmere elektronica ervoor dat je al die power ook kwijt kunt. Dit gevaarte dartelt over de scherpste bergwegen zoals een hinde door het bos. Porsche brengt binnenkort een 550 pk sterke Turbo S in stelling, maar dankzij die 850 Nm blijft deze S diesel koppelkampioen. Wij zouden niet twijfelen.

Motor: 4134 cc, (V8, biturbodiesel), 281 kW/382 pk bij 3750 opm, 850 Nm bij 2000-2750 opm Transmissie: vierwielaandrijving, achttrapsautomaat Prestaties: 252 km/u, 0-100 km/u in 5,7 sec. Normverbruik: 8,3 l/100 km CO2-uitstoot: 218 g/km Prijs: 80.233 euro

In dit artikel : Porsche, Porsche Cayenne

Geschreven door op